H νέα αμιγώς ηλεκτρική BMW i4 Gran Coupe ήρθε στην Ελλάδα και είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μια σύντομη δοκιμή σε μια διαδρομή με πολλές στροφές που αναδεικνύει τα χαρακτηριστικά του ακριβού αυτοκινήτου, αλλά αποτελεί και ένα ακόμη δείγμα της αδιαφορίας της πολιτείας για την οδική ασφάλεια.
Το τετράθυρο gran coupé συνδυάζει την ευρυχωρία και την πρακτικότητα με τις σπορ ικανότητες για τις οποίες φημίζεται η BMW και τις μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Η πολυτέλεια του μοντέλου, το υψηλό επίπεδο τεχνολογικής εξέλιξης του συστήματος κίνησης και του πλαισίου, η καλαίσθητη εμφάνιση, η υψηλή ποιότητα των υλικών και κατασκευής και η ευρεία γκάμα επιλογών εξατομίκευσης, είναι τα κυριότερα χαρακτηρίστηκα του γερμανικού μοντέλου.
Επιπλέον, η νέα γενιά του συστήματος ελέγχου/λειτουργίας BMW iDrive και οι προηγμένες καινοτομίες στον τομέα αυτοματοποιημένης οδήγησης και συστημάτων στάθμευσης, συμβάλουν στην αναβάθμιση της οδηγικής εμπειρίας.
Απόδοση έως 544 ίππους
Δυο εκδόσεις του μοντέλου διατίθενται, συμπεριλαμβανομένης της πρώτης BMW M με σύστημα κίνησης μηδενικών εκπομπών ρύπων. Η BMW i4 M50 (συνδυασμένη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας: 24 – 19 kWh/100 χλμ. κατά το πρότυπο WLTP, εκπομπές CO2 0 γραμ./χλμ). ένα μοντέλο υψηλών επιδόσεων της BMW M GmbH, χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα στον εμπρός άξονα και έναν ακόμα πίσω προσφέροντας συνολική ισχύ συστήματος 544 ίππων και κορυφαία οδηγική απόλαυση – ενώ η αυτονομία του φτάνει τα 510 χλμ. στον κύκλο WLTP. Η BMW i4 eDrive40 (συνδυασμένη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας: 20 – 16 kWh/100 χλμ. κατά WLTP, εκπομπές CO2 0 γραμ./xlm.) συνδυάζει έναν ηλεκτροκινητήρα 340 ίππων με κλασική πίσω κίνηση. Η μέγιστη αυτονομία του σύμφωνα με το πρότυπο WLTP είναι 590 χλμ.
Η φιλοσοφία του συστήματος κίνησης
Η 5η γενιά της τεχνολογίας BMW eDrive στην i4 περιλαμβάνει συστήματα κίνησης που συνδυάζουν τον ηλεκτροκινητήρα, τα ηλεκτρονικά ισχύος και το κιβώτιο σε ένα κέλυφος. Η φιλοσοφία του συστήματος ηλεκτροκίνησης προσφέρει ενεργειακή πυκνότητα έως 2,14 kW κιλό και έναν εξαιρετικά υψηλό συντελεστή απόδοσης.
Οι ηλεκτροκινητήρες λειτουργούν σύμφωνα με την αρχή ενός σύγχρονου μοτέρ με ρεύμα διέγερσης. Η διέγερση του ρότορα στους κινητήρες της i4 δεν επάγεται από σταθερούς μόνιμους μαγνήτες, αλλά μέσω ρεύματος σε πηνίο που ελέγχεται με απόλυτη ακρίβεια. Τα χαρακτηριστικά επιδόσεων των ηλεκτροκινητήρων ορίζονται από την πλούσια ροπή τους – άμεσα διαθέσιμη από στάση, διατηρείται σε μεγάλο εύρος στροφών. Αν ο οδηγός απαιτήσει υψηλή ισχύ για περισσότερο από 10 δευτερόλεπτα, η i4 M50 ενεργοποιεί το πρόγραμμα Sport Boost, που απελευθερώνει τη μέγιστη ισχύ αλλά και ροπή των 795 Nm του συστήματος κίνησης. Αυτό επιτρέπει στην έκδοση BMW M να επιταχύνει από 0 στα 100 χλμ./ώρα σε 3,9΄΄. Το σύστημα κίνησης της BMW i4 eDrive40 αποδίδει μέγιστη ροπή 430 Nm, για επιτάχυνση 0 – 100 χλμ./ωρα σε 5,7΄΄.
Η σπορ οδηγική εμπειρία συνοδεύεται από έναν αποκλειστικό ήχο που προσαρμόζεται στις εντολές του γκαζιού. Η i4 M50 συνοδεύεται από ένα ιδιαίτερα εντυπωσιακό ακουστικό ‘soundtrack’. Επιπλέον, το BMW IconicSounds Electric επιτρέπει την ενσωμάτωση νέων εκδόσεων ήχου που δημιουργούνται στο πλαίσιο της συνεργασίας με τον συνθέτη κινηματογραφικής μουσικής Hans Zimmer.
Προσαρμοζόμενη και ρυθμιζόμενη ανάκτηση ενέργειας
Η προσαρμοζόμενη ανάκτηση ενέργειας αυξάνει την απόδοση και την αυτονομία της i4. Η ευφυής διασύνδεση του συστήματος κίνησης συνεπάγεται ότι το επίπεδο ανάκτησης ενέργειας μέσω πέδησης μπορεί να προσαρμοστεί στις οδικές συνθήκες, όπως ανιχνεύονται από δεδομένα του συστήματος πλοήγησης και τους αισθητήρες των συστημάτων υποστήριξης του οδηγού. Για παράδειγμα, όταν το αυτοκίνητο πλησιάζει σε μία διασταύρωση, η ισχύς ανάκτησης ενέργειας μπορεί να αυξηθεί και η ενέργεια να τροφοδοτηθεί στη μπαταρία υψηλής τάσης ενώ παράγεται και η απαιτούμενη ισχύς πέδησης. Από την άλλη, στον ανοιχτό δρόμο, η λειτουργία coasting (ρολάρισμα) ενεργοποιείται όποτε ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το γκάζι.
Εναλλακτικά, στη θέση D, ένα υψηλό, μεσαίο ή χαμηλό επίπεδο Brake Energy Regeneration για όλες τις οδηγικές συνθήκες μπορεί να επιλέγεται στο μενού BMW iDrive. Στη θέση B, ενεργοποιείται αυτόματα ένα υψηλό επίπεδο ανάκτησης ενέργειας, δημιουργώντας τη χαρακτηριστική αίσθηση ‘one-pedal’. Η μέγιστη ισχύς ανάκτησης ενέργειας είναι 116 kW στην i4 eDrive40 και 195 kW στην i4 M50.
Συγκριτική δοκιμή
Κατά την διάρκεια της επίσημης παρουσίασης της νέας BMW i4, η BMW Hellas, στην προσπάθειά της να αναδείξει τα χαρακτηριστικά και τις ικανότητες του αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, μας ζήτησε να κάνουμε ένα σύντονο δοκιμαστικό τεστ ανάμεσα στην νέας BMW i4 Gran Coupe και στην BMW 420i Gran Coupe.
Επιλέξαμε την πιο ισχυρή και την πιο ακριβή έκδοση της BMW i4, την M50, αξίας 85.926,90 ευρώ. Η διαδρομή της δοκιμής ήταν καθορισμένη στο Διόνυσο με κατεύθυνση προς τη Νέα Μακρή. Από τα πρώτα χιλιόμετρα, διαπιστώσαμε ότι το πολυτελές ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει εξαιρετική απόδοση και έντονη οδηγοκεντρική προσέγγιση. Οι δυο ηλεκτρονητήρες αποδίδουν άμεσα την ισχύ και τη ροπή τους, προσφέροντας καταιγιστικές επιδόσεις.
Η ιδιαίτερα υψηλή ισχύς βρίσκει ανταπόκριση στην ικανότητα του αυτοκινήτου να στρίβει σαν τρένο, να συγχωρεί λάθη και να προσφέρει απλόχερα την υπέρτατη αξία της αυτοκίνησης στον οδηγό. Ειλικρινά είναι ένα εκπληκτικό σύνολο για τον οδηγό που λατρεύει το fun to drive.
Η BMW 420i Gran Coupe, στην ίδια διαδρομή κινείται με πολύ γρήγορο ρυθμό, στις στροφές νοιώσαμε ότι το αυτοκίνητο στρίβει μόνο του σαν να υπάρχει ένας διαβήτης στην υπόσταση του.
Ποιο να αγοράσει ο υποψήφιος αγοραστής που έχει υψηλό budget;
Αν δεν το απασχολεί η αυτονομία και έχει την δυνατότητα της εύκολης φόρτισης την BMW i4 Gran Coupe M50. Όμως δύσκολα θα φτάσει με μια πλήρη φόρτιση από την Αθήνα στην Αράχοβα, οδηγώντας ένα αυτοκίνητο που κοστίζει 85.926,90 ευρώ.
Αν θέλει ένα αυτοκίνητο που το τριήμερο της 25ης Μαρτίου και σε κάθε ευκαιρία να πηγαίνει όπου θέλει στην Αλεξανδρούπολη, στη Πρέβεζα, στα Ζαγοροχώρια και σε κάθε άλλη μακρινή διαδρομή, χωρίς το άγχος της φόρτισης, η BMW 420i Gran Coupe είναι μια καλή επιλογή με τσουχτερή όμως τιμή πώλησης (82.097,52 ευρώ).