Όσα πρέπει να ξέρετε πριν υπογράψετε συμβόλαιο για σταθερή ή κινητή τηλεφωνία και Ίντερνετ.
Παλαιότερο των 360 ημερών
Πολλές φορές θέλοντας να εξασφαλίσουμε την καλύτερη δυνατή προσφορά για το κινητό ή/και το σταθερό μας τηλέφωνο και τη σύνδεση στο Ίντερνετ μπορεί να βρεθούμε προ εκπλήξεων. Οι ελκυστικές προσφορές των καναλιών πώλησης των εταιρειών καλύπτουν τα «ψιλά γράμματα» του συμβολαίου και δεν είναι καθόλου απίθανο το συμφέρον πακέτο που αγοράσαμε να μας ταλαιπωρήσει.
Τι πρέπει να ξέρουμε λοιπόν πριν κάνουμε οποιαδήποτε σύμβαση με μια εταιρεία; Οι παρακάτω συμβουλές θα σας βοηθήσουν να χαρείτε την επικοινωνία που σας παρέχουν, χωρίς ταλαιπωρία.
* Ξεκαθαρίστε τι θα πληρώνετε στην τελική τιμή, στον λογαριασμό. Τα τμήματα πώλησης των εταιρειών χρησιμοποιούν το μάρκετινγκ για να σας πουλήσουν προνομιακά πακέτα, όμως εσείς θα πρέπει να ρωτήσετε πόσο «θα σας βγει» στο τέλος το συνολικό κόστος (πάγιο, ΦΠΑ, φόροι) για να μην βρεθείτε προ εκπλήξεων.
* Κρατήστε την αίτηση, που έχετε υπογράψει και φέρει τη σφραγίδα και την ημερομηνία από το κατάστημα που την καταθέσατε. Αναζητήστε και διαβάστε προσεκτικά τη σύμβαση παροχής υπηρεσιών.
* Οι εταιρείες διατηρούν το δικαίωμα να αλλάξουν την τιμολογιακή τους πολιτική σε σταθερή και κινητή τηλεφωνία. Όμως, αν θέλετε, μπορείτε μέσα σε έναν μήνα να φύγετε χωρίς κόστος, αν δεν συμφωνείτε με τις νέες κοστολογήσεις.
* Ρωτήστε πόσο θα σας στοιχίσουν τα τέλη ενεργοποίησης και εγκατάστασης της νέας σας τηλεφωνικής γραμμής. Το κόστος τους ποικίλλει ανάλογα τον πάροχο, αλλά για ένα μέσο κόστος ενεργοποίησης και εγκατάστασης, υπολογίστε περί τα 100€.
* Ρωτήστε για τη διαθεσιμότητα δικτύου στην περιοχή σας. Ζητήστε να σας πουν πόσο κοντά βρίσκεστε στο αστικό κέντρο, αλλά και τι δυνατότητες επέκτασης έχετε (VDSL, οπτικές ίνες). Το ίδιο και για το πόση ταχύτητα θα «πιάνετε». Το «έως 24MB/s» είναι ενδεικτικό και μπορεί η ταχύτητα που θα συνδεθείτε εν τέλει να είναι αρκετά χαμηλότερη.
* Η δέσμευση συμβολαίου είναι συνήθως είτε 12 μήνες είτε 24, για σταθερή και 12, 18 ή 24 για κινητή, αν και πλέον οι εταιρίες προσφέρουν τα πιο συμφέροντα πακέτα τους για 24 μήνες στοχεύοντας στη δέσμευση του πελάτη για μεγάλο χρονικό διάστημα. Έχετε κατά νου ότι αν θέλετε να «σπάσετε» το συμβόλαιο τηλεφωνίας και Ίντερνετ πριν τη λήξη του, τότε θα χρεωθείτε τέλη αποσύνδεσης που διαμορφώνονται ανάλογα με τον πάροχο. Στην κινητή τηλεφωνία, τα τέλη αποσύνδεσης για ακύρωση ενός ενεργού συμβολαίου διαμορφώνονται σε φθίνουσα πορεία, ανάλογα τον μήνα που θα επιλέξετε να διακόψετε το συμβόλαιο, και αναφέρονται λεπτομερώς στον Πίνακα Απόσβεσης Επιδότησης του συμβολαίου σας.
* Αν έρχεστε σε μια εταιρεία με φορητότητα από άλλον πάροχο, ρωτήστε πρώτα τον παλιό σας πάροχο ποια είναι τα τέλη απενεργοποίησης για να φύγετε. Ο νέος πάροχος πιθανώς να μην σας πει ότι θα πρέπει να πληρώσετε τέλη στον παλιό για να μεταφέρετε τον αριθμό σας και να βρεθείτε προ εκπλήξεως. Ρωτήστε λοιπόν τον νέο σας πάροχο αν είναι διατεθειμένος να καλύψει εκείνος τα τέλη απενεργοποίησης.
* Ρωτήστε για τον χρόνο ενεργοποίησης της νέας σας σταθερής γραμμής και Ίντερνετ. Πόσες μέρες θα χρειαστούν για να μπορέσετε να τη χρησιμοποιήσετε κανονικά; Αν κάνετε φορητότητα, πόσες ώρες θα μείνετε χωρίς τηλέφωνο ή Ίντερνετ;
* Ζητήστε να μάθετε το κόστος εξοπλισμού (ρούτερ, αποκωδικοποιτής). Σε κάποιους παρόχους είναι με χρέωση, σε άλλους όχι. Επίσης, ρωτήστε αν σε περίπτωση διακοπής της σύμβασης μπορείτε να κρατήσετε τον εξοπλισμό ή πρέπει να τον επιστρέψετε.
* Οι περισσότερες εταιρείες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας και Ίντερνετ δίνουν τα ληξιπρόθεσμα χρέη σε εισπρακτικές εταιρείες, οι οποίες με τη σειρά τους έχουν το δικαίωμα να σας «ενοχλούν» για να εξοφλήσετε. Η εκχώρηση αυτή αναγράφεται στο συμβόλαιό σας.
* Σε περίπτωση σύναψης σύμβασης «από απόσταση» ή «εκτός καταστήματος», έχετε δικαίωμα να αποδεσμευτείτε αζημίως από τη σύμβαση, εφόσον ενημερώσετε την εταιρία εντός 14 ημερολογιακών ημερών από τη σύναψή της, με την υποβολή δήλωσης υπαναχώρησης. Ωστόσο, πρέπει να καταβάλετε τυχόν οφειλές για τη χρήση υπηρεσιών. Σημειώστε ότι η υποχρέωση αυτή ισχύει εφόσον έχετε ζητήσει να ενεργοποιηθεί η υπηρεσία πριν την πάροδο της προθεσμίας των 14 ημερών για την υποβολή της δήλωσης υπαναχώρησης. Το δικαίωμα υπαναχώρησης δεν ισχύει στις περιπτώσεις που έχετε δηλώσει ρητώς κατά τη σύναψη της σύμβασης ότι δεν επιθυμείτε την άσκησή του.
* Τέλος, αν έχετε την επιλογή της επιδότησης σε μείωση παγίου, προτιμήστε την έναντι της επιδότησης για νέα συσκευή. Το πιθανότερο είναι ότι για να αποκτήσετε ένα υπερσύγχρονο smartphone, θα το πληρώσετε… διπλό σε βάθος χρόνου αφού θα δεσμευτείτε να πληρώνετε αυξημένο πάγιο για μεγάλο χρονικό διάστημα.