Η Αθήνα απαιτεί την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, η Άγκυρα ζητά αρχαιότητες από το Βερολίνο, και ο διεθνής «πόλεμος» κρατών και μουσείων καλά κρατεί.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Γιώργου Κόκουβα
Η Μελίνα Μερκούρη είχε στριμώξει τον υπεύθυνο του Βρετανικού Μουσείου και τον ρώτησε ευθέως γιατί δεν επιστρέφει τα γλυπτά του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Αρκετά χρόνια αργότερα, το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης έγινε άλλο ένα επιχείρημα για τον επαναπατρισμό τους. Το κίνημα «Bring them Back» λίγο πιο μετά επιστράτευσε διάσημους Έλληνες που αξίωναν εκ νέου την επιστροφή τους, ενώ οι έξυπνες καμπάνιες «Αν ο Έλγιν…» και «I am greek (and I want to go home)» συνέχισαν να πιέζουν προς μια λύση στο θέμα των «κλεμμένων» μαρμάρων.
Η Ελλάδα, ωστόσο, δεν είναι η μόνη που προσπαθεί να φέρει πίσω στα πάτρια εδάφη τις αρχαιότητες που κάποτε αφαιρέθηκαν από αρχαιοκάπηλους, συλλέκτες και ανθρώπους που εκμεταλλεύτηκαν αδύναμες στιγμές της. Τον τελευταίο χρόνο, για παράδειγμα, η Τουρκία κάνει «σαφάρι» σε μουσεία όπου εκτίθενται «βουτηγμένοι» θησαυροί, οι οποίοι αποσπάστηκαν από τα εδάφη της. Παρακάτω, έχουμε συγκεντρώσει τους κυριότερους «παίκτες» σε αυτό το κυνήγι (όχι κρυμμένων, αλλά «κλεμμένων») θησαυρών, οι οποίοι αποτελούν συχνά αγκάθι σε διακρατικές διπλωματικές σχέσεις και κατέχουν υψηλή θέση στην ατζέντα του εκάστοτε υπουργείου Πολιτισμού.
*Ελλάδα vs Βρετανικό Μουσείο Η συλλογή των κλασικών γλυπτών, κυρίως του Φειδία και των μαθητών του, που εκτίθενται σήμερα δωρεάν σε περίοπτη θέση στο ισόγειο του Βρετανικού Μουσείου, αφαιρέθηκαν κυριολεκτικά με το… καλέμι από τον Παρθενώνα, όταν ο Thomas Bruce, ο έβδομος Κόμης του Έλγιν (ή απλώς «ο λόρδος Έλγιν») έλαβε μια αμφιλεγόμενη άδεια από τις Οθωμανικές αρχές να αφαιρέσει κομμάτια του ναού, κατά την διάρκεια της θητείας του ως πρέσβης της Βρετανίας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία από το 1799 ως το 1803. Επί μία δεκαετία, οι άντρες του Έλγιν κατέβαζαν τα μισά από τα σωζόμενα γλυπτά του Παρθενώνα, καθώς και αρχιτεκτονικά μέρη του Ερέχθειου και των Προπυλαίων, τα οποία στην συνέχεια μετέφεραν μέσω θαλάσσης στη Βρετανία. Η απόκτηση της συλλογής αυτής χαιρετήθηκε από κάποιους συμπατριώτες του ως κατόρθωμα, ενώ από άλλους χαρακτηρίστηκε βανδαλισμός και λεηλασία. Η βρετανική κυβέρνηση τα αγόρασε το 1816 και τα τοποθέτησε στο λονδρέζικο μουσείο, όπου βρίσκονται ακόμη.