Κινηματογραφικές αφίσες: Η τέχνη διαφημίζει την… τέχνη

Αφίσες που ξέφυγαν από τον ρόλο της απλής διαφήμισης και θύμισαν περισσότερο καλλιτεχνικές δημιουργίες. Αφίσες που έμειναν στην κινηματογραφική ιστορία, ξεπερνώντας σε φήμη ακόμα και τις ίδιες τις ταινίες. Θυμόμαστε τις αγαπημένες μας μέσα από μία «εντοιχισμένη» Photo Gallery.
Κινηματογραφικές αφίσες: Η τέχνη διαφημίζει την… τέχνη
του Νικόλα Γεωργιακώδη

Κατά κοινή ομολογία, οι κινηματογραφικές αφίσες είναι Τέχνη. Για την ακρίβεια, μια ιδιαίτερη μορφή τέχνης η οποία εδώ και κάμποσες δεκαετίες εμπνέεται από την τέχνη (την Έβδομη συγκεκριμένα) με στόχο να την προπαγανδίσει στους επίδοξους επισκέπτες της σκοτεινής αίθουσας. Άλλες φορές με επιτυχία, άλλες όχι. Η αλήθεια όμως, είναι πως όσα trailer, teaser, τηλεοπτικές διαφημίσεις ή συνεντεύξεις και αν κυκλοφόρησαν κατά καιρούς, αυτή που έμεινε «χαραγμένη» στην μνήμη του σινεφίλ κοινού δεν ήταν άλλη από την αφίσα. Καλλιτεχνικά «ανήσυχες», μινιμαλιστικές ή εντυπωσιακές, σπιρτόζες, υποβλητικές, ακόμα και σήμερα συλλεκτικές, οι παρακάτω αφίσες αποτελούν τις αγαπημένες μας στην ιστορία του κινηματογράφου.


Metropolis (1927)
Τα αυθεντικά αντίτυπα της αφίσας από την θρυλική ταινία του Φριτζ Λάνγκ έχουν συλλεκτική αξία και πωλούνται για αρκετές χιλιάδες δολάρια. Από τα πρώτα παραδείγματα αφίσας όπου τα όρια μεταξύ Τέχνης και διαφήμισης είναι δυσδιάκριτα.


Apocalypse Now (1979)
Τρομακτική και υποβλητική, η αφίσα της «Αποκάλυψης» του Κόπολα συμπυκνώνει ιδανικά το νόημα του πολεμικού αυτού έπους.


Close Encounters of the Third Kind (1977)
Οι ταινίες του Σπήλμπεργκ, είχαν κατά κανόνα και όμορφες αφίσες. Η παρακάτω είναι μια από τις πρώτες που ξεκίνησε αυτή την… παράδοση. Απλή και αποτελεσματική.

Vertigo (1958)
Η εμμονή του Τζέιμς Στιούαρτ με την Κιμ Νόβακ στο θρίλερ του Χίτσκοκ απεικονίζεται ιδανικά σε αυτή την αφίσα.


Jaws (1975)
Κλασσική ταινία. Πιο κλασσική η αφίσα της και ακόμα πιο κλασσικό το μουσικό της θέμα.


Empire of the Sun (1987)
Ο πόλεμος και η αθωότητα με την σημαία της Ιαπωνίας στον ορίζοντα. Ακόμα μια εξαιρετική αφίσα για ταινία του Σπήλμπεργκ.


The Godfather (1972)
Ο Μάρλον Μπράντο και η κλασική πλέον ατάκα του “I’m gonna make him an offer he can’t refuse” στην υποβλητική αφίσα του πρώτου μέρους από την τριλογία του «Νονού».


Star Wars (1977)
To έπος του Τζώρτζ Λούκας δεν θα μπορούσε να μην έχει και μια… επικών διαστάσεων αφίσα.


Taxi Driver (1976)
“Are you talking to me?”


Scarface (1983)
Το βλέμμα του Πατσίνο τα λέει όλα. Απλή ιδέα, ιδιοφυές αποτέλεσμα.


Ε.Τ. (1982)
Ακόμα μια ταινία του «παραμυθά» Σπήλμπεργκ με εξίσου παραμυθένια αφίσα.


Breakfast at Tiffany's (1961)
Ελπίζουμε να παιχτεί και φέτος στους θερινούς για να την απολαύσουμε ξανά. Η Χέπμπορν είναι πανέμορφη, ακόμα και… ζωγραφιστή.


Alien (1979)
Σε κάνει να θέλεις να ουρλιάξεις… πριν καν την δεις. Αλλά όπως ξέρουμε όλοι “In space no one can hear you scream”…


Anatomy of a Murder (1959)
Δημιούργημα του πρωτοπόρου σχεδιαστή και σκηνοθέτη Saul Bass, η μινιμαλιστική αυτή αφίσα αποτέλεσε ορόσημο για το πώς μπορεί κάποιος να συμπεριλάβει σε ένα μόνο σκίτσο ολόκληρο το νόημα της ταινίας.


Pulp Fiction (1994)
Επίτηδες… τσαλακωμένη για να θυμίζει παλιό εξώφυλλο βιντεοκασέτας, η αφίσα από την ταινία του Tarantino συγκαταλέγεται ανάμεσα στις αγαπημένες μας – κυρίως- εξαιτίας της σέξι Ούμα Θέρμαν.


Δείτε ακόμα περισσότερες αφίσες στην Photo Gallery του άρθρου και μην διστάσετε να μοιραστείτε τις δικές σας αγαπημένες στα σχόλια.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v