Ένας βήμα προς βήμα οδηγός, για να φτιάξετε το δικό σας προϊόν και να οργανώσετε γύρω από αυτό μια σούπερ επιτυχημένη επιχείρηση.
Παλαιότερο των 360 ημερών
της Ηρώς Κουνάδη
Αν το καλοσκεφτείτε, η ζωή μας είναι γεμάτη προϊόντα: Ακόμα και όσοι διακηρύσσουν ότι κάνουν «ασκητική» ζωή ελέω κρίσης/ ανεργίας/ άποψης, χρησιμοποιούν μία οδοντόκρεμα, ένα είδος σαπουνιού, ένα λάδι για τηγάνισμα, ένα καθαριστικό για το πάτωμα και πάει λέγοντας.
Τα προϊόντα αποτελούν ένα μεγάλο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, και γι’ αυτό είναι το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό όταν σκεφτόμαστε να στήσουμε μια δικιά μας επιχείρηση –είτε ελπίζοντας ότι αυτή θα γίνει κάποια στιγμή αυτοκρατορία που θα βγάζει εκατομμύρια και θα λύσει το πρόβλημα της ανεργίας για εμάς και τα εγγόνια μας, είτε απλώς για να βγάζουμε ένα έξτρα «χαρτζιλίκι» που θα συμπληρώνει τον βασικό μας μισθό. Στο κάτω κάτω, τόσα παραδείγματα επιτυχημένων μικρών ελληνικών επιχειρήσεων που φτιάχνουν και πουλάνε κοσμήματα/ σαπουνάκια/ χειροποίητα αντικείμενα ανά το internet, δεν μπορεί να είναι τυχαία.
Πώς, όμως, θα φτιάξετε το δικό σας επιτυχημένο προϊόν; Ιδού ένας βήμα προς βήμα οδηγός για να ξεκινήσετε.
(*) Για να είναι αρκετά συγκεκριμένος, ο οδηγός μας χρησιμοποιεί ως παράδειγμα προϊόντος το χειροποίητο σαπούνι. Εξυπακούεται ότι οι οδηγίες ισχύουν για οποιοδήποτε προϊόν αποφασίσετε να φτιάξετε.
Βήμα 1ο: Φτιάχνοντας το προϊόν
Αφού αποφασίσετε τι θα είναι το προϊόν σας (με βάση αφενός την κλίση σας και αφετέρου το… ένστικτό σας για τις πιθανότητες εμπορικής επιτυχίας του) ξεκινάτε να αναζητάτε και να δοκιμάζετε συνταγές για την παρασκευή του. Ένας τρόπος γι’ αυτό είναι να ψάξετε –σε πολύ αρχικό στάδιο– συνταγές για χειροποίητο σαπούνι στο Google, ένας άλλος τρόπος είναι να κάνετε μερικά μαθήματα (για παράδειγμα, το Ash in Art διοργανώνει σεμινάρια παρασκευής χειροποίητου σαπουνιού που ολοκληρώνονται σε ένα μήνα ή τέσσερις δίωρες συναντήσεις, με κόστος 60€).
Αφού έχετε ολοκληρώσει την διαδικτυακή μελέτη σας και τα μαθήματά σας, ξεκινάτε να πειραματίζεστε με υλικά και συνταγές. Μία πολύ καλή συμβουλή σε αυτό το στάδιο λέει να επενδύσετε σε όσο το δυνατόν πιο αγνά (κατά προτίμηση βιολογικά) φυσικά υλικά, τα οποία μπορεί από τη μία να σας ανεβάσουν κατά τι το κόστος παραγωγής, μακροπρόθεσμα όμως θα σας ωφελήσουν, καθότι η τάση θέλει οτιδήποτε φυσικό/ οργανικό να μοσχοπουλιέται στις μέρες μας.
Ο πειραματισμός με τις συνταγές είναι το πιο χρονοβόρο στάδιο. Καλό θα είναι να καταλήξετε σε τρεις διαφορετικές συνταγές, και να αφιερώσετε μία εβδομάδα για να δοκιμάσετε την καθεμία. Κρατήστε καθημερινά σημειώσεις σχετικά με… τα πάντα: Πόσο αφρό κάνει το σαπούνι σας, αν το άρωμά του σας φτιάχνει την διάθεση το πρωί, αν παρατηρείτε βελτίωση στην επιδερμίδα σας (σε περίπτωση που το σαπούνι σας είναι, για παράδειγμα, ενυδατικό) και πάει λέγοντας.
Αφού τελειώσετε τις δοκιμές και κάνετε τυχόν αλλαγές που θα χρειαστούν στη συνταγή σας, φτιάχνετε μερικά ακόμα σαπουνάκια και τα μοιράζετε σε φίλους και οικογένεια για να τα δοκιμάσουν εκείνοι. Τονίστε τους ότι, σε αυτήν την φάση, δεν χρειάζεστε κομπλιμέντα και ενθάρρυνση (ή τουλάχιστον δεν χρειάζεστε μόνο αυτά) αλλά ειλικρινή σχόλια και παρατηρήσεις για το πώς τους φαίνεται το προϊόν, αν θα το αγόραζαν και αν πιστεύουν ότι θα έπρεπε να αλλάξετε κάτι –να προσθέσετε στη συλλογή ένα άρωμα, για παράδειγμα, ή να κάνετε τα σαπουνάκια μικρότερα ή μεγαλύτερα.
Βήμα 2ο: Χτίζοντας το brand
Τώρα που το προϊόν σας είναι έτοιμο, περνάμε στο σημαντικότερο βήμα: Το brand σας. Για τους μη εξοικειωμένους με τους μαρκετίστικους όρους, “brand” λέμε αυτό που τελικά πουλάτε. Όχι, αυτό που πουλάτε δεν είναι το χειροποίητο σαπούνι σας, αλλά ένα σύνολο πραγμάτων που περιλαμβάνουν α. το χειροποίητο σαπούνι σας, β. τη συσκευασία του, γ. το πρεστίζ του.
Τι πρεστίζ έχει ένα σαπούνι, αναρωτιέστε; Αυτό που θα του δώσετε: Είναι ένα σαπούνι οργανικό, για ανθρώπους «ψαγμένους»; Είναι πολύχρωμο, κοριτσίστικο, παιχνιδιάρικο; Είναι το σαπούνι των hipster που απαρνούνται τα σαπούνια του εμπορίου; Είναι σαπούνι για fashionistas που παρακολουθούν τις εξελίξεις και φωτογραφίζουν τα σαπούνια τους για να τα ανεβάσουν στο Instagram; Μερικά από τα χιλιάδες παραδείγματα για τα άπειρα πράγματα που μπορεί να είναι ένα σαπούνι…
Αυτή η διαδικασία δεν είναι λιγότερο χρονοβόρα από την πρώτη. Αφιερώστε χρόνο για να βρείτε τις λέξεις που (θα θέλατε να) περιγράφουν το σαπούνι σας, και χωρίστε τις σε κατηγορίες μέχρι να καταλήξετε σε τέσσερις το πολύ λέξεις που θα γίνουν το σλόγκαν του προϊόντος σας.
Μόλις ολοκληρωθεί και αυτή η διαδικασία, μένει το σημαντικότερο κομμάτι: Το λογότυπό σας και η τελική συσκευασία του προϊόντος. Αυτά θα ήταν καλό να ανατεθούν σε έναν επαγγελματία γραφίστα, στον οποίο θα μιλήσετε (όσο πιο αναλυτικά γίνεται) για το brand σας, και ο οποίος θα έχει χρησιμοποιήσει το προϊόν σας –για να μπορέσει να το αποτυπώσει όσο το δυνατόν καλύτερα. Για να πάρετε μερικές ιδέες, και να του εξηγήσετε τι περίπου σας αρέσει, ρίξτε πρώτα μια ματιά σε sites όπως το 99Designs, το Elance και το Fiverr.
Βήμα 3ο: Βγάζοντας το προϊόν σας στην αγορά
Ωραία, λοιπόν, τώρα έχετε στα χέρια σας ένα ολοκληρωμένο brand –προϊόν, συσκευασία και όλους τους σωστούς λόγους για να αγοράσει το προϊόν σας ο πλανήτης. Πώς θα ενημερώσετε τα εκατομμύρια των υποψήφιων πελατών σας για την ύπαρξή του; Προφανώς, διαφημίζοντάς το.
Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι πρέπει να έχετε απαραίτητα ένα μεγάλο budget για να πληρώσετε διαφημιστικές καταχωρήσεις. Ξεκινάτε φτιάχνοντας προφίλ στα social media (πρώτα Facebook, μετά Instagram, το Twitter προς ώρας δεν είναι πολύ «προϊοντικό» μέσο) και ζητώντας από τους φίλους σας να «σπαμάρουν» ανελέητα τους δικούς τους φίλους, για να κάνουν like στη σελίδα σας και να αρχίσει να διαδίδεται. Σκεφτείτε και το ενδεχόμενο μίας πληρωμένης διαφήμισης στο Facebook (με 30€ τον μήνα η σελίδα σας μπορεί να φτάσει σε μερικές εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου).
Εν συνεχεία, στέλνετε δειγματάκια, μαζί με δυο-τρεις φωτογραφίες και ένα ωραίο, σύντομο κειμενάκι που να περιγράφει το προϊόν σας σε περιοδικά και websites. Όλοι οι δημοσιογράφοι εκτιμούν τέτοιου είδους προσεγγίσεις. Μην φοβηθείτε να στείλετε δείγματα της δουλειάς σας και σε ξένα έντυπα. Δεν είναι λίγες οι φορές που τα ελληνικά success stories ξεκίνησαν κάπως έτσι –πρόσφατα, για παράδειγμα, είδαμε (και καμαρώσαμε) ένα πολύ χαριτωμένο κειμενάκι για ένα brand χειροποίητων σαπουνιών από την Τρίπολη στο πιο prestigious περιοδικό του πλανήτη, το φοβερό και τρομερό Monocle.
Μία ακόμα λύση για να διαδοθεί το προϊόν σας είναι να το διοχετεύσετε σε όσο το δυνατόν περισσότερα e-shops: Από το δικό σας corner στο Etsy, μέχρι τα πολύ ωραία –και επιτυχημένα– Apples to Zebras, Xombli και LoveItConcept, που αγαπούν και προωθούν το ελληνικό design στα πέρατα του κόσμου.