Συνάδελφοι-σαμποτέρ: Πώς θα τους αντιμετωπίσουμε;

Μην αφήνετε τους "συναδέλφους-σαμποτέρ" να σας χαλούν τη μέρα και να θέτουν σε κίνδυνο τη δουλειά και την καριέρα σας. Εντοπίστε τους και μάθετε ποιοι είναι οι αποτελεσματικότεροι τρόποι για να τους αντιμετωπίσετε.
Συνάδελφοι-σαμποτέρ: Πώς θα τους αντιμετωπίσουμε;
Πολλές φορές συμβαίνει αυτό που θεωρούμε εμείς αυτονόητο να ακούγεται σε άλλους μια μακρινή ουτοπία. Το να έχουμε καλές σχέσεις με τους συναδέλφους μας, για παράδειγμα, δεν είναι κάτι που συμβαίνει σε όλες τις δουλειές. Το να μπορούμε να μοιραζόμαστε μαζί τους τα προσωπικά μας, να βοηθάμε ο ένας τον άλλο για να ολοκληρωθεί ένα project ταχύτερα, ακόμα και να «αλληλοκαλυπτόμαστε» όταν υπάρχει ανάγκη, σε κάποιους ακούγεται εξωπραγματικό.

Ακόμα χειρότερα, δεν είναι λίγοι οι φίλοι που μου παραπονιούνται πως στο γραφείο υποφέρουν, πως υπάρχει κάποιος ή κάποια που τους εκνευρίζει μονίμως και τους βάζει «τρικλοποδιές», που επιστρέφουν καθημερινά σπίτι με κλάματα ενώ σκέφτονται μέχρι και να παραιτηθούν από τη δουλειά που κατά τ’άλλα τους ευχαριστεί. Και με τον καιρό, προς μεγάλη μου απογοήτευση, ανακαλύπτω πως οι φίλοι αυτοί… πολλαπλασιάζονται.

Ένα από τα πιο συνηθισμένα προφίλ του/της «συνάδελφου-σαμποτέρ» είναι αυτό του/της τόσο ανασφαλούς που προσπαθεί να αναδειχθεί μειώνοντας τους άλλους. Αν, λοιπόν, αυτήν την εποχή απολαμβάνετε την εύνοια των αφεντικών σας, αποβλέποντας σε μία προαγωγή που κερδίσατε με το σπαθί σας, προετοιμαστείτε γιατί θα αποτελέσετε στόχο συκοφαντιών για το συγκεκριμένο άτομο.

Άλλες υποκατηγορίες τέτοιων δύσκολων, δυσάρεστων ή προβληματικών συναδέλφων αποτελούν όσοι: δημιουργούν προβλήματα σε άλλους συναδέλφους, διαδίδουν φήμες και κουτσομπολιά, αποθαρρύνουν ή κριτικάρουν τη δουλειά των άλλων, δεν συνεργάζονται, δεν προσπαθούν αρκετά όταν τους ανατίθεται μία ομαδική δουλειά, δεν είναι πρόθυμοι να ακούσουν, έχουν πάντα να πουν κάτι αρνητικό για κάποιον ή για κάτι. Σε γενικές γραμμές, «συνάδελφοι-σαμποτέρ» είναι όσοι το κάνουν αδύνατο να συνεργαστεί κανείς μαζί τους.

Σας θυμίζουν κάτι όλα τα παραπάνω; Πριν αρχίσετε να αντιμετωπίζετε με τον ίδιο τρόπο αυτά τα άτομα -και φτάσετε στο τέλος να γίνετε εσείς οι κακοί της υπόθεσης- προσπαθήστε να επικεντρωθείτε στο πρόβλημα: Ποιο είναι πραγματικά το άτομο που σας ενοχλεί; Τι είναι ακριβώς αυτό που κάνει και σας εκνευρίζει; Έχει αυτό το άτομο τη δύναμη να δημιουργήσει σοβαρό πρόβλημα στη δουλειά σας ή απλά επηρεάζει την ψυχολογία σας;

Η δουλειά μπορεί να φαίνεται ιδιαίτερα πιεστική σε κάποια άτομα και να αντιδρούν άσχημα θέλοντας έτσι να ξεσπάσουν κάπου. Προσπαθώντας να ανακαλύψουμε τι είναι αυτό που μας ενοχλεί στους συναδέλφους θα μπορούσαμε να μάθουμε κάποια πράγματα για τον εαυτό μας. Έχετε σκεφτεί ότι μπορεί κάποιοι συνάδελφοι να σας εκνευρίζουν επειδή στο πρόσωπό τους βλέπετε μεγάλο μέρος του εαυτού σας; Μήπως αντικρίζετε τον εαυτό σας μέσα από τα μάτια τους; Μήπως γίνεστε και εσείς ενοχλητικοί με τους άλλους;

Αφού σκεφτούμε και δώσουμε απαντήσεις σε όλα τα παραπάνω, μπορούμε να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα: Να αντιμετωπίσουμε τους «συναδέλφους-σαμποτέρ». Σκοπός μας δεν είναι να προσπαθήσουμε να τους αλλάξουμε (ή να αλλάξουμε εμείς) για να ταιριάζουμε μαζί τους. Μπορούμε, όμως, να κάνουμε κάποιες κινήσεις που θα βελτιώσουν την κατάσταση:

* Μάθετε αν αντιμετωπίζουν και άλλοι συνάδελφοι παρόμοια προβλήματα με τον/την «σαμποτέρ». Είναι ένα συγκεκριμένο άτομο με το οποίο έχετε πρόβλημα ή είναι και άλλα; Μήπως γίνεστε υπερβολικοί στη συμπεριφορά σας και έτσι προκαλείτε την κακή συμπεριφορά των άλλων; Μιλήστε με τους έμπιστους συναδέλφους σας, ζητήστε τη γνώμη τους και αναλογιστείτε κατά πόσο αξίζει να ασχοληθείτε περαιτέρω με τον/την «σαμποτέρ».

* Μην το παίρνετε προσωπικά και διατηρήστε την ψυχραιμία σας. Επικεντρωθείτε στη δουλειά και τους στόχους σας και πιστέψτε μέσα σας πως η κακή συμπεριφορά του συναδέλφου δεν είναι κάτι που θα έπρεπε να σας αφορά. Μην παίρνετε τα άσχημα λόγια του/της στα σοβαρά και προσπαθήστε όσο γίνεται να τον/την αγνοείτε.

* Φερθείτε σαν επαγγελματίας. Μειώστε την επαφή με αυτό το άτομο αποκλειστικά σε επαγγελματικό επίπεδο. Αποφύγετε τις άσκοπες συζητήσεις και τα κουτσομπολιά και κρατήστε τον/την σε απόσταση. Κάντε, ωστόσο, τη δουλειά σας όσο καλύτερα γίνεται και προσπαθείτε να συνεργάζεστε με όλους.

* Συμπεριφερθείτε στους άλλους όπως θα θέλατε να συμπεριφέρονται και σε εσάς. Να σέβεστε τους συναδέλφους και να απαιτείτε και από αυτούς σεβασμό. Δεν χρειάζεται να συμπαθείτε τους πάντες μέσα στο γραφείο και να έχετε με όλους φιλικές σχέσεις. Και κυρίως, μην κατηγορείτε σε τρίτα άτομα τον διπλανό σας αν είναι ανεύθυνος, ανόητος και αδιάφορος για τη δουλειά. Ειδικά αν αυτό δεν σας αφορά.

* Επικοινωνήστε με το άτομο αυτό. Αν η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο μιλήστε με αυτό το άτομο σε έναν ιδιωτικό χώρο. Κάντε το, όμως, κάποια στιγμή που θα είστε ήρεμοι και θα μπορείτε να ελέγχετε τα συναισθήματά σας. Ενημερώστε το άτομο με ποιο ακριβώς τρόπο σας ενοχλεί και τα πιθανά αρνητικά αποτελέσματα που μπορεί να έχουν οι πράξεις του/της για τους υπόλοιπους συναδέλφους αλλά και για το ίδιο το άτομο. Προσέξτε τις λέξεις που θα χρησιμοποιήσετε και τη γλώσσα του σώματός σας για να μην εκλάβει την κουβέντα σας σαν κατά μέτωπο επίθεση ή προσβολή. Προσπαθήστε να είστε λογικοί και δίκαιοι. Μην φέρετε στην επιφάνεια παλαιότερα προβλήματα αλλά επικεντρωθείτε στο συγκεκριμένο που ξεχείλισε το ποτήρι.

* Μιλήστε με το αφεντικό σας. Αν και μετά από αυτήν τη συζήτηση τα πράγματα δεν βελτιωθούν θα πρέπει να έρθετε σε επαφή με το αφεντικό σας. Βρείτε κατάλληλα επιχειρήματα για να υπερασπιστείτε τον εαυτό σας και τον ρόλο σας στην κατάσταση. Δείξτε ότι πραγματικά θέλετε να λυθεί το πρόβλημα με θετικό τρόπο και σε καμία περίπτωση μην δείξετε ότι βρίσκεστε εκεί με σκοπό να διωχθεί αυτό το άτομο από το γραφείο.

Δύσκολους και διαφορετικούς από εμάς χαρακτήρες συναντάμε και θα συναντάμε παντού. Σε τέτοιες περιστάσεις ή θα αντιμετωπίσουμε τα άτομα αυτά ή θα φύγουμε από τη δουλειά μας. Προσπαθήστε να είστε ψύχραιμοι γιατί το πώς θα αντιμετωπίσετε τους «συναδέλφους-σαμποτέρ» εξαρτάται αποκλειστικά από την δική σας ικανότητα να εκτιμήσετε μία κατάσταση, να βρείτε τη ρίζα του προβλήματος και με υπομονή να την… ξεριζώσετε.

Επιμέλεια: Έλενα Μπούλια
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v