Τα θέατρα που ανεβάζουν αυλαία τον Μάη

Ούτε μία, ούτε δύο, αλλά δεκατέσσερις παραστάσεις που αξίζουν την προσοχή σας στα αθηναϊκά θέατρα αυτόν τον μήνα.
Τα θέατρα που ανεβάζουν αυλαία τον Μάη
της Ιωάννας Γκομούζα

Τι κι αν πέρασε το Πάσχα; Η σεζόν καλά κρατεί. Μια σειρά από νέες παραστάσεις μας δίνουν αφορμές να περιμένουμε το τρίτο κουδούνι στα θέατρα της Αθήνας και τον Μάιο.

Post Inferno - Προς Δαμασκόν


Μια πανελλαδική πρεμιέρα, την επική τριλογία του Αύγουστου Στρίντμπεργκ, μας επιφυλάσσει στην πρώτη της συνεργασία της με τη Στέγη η Ρούλα Πατεράκη. Γραμμένο στα 1898-1900, δύο χρόνια μετά το αυτοβιογραφικό Inferno (Κόλαση) και τη σφοδρότερη ψυχολογική κρίση που βίωσε ο Σουηδός συγγραφέας και έναν πριν από τον τρίτο γάμο του, το «Προς Δαμασκόν» παρακολουθεί τη διαδρομή ενός άνδρα χωρίς όνομα. Λάτρης των γυναικών και συνάμα μισογύνης, ο Άγνωστος - ένα alter ego του ίδιου του Στρίντμπεργκ-, αποπλανεί μια περαστική, και πορεύεται στις εσχατιές του υπερβατισμού και του ρεαλισμού, της τρέλας και της λογικής, της ενοχής και της ελευθερίας αναζητώντας την πίστη, τον πειρασμό, την ευτυχία. «Αναμετριέμαι με τον Στρίντμπεργκ μέσα από την αντίληψή μου για το σήμερα, όσο μου το επιτρέπουν οι καιροί, η επάρκειά μου κι ο έρωτάς μου για τον ίδιο» ομολογεί η πειραματίστρια σκηνοθέτιδα για το νέο της εγχείρημα, στο οποίο συνυπάρχει ερμηνευτικά με μια ομάδα ικανότατων ηθοποιών όπως οι Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Λουκία Μιχαλοπούλου, Αλέκος Συσσοβίτης, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Όμηρος Πουλάκης κ.ά.
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Συγγρού 107, 2109005800. Στις 11-22/5.

Η γλυκιά τυραννία του Οιδίποδα


«Ο μύθος είναι πάντα ένας ασφαλής τ(ρ)όπος για να συστηθούμε, σαν μια αρχή για να μας εμπιστευθούν, για να εμπιστευθούμε. Όμως, για να τον νιώσεις, αντικαθιστάς τα αλλότρια με τα οικεία, παρομοιάζεις, χρησιμοποιείς ακραίες κλίμακες» σημειώνει η Μαρία Πρωτόπαπα. Έτσι, η αρχαία ελληνική τραγωδία καθοδηγεί για μια ακόμα φορά τα σκηνοθετικά της βήματα και, μετά την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», καταπιάνεται με τον Οιδίποδα του Σοφοκλή. Στην τελευταία για τη φετινή σεζόν παραγωγή της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, οι Γιώργος Παπανδρέου (Οιδίπους), Θοδωρής Σκυφτούλης (Ιερέας/Χορός), Μιχάλης Τιτόπουλος (Κρέων/Χορός), Γιάννης Κλίνης (Τειρεσίας/Χορός), Μαρία Αποστολακέα (Ιοκάστη) και Μάνος Στεφανάκης (Άγγελος/Χορός) θα ξετυλίξουν την «αφύσικη ιστορία ενός ανθρώπου που για λίγο έζησε ως ολοκληρωμένη ύπαρξη, έξω από τα κοινώς αποδεκτά “πρέπει”, ακολουθώντας μόνο τα ορμέμφυτά του - την επιθυμία για ηδονή, πλούτο, εξουσία, δημοφιλία». Ήταν, όμως, έτοιμος για μια τέτοια ελευθερία;
Εθνικό Θέατρο – Πειραματική Σκηνή, Πανεπιστημίου 48,2103305074. Στις 12/5-5/6.

Ο Νεκρός


Μια γυναίκα που κείτεται γυμνή στο κρύο πάτωμα, ένας άντρας που καπνίζει σιωπηλά στο μισοσκόταδο, αλλά και στρατιώτες, φαντάσματα, ερεθισμένοι νεαροί, ένας παραμορφωμένος νάνος. Τη δική της εκδοχή στο σύντομο αφήγημα του Ζορζ Μπατάιγ «Ο νεκρός», το οποίο απηχεί τη φρίκη του πολέμου, καταθέτει η ομάδα Nova Melancholia. Έχοντας χάσει τον αγαπημένο της, η Μαρία, η ηρωίδα παραδίνεται στην υπερβολή και στην έκσταση, κοιμάται, ονειρεύεται και προσπαθεί να φτάσει στον θάνατο. Η περφόρμανς, σε σκηνοθεσία του Βασίλη Νούλα, παρουσιάζεται στο πλαίσιο του ΥΠΝΟΣ Project της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.
Ισόγειος χώρος, Σφιγγός και Γαλαξία, Νέος Κόσμος, 2109005800. Στις 7-8, 14-15, 21-22, 28-29/5.

Πλάτωνα, Απολογία Σωκράτη


Μετά τη Θεσσαλονίκη, τη Ρουμανία, την Κύπρο και την Όπερα του Ανόι στο Βιετνάμ, η αναπαράσταση της δίκης του Σωκράτη πιάνει… λιμάνι στον Πειραιά. Θεωρώντας «δύσκολο έως ακατόρθωτο να καταλάβουμε σήμερα τον πραγματικό χαρακτήρα αυτού του εξόχως οριακού κειμένου μέσα από τις μεταφράσεις του, επειδή η μεταγραφή του σε μιαν άλλη γλωσσική δομή και φωνή αλλοιώνει αναγκαστικά και παρερμηνεύει το ύφος και το ήθος του λόγου», ο Δήμος Αβδελιώδης ανεβάζει την Απολογία του Σωκράτη στην αρχαία αττική διάλεκτο. Με τον Βασίλη Καραμπούλα και τον Θανάση Δισλή επί σκηνής, με ένα πατάρι και μια κλεψύδρα ως μοναδικά θεατρικά στοιχεία. Στην παράσταση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας ο γνωστός σκηνοθέτης υπογράφει και τη διδασκαλία του αρχαίου κειμένου καθώς και τον σκηνικό χώρο και τη μετάφραση που θα προβάλλεται σε υπέρτιτλους.
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς, 2104143310. Στις 6-15/5.

Η Αποστολή: Ανάμνηση από μιαν Επανάσταση



Στη συγγραφική μαεστρία του Ανατολικογερμανού Χάινερ Μύλλερ ποντάρει η ομάδα Σημείο Μηδέν, μετά το φουτουριστικό «Εμείς» του Γιεβγκιένι Ζαμιάτιν. Με φόντο τη Γαλλική Επανάσταση, το έργο εξιστορεί την απόπειρα τριών απεσταλμένων της επαναστατικής κυβέρνησης (του μαύρου σκλάβου Σασπόρτας, του αγρότη Γκαλουντέκ και του λευκού διανοούμενου και γιού δουλοκτήτη Ντεμπυσόν) στην αγγλική αποικία της Τζαμάικα να πυροδοτήσουν εξέγερση των σκλάβων. Με αφορμή τη σύγκρουση και τον εσωτερικό διχασμό των τριών χαρακτήρων, ο ρηξικέλευθος δραματουργός υφαίνει ένα βαθιά ποιητικό σύμπαν για την πίστη, την προδοσία και τη διαρκή αναγκαιότητα της επανάστασης. Εμβόλιμο στην «Αποστολή» βρίσκεται ένα καφκικών αποχρώσεων κείμενο πρόζας («Άντρας στον ανελκυστήρα). Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Σάββας Στρούμπος πατά στη μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου και στις ερμηνείες των Ελεάνας Γεωργούλη, Δαυίδ Μαλτέζε, Έβελυν Ασουάντ, Έλλης Ιγγλίζ και Δημήτρη Παπαβασιλείου.
Άττις – Νέος Χώρος, Λεωνίδου 12, Μεταξουργείο, 2103225207. Στις 20/5-5/6.

Ο Θείασως πέζη Κάφκα



Εικοσάρηδες, συμφοιτητές στη Σχολή του Εθνικού Θεάτρου κι όλοι τους δραστήριοι φέτος στις αθηναϊκές σκηνές (από τον «Φάουστ» στην Κατερίνας Ευαγγελάτου έως τη «Στέλλα με τα κόκκινα γάντια» κ.ά.), οι Νατάσα Εξηνταβελώνη, Μαρία Μοσχούρη, Νάνσυ Σιδέρη, Πάνος Παπαδόπουλος και Κωνσταντίνος Πλεμμένος συναντιούνται για πρώτη φορά όλοι μαζί στη σκηνή. Με αφετηρία το διήγημα του Φραντς Κάφκα «Ανακοίνωση σε μια Ακαδημία», μεταμορφώνονται σε συμμετέχοντες ενός καλλιτεχνικού διαγωνισμού και αφηγούνται την ιστορία ενός πιθήκου, από την αιχμαλωσία του μέχρι την εξέλιξη κι εκπαίδευσή του ως άνθρωπος στο δυτικό κόσμο. Την παράσταση σκηνοθετεί ο Γιώργος Κατσής.
Bios.Tesla main, Πειραιώς 84, 2103425335. Στις 16/5-14/6.

Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας



Ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη, έκανε τις γύρες της στα βόρεια και πριν ταξιδέψει στο φετινό Festival Internacional de Teatro Clásico de Almagro στην Ισπανία τον προσεχή Ιούλιο, η παράσταση της νεοσύστατης Εταιρείας Θεάτρου Θέση βγάζει τον Μάιο στου Ψυρρή. Νέοι ηθοποιοί-απόφοιτοι της δραματικής σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος επέλεξαν το κλασικό έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ για την πρώτη τους παραγωγή. Επιμελήθηκαν και την μετάφραση και χρησιμοποιώντας ελάχιστα σκηνικά μέσα, μάσκες, ζωντανή μουσική, στοιχεία παντομίμας και αυτοσχεδιασμούς υποδύονται, πέντε ερμηνευτές επί σκηνής, όλους τους ρόλους του έργου. Είστε έτοιμοι για ένα ταξίδι σ’ έναν κόσμο όπου τα ξωτικά συνομιλούν με τους ανθρώπους;
Θησείον, Ένα Θέατρο για τις Τέχνες, Τουρναβίτου 7, Ψυρρή, 2103255444. Στις 6-29/5.

Noir




Κλείνει προσωπικά ραντεβού ο… Χάρος; Μέσα από μια υπόθεση απλή, σε 14 σκηνές, η νέα σκηνική πρόταση της ομάδας «Κι όμΩς Κινείται» εξιστορεί κωμικοτραγικές καταστάσεις που οδήγησαν σε δύο αναπάντεχους θανάτους. Μιλώντας με τη γλώσσα του χορού, της ακροβασίας και της μουσικής κι έχοντας το φιλμ νουάρ ως αφορμή. Ερμηνεύουν οι Καμίλο Μπεντανκόρ, Τασος Καραχανίδης, Αντιγόνη Λινάρδου, Ερμής Μαλκότσης, Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Χριστίνα Σουγιουλτζή, Γιώργος Αμέντας, Κλέων Αντωνίου και Θοδωρής Ρέλλος.
Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν», Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Στις 9-31/5.

Βέρθερος



Οκτώ νέοι ηθοποιοί (Μάγια Ανδρέου, Βασιλική Γεωργικοπούλου, Γιώργος Κοσκορέλλος, Νίκος Λεκάκης, Χρυσούλα Παππά, Θανάσης Πατριαρχέας, Δημήτρης Νάκος, Ναταλία Σουίφτ) κι ένας πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης (Αλέξανδρος Διαμαντής) αποτείνουν φόρο τιμής σ’ ένα αρχετυπικό έπος της νεότητας. Μιλάμε φυσικά για τα «Πάθη του νεαρού Βέρθερου», το μυθιστόρημα-σύμβολο του κινήματος Sturm und Drang (Θύελλα και Ορμή), το οποίο υπήρξε πρόδρομος του Ρομαντισμού. Στόχος τους; Με παίξιμο σύγχρονο και καθημερινό, μέσα σ’ ένα άχρονο εικαστικό περιβάλλον, να μεταδώσουν την ιστορία και το μήνυμα του ονειροπόλου ήρωα του Γκαίτε ότι «σκοπός της ζωής του ανθρώπου είναι η διεκδίκηση της ελευθερίας, ακόμα κι αν αυτή δεν μπορεί ποτέ να κατοχυρωθεί απόλυτα».
Θέατρο Σημείο, Χαριλάου Τρικούπη 4, Καλλιθέα, 2109229579. Στις 14-29/5.

Γκιακ


Αίμα, οικογένεια, εκδίκηση. Αυτό σημαίνει «Γκιακ» στα αρβανίτικα. Αυτός είναι και ο τίτλος της βραβευμένης συλλογής διηγημάτων του Δημοσθένη Παπαμάρκου που μεταφέρει στο θέατρο για πρώτη φορά ο Θανάσης Δόβρης. Σ’ ένα σκηνικό χώρο γεμάτο κόκκαλα, οι τέσσερις ηθοποιοί (Στέλιος Ιακωβίδης, Γρηγόρης Ποιμενίδης, Eύη Σαουλίδου, Σωτήρης Τσακομίδης) μοιράζονται τις αναμνήσεις τους, διχασμένοι ανάμεσα σε μια πρωτοφανή τρυφερότητα και μια φρικαλέα βία, προσπαθώντας χωρίς επιτυχία να κατευνάσουν το παρελθόν. Άλλωστε όπως δηλώνουν οι συντελεστές, «το Γκιακ δεν επιθυμεί να είναι μια παράσταση, αλλά μια ευκαιρία διαπραγμάτευσης με την ιστορική βία τόσο των χαρακτήρων όσο και με τη δική μας».
Skrow Theatre, Αρχελάου 5, Παγκράτι, 2107235842. Στις 16/5- 28/6.

Η επίτευξη του Φοίνικα



Ο Τάσος Δήμας, η Αλεξία Καλτσίκη και ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μας δίνουν ραντεβού στις 23 και 24/5 στο θέατρο-κομψοτέχνημα του Πειραιά. Αφορμή; Η σκηνική ανάγνωση του έργου του Γιάννη Μαυριτσάκη, σε σκηνοθεσία Clemence Weill. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σημείωμα της παράστασης «Η αθανασία δεν συμπεριλαμβάνεται στις πληροφορίες του γενετικού μας υλικού, έχουμε όμως κληρονομήσει κάτι σημαντικό από αυτήν: την ανάμνησή της, αλλά και την δυνατότητα να την επινοούμε». Στην «Επίτευξη του Φοίνικα» oι μεταλλαγμένες οντότητες, σεξουαλικά ακόρεστες και ρημαγμένες, οι εξόριστοι του αποκλεισμένου σύμπαντος, εξαπολύουν την φλεγόμενη ουσία τους διεκδικώντας υπόσταση. Τη μουσική υπογράφει η γνωστή συνθέτρια Γεωργία Σπυροπούλου.
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Ηρώων Πολυτεχνείου 32, Πειραιάς, 2104143310. Στις 23-24/5.

Έντα Γκάμπλερ



Κόρη (μακαρίτη) στρατηγού, αλλά απένταρη, όμορφη αλλά και επηρμένη. Επιλέγει ως σύζυγο έναν άνδρα που δεν αγαπά με προσδοκία μιαν άνετη ζωή, κι ας είναι ερωτευμένη με έναν φτωχό επιστήμονα. Από τις πλέον εμβληματικές θεατρικές ηρωίδες, η Έντα Γκάμπλερ δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Ούτε φυσικά ο καινοτόμος δημιουργός της Ερρίκος Ίψεν που τόσο αριστουργηματικά ξετυλίγει σ’ αυτό το δράμα του 1890 την κατάπτωση της ξεπεσμένης αριστοκρατίας. Από τις 11/5 η Ελένη Κούστα ντύνεται το κοστούμι της Έντας Τέσμαν στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Κανέλλος.
Θέατρο Τζένη Καρέζη, Ακαδημίας 3, 2103636144. Στις 11-29/5.

Αυτός και το πανταλόνι του



Ο Κώστας Αρζόγλου πρωταγωνιστεί και η Βάνα Πεφάνη σκηνοθετεί το μονόπρακτο του Ιάκωβου Καμπανέλλη στο Underground της οδού Κοραή. Γραμμένος στα 1957, ο μονόλογος του «πατριάρχη του νεοελληνικού θεάτρου», φέρει τους χυμούς μιας θεματολογίας πανανθρώπινης και –φευ– σταθερά παρούσας. Ο ήρωας, στο φτωχικό του δωμάτιο και με το παντελόνι του που χρειάζεται μαντάρισμα ανά χείρας, έρχεται αντιμέτωπος με το παρελθόν και το μέλλον του, με ελπίδες τελματωμένες και γελασμένα όνειρα, με τη στέρηση και τη μοναξιά. Η συνείδησή του ασφυκτιά, αλλά σ’ όλη του τη ζωή πάντοτε «ήθελε», μα ποτέ δεν «μπόρεσε».
Underground, Κοραή 4, 2130370342. Στις 26/5-6/6.

Ο Μισάνθρωπος



Δεν μπορεί να δεχθεί τον κόσμο έτσι όπως είναι. Η στάση των ανθρώπων τον μελαγχολεί και τον οργίζει. Συγκρούεται μαζί τους, φλερτάρει με το απόλυτο και εγκαταλείπει την κοινωνία για να περιπλανηθεί σε μια no man’s land. Τι οδηγεί έναν άνθρωπο μακριά από τους ανθρώπους; Ο Παναγιώτης Κλίνης μεταφράζει και σκηνοθετεί το διάσημο έργο του Μολιέρου και οκτώ ηθοποιοί εξαντλούν τα όρια της αγάπης και του μίσους ακροβατώντας ανάμεσα στην κωμωδία και την τραγωδία.
Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41, Γκάζι, 2103455020. Στις 9/5-1/6.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v