Δεκαήμερο: Το θεατρικό γεγονός της φετινής σαιζόν!
Ο Νίκος Καραθάνος διασκευάζει και σκηνοθετεί απολαυστικά το έργο του Βοκάκιου, με έναν εκλεκτό θίασο ηθοποιών, σε μια παράσταση - αποκάλυψη.
Παλαιότερο των 360 ημερών
της Ιωάννας Κλεφτόγιαννη
Όχι αποκλειστικά στο Εθνικό Θέατρο, αλλά εν γένει στην ελληνική σκηνή, δεν έχουμε ξαναδεί σε τέτοια έκταση και ένταση γυμνό. Σχεδόν όλοι οι ηθοποιοί της παράστασης –θρίαμβο, που έστησε πάνω στο «Δεκαήμερο» του Βοκάκιου, αμέσως μετά τη συνταρακτική «Γκόλφω », ο Νίκος Καραθάνος, στέκονται κάποια στιγμή γυμνοί απέναντί μας στη Νέα Σκηνή του Εθνικού. Είναι η πρώτη φορά που το γυμνό αισθάνεσαι να είναι απολύτως δικαιολογημένο: δεν προκαλεί, ούτε σοκάρει στο ελάχιστο. Είναι «καθαρμένο», αθώο.
Η παράσταση που εστιάζει στον έρωτα, σε όλη τη γκάμα του, ως πάθος σαρκικό ή ως συναίσθημα υψηλό, άλλοτε γκροτέσκα και άλλοτε συγκινητικά, και μεταγγίζει ποίηση, στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην κινηματογραφική αναβίωση του Βοκάκιου από τον Πιερ Πάολο Παζολίνι. Κι ενώ ξεκινά από το φιλμ, προχωράει πιο ελεύθερα με σύγχρονη πρώτη ύλη: τα κείμενα που προέκυψαν από τους αυτοσχεδιασμούς των ηθοποιών στην πρόβα. Στη δραματουργία συνεργάστηκε και η Λένα Κιτσοπούλου.
Η παράσταση επίτευγμα του Καραθάνου, ένα από τα καλλιτεχνικά γεγονότα του χειμώνα, η οποία απογειώνει τις «κατακτήσεις» της Γκόλφως, μεταγράφει στο παρόν με τρέλα και φρεσκάδα Βοκάκιο και Παζολίνι, χωρίς να προσδιορίζεται ο χρόνος ή ο τόπος και διαθέτοντας ελάχιστα μέσα. Το θαύμα συντελείται σχεδόν με το τίποτα. Λίγα στρώματα, ένα προβολέα, τρία-τέσσερα μουσικά όργανα και τα ανθρώπινα κορμιά που πασκίζουν, γλεντάνε, ερωτεύονται, ζηλεύουν, παθιάζονται, φονεύονται, πεθαίνουν και μοιρολογούνται…
Οι νεαροί αριστοκράτες που αφήνουν πίσω τους την πανώλη της μεσαιωνικής Φλωρεντίας στο βιβλίο του Βοκάκιου, στην παράσταση του Καραθάνου γίνονται άνθρωποι σημερινοί που γυρνάνε, μέσω του θαυματουργού έρωτα, την πλάτη στην πανούκλα-κρίση.
Μια παράσταση λιτή, χυμώδης, μια αληθινά σπουδαία στιγμή για το ελληνικό θέατρο, η οποία ενώ περιγράφει τον Μεσαίωνα –του 14ου αιώνα και κατ’αναλογία, τον σημερινό μεσαίωνα– αποπνέει, λεπτότητα, ευαισθησία και αθωότητα και μεθάει το κοινό.
Οι ηθοποιοί –οι περισσότεροι συνεχίζουν από την «Γκόλφω» – είναι αισθαντικοί κι απολαυστικοί: Αλίκη Αλεξανδράκη, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Αναστασία Διαμαντοπούλου, Γιάννης Κότσιφας, Γιώργος Μπινιάρης, Αγγελος Παπαδημητρίου, Εύη Σαουλίδου, Μιχάλης Σαράντης, Αγγελος Τριανταφύλου, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Λυδία Φωτοπούλου, Γαλήνη Χατζηπασχάλη (μαζί τους ο μουσικός Δημήτρης Τίγκας). Εξαιρετικά τα κοστούμια και οι σκηνογραφικές λύσεις που δίνει η Έλλη Παπακωνσταντίνου.