Βραβεία θεατρικής αρχιτεκτονικής: 4 "Χρυσοί" Έλληνες αρχιτέκτονες

Το πρώτο βραβείο της 12ης Διεθνούς Έκθεσης Σκηνογραφίας και Θεατρικής Αρχιτεκτονικής μοιράστηκαν τέσσερις Έλληνες αρχιτέκτονες, που σχεδίασαν δύο μοναδικά θέατρα: τη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και το Machine Theatre στον Κεραμεικό.
Βραβεία θεατρικής αρχιτεκτονικής: 4 Χρυσοί Έλληνες αρχιτέκτονες
της Μάνιας Ζούση

Με γερή και μόνη αρματωσιά την τέχνη τους, την υψηλή τους επαγγελματική κατάρτιση, το πάθος, την πίστη και το όραμά τους, τέσσερις Έλληνες αρχιτέκτονες που συμμετείχαν στην 12η Διεθνή Έκθεση Σκηνογραφίας και Θεατρικής Αρχιτεκτονικής στην Πράγα, τιμήθηκαν με το Χρυσό βραβείο.

Οι Έλληνες καλλιτέχνες, επιστήμονες και δημιουργοί, συμμετείχαν στην σημαντικότερη παγκοσμίως και μεγαλύτερη στο είδος της έκθεση που διεξάγεται στην Πράγα κάθε τέσσερα χρόνια, με προσωπική πρωτοβουλία και έξοδα, απούσας της πολιτείας και του αρμόδιου Υπουργείου Πολιτισμού αλλά και της διπλωματικής αποστολής της χώρας. Η συμμετοχή που επέφερε και την τελική πρωτιά, οφείλεται στην επιμονή του επιμελητή και υπεύθυνου της οργάνωσης, σκηνογράφου - ενδυματολόγου και μέλους του Δ.Σ. του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, Κων/νου Ζαμάνη.

Το πρώτο βραβείο μοιράστηκαν από κοινού οι αρχιτέκτονες Στέφανος Πάντος και Ανδρέας Σκούρτης για την Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου που σχεδιάστηκε από το Γραφείο75 και οι αρχιτέκτονες Θανάσης Δεμίρης και Εύα Μανιδάκη του γραφείου Flux Office, για τη μελέτη του Machine Theatre. Το in2life επικοινώνησε με τους βραβευθέντες Στέφανο Πάντο και Εύα Μανιδάκη.

«Πρόκειται για μια μελέτη του 2005-2007 ενταγμένη στην αναστύλωση και αναπαλαίωση του κτιρίου Τσίλερ η οποία προέβλεπε τη δημιουργία της Νέας Σκηνής Νίκος Κούρκουλος, με γνώμονα την τεράστιας δυνατότητας μεταβλητότητα του χώρου» υποστήριξε ο Στέφανος Πάντος. «Αυτό που κατά τη γνώμη μου εντυπωσίασε τους κριτές, και βάρυνε στην τελική απόφαση, αφήνοντας πίσω σημαντικότατες εθνικές συμμετοχές και σπουδαίες μελέτες θεάτρων, είναι –όσον αφορά τη νέα σκηνή– το ατού του θεατρικού χώρου, που είναι η λύση της ευελιξίας που προτείνεται και της δυνατότητας μετατόπισης των καθισμάτων ώστε να ενοποιείται ο θεατρικός χώρος και να μεταλλάσσεται ανάλογα με τα σχέδια και το όραμα του κάθε σκηνοθέτη».

Η μεταβλητότητα του χώρου ως στοιχείο της σύνθεσης και της συνύπαρξής με παλαιότερα κτίσματα και αρχαιολογικά ευρήματα ίσχυσαν και για το Machine Theatre της οδού Ψαρομηλίγκου στον Κεραμεικό. Η αρχιτέκτονας Εύα Μανιδάκη, ανέφερε στο in2life πως στο οικόπεδο ιδιοκτησίας Στέλιου Παυλίδη, που γειτονεύει με το αρχαίο νεκροταφείο, η ανασκαφή έφερε στο φως αρχαία ευρήματα μεταξύ των οποίων τέσσερις τάφους.

Το αρχιτεκτονικό γραφείο Flux Office και οι αρχιτέκτονες Θανάσης Δεμίρης και Εύα Μανιδάκη, σχεδίασαν ένα κτίριο - γέφυρα που μπορεί να λειτουργεί ως προστασία και επιστέγαστρο του χώρου. Με ράμπες και μία σκάλα που κατεβαίνει, το γυάλινο δάπεδο ανοίγει και αποκαλύπτει τα ευρήματα που αναδεικνύονται με ειδικούς φωτισμούς. Η αίθουσα που μοιάζει με black box, έχει τη δυνατότητα να ανοίγει ακόμα και την οροφή της έτσι ώστε να γίνεται ορατό ένα τμήμα ουρανού. Στοιχείο που εντυπωσίασε τους ξένους κριτές και μέτρησε στην τελική απόφαση και απονομή του πρώτου βραβείου.

Την ίδια ώρα, η Ελλάδα συμμετείχε και στο τμήμα της έκθεσης Extreme Costume με κοστούμι της ενδυματολόγου Κωνσταντινιάς Βαφειάδου, το οποίο και απέσπασε ιδιαίτερα καλές κριτικές. Επίσης το τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης συμμετείχε στο παράλληλο κομμάτι Scenofest της έκθεσης σκηνογραφίας με υπεύθυνη τη Λίλα Καρακώστα.

Οι φοιτητές του Εργαστηρίου Σκηνογραφίας, σε συνεργασία με τους φοιτητές του μαθήματος «Εφαρμογές μουσικού θεάτρου», παρουσίασαν την παράσταση Woyzeck, μια μουσική παράσταση δρόμου. Παρόν ήταν και το εργαστήριο Σκηνογραφίας της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγήτρια τη Λίλη Πεζανού .
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v