Ξεψαχνίσαμε τις δύο δημοφιλέστερες πλατφόρμες για μουσική για να σου πούμε με το χέρι στην καρδιά ποια σε συμφέρει καλύτερα.
Παλαιότερο των 360 ημερών
της Ηρώς Κουνάδη
Κατ’ αρχάς, να σου πούμε πως αν είσαι καινούριος στο παιχνίδι καλωσήρθες, από εδώ και πέρα δεν υπάρχει γυρισμός, δεν θα θέλεις να ξανακούσεις ποτέ μουσική με διαφημίσεις (άσε κάτω το adblocker παιδάκι μου, κλέφτες θα γίνουμε εμείς;) και ποιότητα ήχου παρόμοια με εκείνη του κασετόφωνου που είχες στην έκτη δημοτικού. Οι μουσικές πλατφόρμες, σε αντιστοιχία με εκείνες του streaming ταινιών και σειρών, υπόσχονται έναντι ενός ταπεινού (κι όταν λέμε ταπεινού, εννοούμε μονοψήφιου) ποσού τον μήνα να πάνε την εμπειρία σου με τη μουσική σε άλλο επίπεδο.
Πέντε είναι οι μεγάλες πλατφόρμες για streaming μουσικής αυτή τη στιγμή που μιλάμε, με το Spotify και το YouTube Music να συγκεντρώνουν τη μερίδα του λέοντος σε δημοφιλία και αριθμό εγγεγραμμένων χρηστών. Αν σκέφτεσαι ποια από τις δύο να επιλέξεις, είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε.
Κατ’ αρχάς, το βασικό: Πόσο κοστίζουν;
Το Spotify έχει τη βασική του συνδρομή στα 6,99€ τον μήνα, με ένα μήνα δωρεάν δοκιμή, και από εκεί και πέρα διάφορα ενδιαφέροντα πακέτα, όπως το Family με 10,99€ για μέχρι και 6 άτομα που ζουν στο ίδιο σπίτι και το Duo με 8,99€ τον μήνα για συγκατοίκους και ζευγάρια που συζούν –στην οποία περίπτωση έχετε δύο διαφορετικούς λογαριασμούς και μια κοινή λίστα, που ανανεώνεται τακτικά με κομμάτια που αγαπάτε και οι δύο. Δες εδώ όλα τα premium πακέτα.
Το YouTube Music έχει (ποιος θα το περίμενε) ακριβώς τις ίδιες τιμές: 6,99€ τον μήνα βασική συνδρομή, με ένα μήνα δωρεάν δοκιμή και 10,99€ οικογενειακό πακέτο για μέχρι και πέντε άτομα, με ξεχωριστούς λογαριασμούς. Ζευγάρια εδώ δεν παίζουν. Λεπτομέρειες για όλα τα πακέτα εδώ.
Σε ποιο θα βρω τους αγαπημένους μου καλλιτέχνες;
Και στα δύο, σίγουρα, με τη διαφορά ότι το YouTube Music έχει το προβάδισμα σε τραγούδια που δεν είναι επίσημες κυκλοφορίες –σκέψου επανεκτελέσεις, covers, περίεργα remix, λαϊβάκια παγκοσμίως άγνωστων καλλιτεχνών που παίζουν στα υπόγεια της Μασαχουσέτης και καλτιές επιπέδου «Παπαθεμελή Παπαθεμελή, απόψε ένας ναύτης το κορμί μου αμελεί».
Πού θα βρω καινούρια μουσική;
Επίσης και στα δύο, αλλά το Spotify κατέχει την παγκόσμια αναγνώριση του πιο απίστευτου (βλέπε ανατριχιαστικά εύστοχου) αλγόριθμου που φτιάχτηκε ποτέ: Όσο πιο πολύ το χρησιμοποιείς, με τόσο μεγαλύτερη ακρίβεια μαθαίνει τα μουσικά σου γούστα, και σου φτιάχνει έτοιμες λίστες με κομμάτια που όσο και αν προσπαθήσεις αποκλείεται να μην σου αρέσουν. Είναι, βασικά, η τεχνητή νοημοσύνη στα καλύτερά της. Προφανώς, αυτό το κάνει και το YouTube Music, απλώς όχι εξίσου εύστοχα, και όχι χωρίζοντας τις ετοιμοπαράδοτες λίστες σου ανά είδος όπως κάνει το Spotify –πράγμα εξαιρετικά χρήσιμο αν είσαι τύπος που τη μια μέρα ακούει Γιώργο Ζαμπέτα και την άλλη κορεάτικη ποπ.
Ποιο θα μου τρώει λιγότερα data;
Κατ’ αρχάς να πούμε πως και τα δύο έχουν τη δυνατότητα να κατεβάσεις στο κινητό σου τα αγαπημένα σου κομμάτια, ή ολόκληρες λίστες και άλμπουμ καλλιτεχνών, για να ακούς τις μουσικάρες σου στον δρόμο χωρίς να ξοδεύεις ούτε ένα kilobyte του προγράμματός σου. Αν έχεις λίγο χώρο στο κινητό σου και πολλά δεδομένα στο μηνιαίο σου πρόγραμμα, αμφότερες οι εφαρμογές καταναλώνουν περί τα 72 megabyte την ώρα στη medium ποιότητα ήχου, και γύρω στα 120 στην υψηλή ποιότητα.
Ποιος έχει καλύτερη ποιότητα ήχου;
Το Spotify. Στριμάρει στα 320 kbps (kilobit το δευτερόλεπτο) ενώ το YouTube Music στα 256.
Κάτι άλλο που πρέπει να ξέρω;
Το YouTube ανήκει στην Google και αν η Google είναι σε ένα πράγμα ο αδιαφιλονίκητος βασιλιάς, αυτό είναι –όπως μάλλον ήδη ξέρεις– να μαντεύει τι εννοείς με τις μεθυσμένες σου ασυναρτησίες. Όπερ μεθερμηνευόμενο, αν γράψεις στην αναζήτηση ρολλινγ στονες το Spotify θα σου πει “sorry, no results found” ενώ το YouTube Music θα σου βγάλει κανονικότατα τα τραγούδια των Rolling Stones, σαν να του τα έχεις ζητήσει.
Αντίστοιχα, αν δεν θυμάσαι τον τίτλο του τραγουδιού που ψάχνεις: Γράψε, για παράδειγμα, στο YouTube Music «how does it feel» και θα σου βγάλει το Blue Monday των New Order και το Like a Rolling Stone του Bob Dylan. Γραψ’ το στο Spotify, και θα σου βγάλει τραγούδια που έχουν αυτόν τον τίτλο (ένα του Roy Harper, ένα της Avril Lavigne και ένα των Ronettes).
Και η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου δολαρίων: Ποιος δίνει στους καλλιτέχνες τα λεφτά μου;
Πέρα από την ποιότητα ήχου, αλλά και την ποιότητα ζωής που μας εξασφαλίζει το «πατάω ένα κουμπί και παίζει», ένας βασικός λόγος που απαρνηθήκαμε το downloading για τα μάτια του streaming, είναι ότι μεγαλώσαμε, πιάσαμε δουλειές, και αποφασίσαμε ότι θέλουμε οι άνθρωποι που δουλεύουν για κάτι που απολαμβάνουμε να πληρώνονται γι’ αυτό. Το Spotify, λοιπόν, πληρώνει τους καλλιτέχνες 0,00437 του δολαρίου για κάθε στριμάρισμα του τραγουδιού τους, και κερδίζει και σε αυτό το δίλημμα απέναντι στο YouTube Music, που πληρώνει 0,00069 του δολαρίου, κερδίζοντας τον τίτλο του χειρότερου κακοπληρωτή ανάμεσα στις πέντε βασικές πλατφόρμες μουσικής.
Αν σε ενδιαφέρει περισσότερο απ’ όλα αυτό το ζήτημα, γράψου στο Napster, που πληρώνει καλύτερα απ’ όλους (ποιος θα το περίμενε, σκέφτονται κουνώντας το κεφάλι τους όσοι το θυμούνται από τις χρυσές εποχές του downloading) με 0,019 δολάρια για κάθε φορά που παίζεται ένα τραγούδι, ή στο Tidal που έρχεται δεύτερο με 0,0125 δολάρια.