Οι μεγαλύτερες femme fatales του κινηματογράφου

Αυτές είναι οι δέκα πιο μυστηριώδεις, γοητευτικές, επικίνδυνες γυναίκες που πέρασαν από την έβδομη τέχνη και κέρδισαν άξια τον τίτλο των κορυφαίων femme fatales του σινεμά.
Οι μεγαλύτερες femme fatales του κινηματογράφου
του Γιώργου Κόκουβα

Είναι μυστηριώδεις. Είναι σέξι. Είναι γυναίκες-αράχνες με διπλή ταυτότητα και άγνωστα κίνητρα, που εγκυμονούν κινδύνους για όποιον άντρα μπλεχτεί στα δίχτυα τους – κάτι που ισχύει πάντα ακόμη και για τους πιο ξύπνιους ντετέκτιβ των φιλμ νουάρ. Είναι με δυο λόγια οι δέκα καλύτερες femme fatales της κινηματογραφικής Ιστορίας, ερμηνευμένες με δεξιοτεχνία και αψεγάδιαστο στιλ από ορισμένες εκ των πιο ενδιαφερουσων ηθοποιών που πέρασαν από την έβδομη τέχνη.

Rita Hayworth στην Gilda (1946)
 Η Gilda ξέρει πώς να κάνει έναν (ή και δύο) άντρες να ζηλέψουν. Και αυτό περιλαμβάνει όχι μόνο την έντεχνη αλλαγή ερωτικών παρτενέρ, αλλά και το πιο classy striptease που έχει προβληθεί ποτέ στο πανί, αυτό κατά το οποίο η femme fatale της ταινίας τραγουδά το «Put the blame on Mame» για τους θαμώνες του καμπαρέ, βγάζοντας μόνο το γάντι της.

Laureen Bacall στο Big Sleep (1946)
Το μυθιστόρημα του Raymond Chandler μεταφέρεται στην μεγάλη οθόνη από τα χέρια του «μάστορα» Howard Hawks, και η Lawreen Bacall αναλαμβάνει να ενσαρκώσει τη μυστηριώδη Vivian Rutledge, την γυναίκα που ακροβατεί μεταξύ φιλίας και έχθρας, μεταξύ έρωτα και κινδύνου για τον ντετέκτιβ της υπόθεσης, τον Φίλιπ Μάρλοου (Humphrey Bogart).

Gene Tierney στη Laura (1944)
Η Tierney υποδύεται τον ρόλο στον οποίο οφείλει το όνομά της αυτό το noir διαμάντι των ‘90s, και καταφέρνει να κάνει τον ντετέκτιβ της ταινίας να την ερωτευτεί, έστω κι αν εκείνη… δεν ζει πια. Αν αυτό δεν είναι απόλυτο δείγμα «θανατηφόρας γοητείας», τότε ποιο είναι;

Sharon Stone στο Βασικό Ένστικτο (1992)
Πολλά μπορεί κανείς να προσάψει στην πλοκή της ταινίας του Brian De Palma που έκανε αίσθηση στις αρχές των ‘90s. Αλλά είτε μας αρέσει ως ταινία είτε όχι, δεν μπορούμε να αρνηθούμε ότι ανανέωσε την λίστα με τις κινηματογραφικές femme fatales, αναβιώνοντας το είδος του νουάρ στην πιο μοντέρνα εκδοχή του και συστήνοντάς μας την Catherine Tramell, τη γυναίκα με το πιο εμβληματικό σταυροπόδι και την ροπή προς τον φόνο… μετά το σεξ – κάτι που δεν πτόησε τον Michael Douglas που θέλησε να επισκεφτεί το κρεβάτι της.

Ava Gardner στο The Killers (1946)
Φόνοι, προδοσίες και περίπλοκα εγκλήματα είναι τα κομμάτια του παζλ που καλείται να συμπληρώσει ο ντετέκτιβ μιας ιστορίας που «σκαρφίστηκε» ο Ernest Hemingway. Και με κάθε κομμάτι που μπαίνει στη θέση του, όλο και πιο πολύ η εικόνα μοιάζει με το πρόσωπο της Ava Gardner, που υποδύεται την πανέμορφη αλλά επικίνδυνη Kitty Collins.

Kim Basinger στο L.A. Condidential (1997)
Το διεφθαρμένο Los Angeles των ‘50s είναι το σκηνικό αυτού του μοντέρνου νουάρ, και το παλιό καλό Hollywood το όχημα για να ξεδιπλώσει τη γοητεία της η Kim Basinger, που υποδύεται μία γυναίκα ύποπτη για δολοφονική συνωμοσία, η οποία εργάζεται σε ένα κύκλωμα πορνείας με κοπέλες-σωσίες των παλιών χολιγουντιανών σταρ. Και φυσικά, γίνεται το αντικείμενο του πόθου (και της υποψίας) των ντετέκτιβ που αναλαμβάνουν την υπόθεση (Russell Crowe και Guy Pearce).

Kim Novak στο Vertigo (1958)
Παρ’ ότι οι ταινίες του Χίτσκοκ δεν μπορούν να χωρέσουν στα στεγανά του φιλμ νουάρ και συχνά αποτελούν ένα είδος από μόνες τους, δεν λείπουν οι γυναίκες-αράχνες από κάθε πλοκή. Στον «Δεσμώτη του Ιλίγγου», ο James Stewart μπλέκει σε μια παράξενη υπόθεση με πέτρα του σκανδάλου την Κιμ Νόβακ, η οποία υποδύεται δύο ρόλους και οδηγεί τον υψοφοβικό της φίλο στα άκρα – με αποκορύφωμα την σκηνή στο καμπαναριό.

Lana Terner στο Ο Ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δυο φορές (1946)
Η Cora Smith δεν περιμένει τον από μηχανής θεό να αλλάξει τη ζωή της και να την βοηθήσει να ξεφύγει από το αδιέξοδο. Ως γνήσια femme fatale παίρνει την κατάσταση στα χέρια της, δολοφονεί τον σύζυγό της και γίνεται εκείνη το αφεντικό.

Faye Danaway στην Chinatown (1974)
Ο Ρομάν Πολάνσκι επανεφευρίσκει το φιλμ νουάρ με ένα από τα πιο καλογραμμένα σενάρια της έβδομης τέχνης. Κεντρική φιγούρα με το πλέον δραματικό φορτίο μεταξύ των ηρώων είναι αυτή της Evelyn Mulwray, που κρύβει ένα φοβερό μυστικό το οποίο γίνεται όχημα της πλοκής. Ο ντετέκτιβ Jake Gittes (Jack Nicholson) αναλαμβάνει να αποκωδικοποιήσει τα κίνητρα και τις πράξεις της, πέφτοντας φυσικά αιχμάλωτος της γοητείας της.

Mary Astor στο Γεράκι της Μάλτας (1941)
Μια γυναίκα επισκέπτεται το γραφείο του ιδιωτικού ντετέκτιβ Sam Spade. Και από εκείνο το βράδυ, αρχίζει να ξετυλίγεται ένα κουβάρι εγκλημάτων και εκβιασμών. Ο συνεργάτης του Sam βρίσκεται νεκρός – και δεν είναι ο μόνος. Μια στρατιά επικίνδυνων ανδρών βρίσκονται στα ίχνη ενός πολύτιμου αγάλματος, του «Γερακιού της Μάλτας» και τα ψέματα της Brigid O'Shaughnessy, ερμηνευμένης από την Mary Astor, περιπλέκουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση και κάνουν τη ζωή του Sam (Humphrey Bogart) δυσκολότερη.


Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v