Τα 10 καλύτερα film noir

Από τον Τρίτο Άνθρωπο μέχρι την Τσάιναταουν και το Μόνο Αίμα, θυμόμαστε τις δέκα καλύτερες «μαύρες ταινίες» στην ιστορία του σινεμά.
Τα 10 καλύτερα film noir
Υψηλό contrast, χαμηλός φωτισμός, μια μοιραία γυναίκα, ένας πρωταγωνιστής (συνήθως ντετέκτιβ) ανήμπορος να κάνει κάτι απέναντι στη μοίρα του, ένας – ή και περισσότεροι –φόνοι.
Αυτά είναι σε – πολύ – γενικές γραμμές τα στοιχεία τα οποία χαρακτηρίζουν τα film noir που κυριάρχησαν στην μεγάλη οθόνη τις δεκαετίες των 40s και 50s. Ταινίες υποβλητικές, αληθινά αριστουργήματα στην πλειοψηφία τους οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις εκτιμήθηκαν πολλά χρόνια μετά την κυκλοφορία τους.

Παρακάτω συγκεντρώσαμε δέκα από τις πιο εμβληματικές.

Με Διπλή Ταυτότητα – Κολασμένη αγάπη (1944)
Το ελληνικό μεταφραστικό δαιμόνιο έδωσε τον τίτλο «Με διπλή ταυτότητα» (Double Idemnity) σε αυτό το αριστουργηματικό φιλμ του Billy Wilder, το οποίο ήταν υποψήφιο για επτά Όσκαρ. Το “Double Idemnity” βασίζεται σε μια πραγματική ιστορία στη Νέα Υόρκη το 1927, όταν κάποιος δολοφονήθηκε από τη γυναίκα του και τον εραστή της για τα χρήματα της αποζημίωσης της ασφάλειας, ενώ το φινάλε του είναι εκπληκτικό.


Ο Μεγάλος Ύπνος (1946)
Ο Humphrey Bogart ενσαρκώνει ιδανικά τον ντετέκτιβ Philip Marlow σε μία από τις σπουδαιότερες ταινίες του 20αιώνα, συμπληρώνοντας την εκπληκτική τριπλέτα σκηνοθέτη (Howard Hawks) και συγγραφέα (Raymond Chandler). Στην ταινία του Hawks ιδιωτικός ντετέκτιβ Marlow προσλαμβάνεται από έναν πλούσιο στρατηγό εν αποστρατεία για να ερευνήσει μια υπόθεση εκβιασμού της μικρής του κόρης, Κάρμεν.


Chinatown (1973)
Ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ (Jack Nicholson) αναλαμβάνει να εξιχνιάσει μια μυστηριώδη υπόθεση και μπλέκεται σε μια επικίνδυνη περιπέτεια με μια μοιραία γυναίκα (Faye Dunaway) σε αυτό το εκπληκτικό φιλμ του Roman Polanski το οποίο προτάθηκε για 11 Όσκαρ.


Το άγγιγμα του κακού (1958)
Ο αστυνομικός Βάργκας (Orson Welles) γίνεται μάρτυρας βομβιστικής έκρηξης μετά φόνου στα αμερικανο-μεξικανικά σύνορα και αναλαμβάνει την υπόθεση σε αυτό το αριστουργηματικό φιλμ του Welles, ο οποίος υποδύεται έναν από τους καλύτερους ρόλους του.
 

Αμάρτημα του Παρελθόντος (1947)
Από τα σπουδαιότερα και αρτιότερα κλασσικά film noir του αμερικάνικου κινηματογράφου, το «Αμάρτημα» διαθέτει εκπληκτικό καστ με τον επιβλητικό Kirk Douglas στο ντεμπούτο του και τον εξαιρετικό Robert Mitchum να κάνουν τη διαφορά. Η σκηνοθεσία του Jacques Tourneur είναι εκπληκτική, όπως επίσης και η Jane Greer στον ρόλο της femme fatale. Στην ταινία η ζωή ενός φαινομενικά φιλήσυχου ιδιοκτήτη βενζινάδικου σε χωριό της Καλιφόρνια, αναστατώνεται όταν τον επισκέπτεται ένας άνθρωπος από το παρελθόν του.


Ο Τρίτος Άνθρωπος (1949)
Ένας Αμερικανός συγγραφέας αναζητά έναν εξαφανισμένο φίλο του στη μεταπολεμική Βιένη, η οποία βρίσκεται υπό την κατοχή των συμμαχικών στρατευμάτων σε μια από τις μεγαλύτερες καλλιτεχνικές και εμπορικές επιτυχίες του βρετανικού μεταπολεμικού κινηματογράφου. Χρυσός Φοίνικας στο Φεστιβάλ Καννών για τον Carol Reed, Όσκαρ Φωτογραφίας και ο Orson Welles σε μια εικοσάλεπτη εμφάνιση που απογειώνει την ταινία.


Ασανσέρ για δολοφόνους (1958)
Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Louis Malle, τον καθιέρωσε ως έναν από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της nouvelle vague και της γαλλικής κινηματογραφίας και αποτελεί σπουδή πάνω στο είδος. Στην υπόθεση της ταινίας ο Ζουλιέν (ένας εξαιρετικός Maurice Ronet), δουλεύει για έναν έμπορο όπλων και έχει κρυφή ερωτική σχέση με τη γυναίκα του τελευταίου, τη Φλοράνς (μια επίσης εξαιρετική Jeanne Moreau). Σε συνεννόηση μαζί της θα προσπαθήσει να σκοτώσει το αφεντικό του, αλλά για κακή του τύχη θα κλειστεί στο ασανσέρ για ένα ολόκληρο σαββατοκύριακο. Στα απέραντα "συν" το εκπληκτικό soundtrack με την υπογραφή του Miles Davis.


Μόνο αίμα (1984)
Το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Αδελφών Κοέν παρακολουθεί την ιστορία ενός ζηλόφθονου συζύγου ο οποίος προσλαμβάνει ένα δολοφόνο για να βγάλει από τη μέση τη γυναίκα του και τον εραστή της. Φυσικά τα πράγματα δεν εξελίσσονται όπως θα τα ήθελε. Αίμα, βία, ίντριγκες, αρρωστημένη ατμόσφαιρα σε ένα ακραίο film noir το οποίο έκανε τη διαφορά στα κινηματογραφικά πράγματα των 80s.


Φίλησέ με μέχρι θανάτου (1955)
H ταινία του ταλαντούχου Robert Aldrich βασίζεται σε μυθιστόρημα του Μicky Spillane και αφορά έναν ντετέκτιβ που μπλέκεται άθελά του σε μια παράξενη ιστορία με μπόλικους φόνους οι οποίοι αφορούν την ανάκτηση ενός πολύτιμου, αλλά αγνώστου αντικειμένου. Η βία, το φανταστικό και το αλλόκοτο μπλέκονται αρμονικά σε μια ταινία με φαρμακερές ατάκες που επηρέασαν σημαντικά δημιουργούς όπως ο Tarantino.


Ο Νόμος της Μοίρας (1949
)
Από τις πρώτες ταινίες που «άγγιξαν» τον κόσμο του περιθωρίου με ειλικρίνεια και αισθήματα, το They Live by the Night του Nicholas Ray ξεκινά με μια εκπληκτική σεκάνς (η πρώτη σκηνή δράσης που γυρίστηκε ever από ελικόπτερο) για να ξεδιπλωθεί σε μια τραγική ιστορία έρωτα.



Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v