Όσες φορές η μυθοπλασία έχει συναντήσει την πραγματικότητα υπό την καθοδήγηση ενός χαρισματικού σκηνοθέτη, έχουν γίνει κινηματογραφικά θαύματα. "Ο λόγος του Βασιλιά'", "Η Λίστα του Σίντλερ" ή "Οι Άφθαρτοι", ταινίες βασισμένες σε αληθινές ιστορίες, κέρδισαν επάξια μία θέση στην καρδιές του φιλοθεάμονος κοινού.
Κι αν το σινεμά έχει μάθει να χειρίζεται άψογα τις αληθινές ιστορίες, το ντοκιμαντέρ έχει αναλάβει να παρουσιάζει με κινηματογραφική μαεστρία αληθινά γεγονότα, βασισμένα σε πραγματικά περιστατικά και αποδεικτικά στοιχεία.
Ο πλανήτης μας
Μετά το αριστουργηματικό Blue Planet I και ΙΙ, η ερευνητική ομάδα του BBC έκανε την θεαματική της επιστροφή με το Our Planet. Το Our Planet δεν μένει στην κοινότοπη πλην ενδιαφέρουσα αναπαράσταση των θαυμάτων της φύσης. Με αφηγητή τον Σερ Ρίτσαρντ Ατένμπορο έχει σκοπό να σε φέρει προ τον ευθυνών σου. Και ίσως και να το πετυχαίνει κιόλας, γιατί ενώ ο στόχος του είναι να σε ευαισθητοποιήσει δεν χάνει καθόλου την φωτογραφικά φυσιολατρική του προσέγγιση. Θάλασσες, δάση, έρημοι, πεδιάδες, εκτάσεις καλυμμένες από πάγο, λίμνες και ποτάμια, κάθε επεισόδιο είναι χάρμα οφθαλμών και συνάμα μία προσπάθεια μέσω του θαυμασμού να ενισχυθεί η περιβαλλοντική αφύπνιση.
Leaving Neverland
Αν η αναγνώριση για κάποιους καλλιτέχνες έρχεται μετά θάνατον, για τον Michael Jackson ήρθε το αντίθετο, η εκθρόνισή του από βασιλιά της ποπ. Στο ντοκιμαντέρ Leaving Neverland, τα κεντρικά πρόσωπα είναι ο Γουέιντ Ρόμπσον και ο Τζείμας Σέιφτσακ. Οι δύο αυτοί άντρες, που σήμερα είναι 38 και 42 ετών αντίστοιχα, διηγούνται πώς ο Τζάκσον κέρδισε την εμπιστοσύνη των γονιών τους και στην πορεία άρχισε να τους κακοποιεί ενώ έμεναν στην παραμυθένια Neverland με την άδεια πάντα των κηδεμόνων τους. Οι αφηγήσεις σοκάρουν κι αποκαθηλώνουν ταυτόχρονα τον σταρ στον νου ενός (μετριοπαθή) φαν του Τζάκσον. Είναι αλήθεια; Είναι ψέματα;
Citizenfour
Κάπως, κάπου, κάποτε άκουσες ότι μας παρακολουθούν τα κινητά, ακούν τις φωνές μας και βλέπουν μέσα από τις κάμερες των λάπτοπ μας ανά πάσα στιγμή τι κάνουμε. Αυτή η φήμη δε διαδόθηκε τυχαία. Το 2013, ο Έντουαρντ Σνόουντεν αποφάσισε να αποκαλύψει τις αμερικανικές κρατικές παρατυπίες εις βάρος των προσωπικών μας δεδομένων και να δώσει στη δημοσιότητα μια σειρά από απόρρητα έγγραφα που αποδείκνυαν τη μαζική παρακολούθηση εκατομμυρίων κατοίκων ολόκληρου του πλανήτη. Με τη Λόρα Πόιτρας, στο σκηνοθετικό τιμόνι ο Έντουαρντ Σνόουντεν μας αφήνει με το στόμα ανοιχτό ενώ διηγείται την οργουελική πραγματικότητα που έζησε. Ενημερωτικά, το ντοκιμαντέρ έχει διακριθεί με βραβείο Όσκαρ (κάπως έπρεπε να τα μπαλώσει η Αμερική, μάλλον), Emmy, BAFTA κι άλλα 41 βραβεία.
Cowspiracy
Αν είσαι από αυτούς που αναρωτιούνται γιατί οι χορτοφάγοι είναι στα κάγκελα για το περιβάλλον αφού τρώνε χόρτα, αυτό το ντοκιμαντέρ είναι για εσένα. Το Cowspiracy (εκ του Cow=αγελάδα και consprirancy=συνομωσία) πραγματεύεται τον αντίκτυπο που έχει στο περιβάλλον η βιομηχανία του κρέατος. Σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ, στο οποίο ερευνητικά έχει γίνει άψογη δουλειά, η κτηνοτροφία αποτελεί τη βασικότερη αιτία αποψίλωσης των δασών, της καταστροφής του Αμαζονίου, της σπατάλης και της ρύπανσης των υδάτων και η λίστα συνεχίζεται. Δε θα σας κάνουμε άλλο spoil. Θα σας πούμε όμως ότι το ντοκιμαντέρ έχει και τα εύσημα του Darren Aronofsky.
Στη Γη του Άγριου Μελιού
Η Χατίτζε Μουράτοβα είναι μία μελισσοκόμος κάτοικος ενός ορεινού χωριού της Βόρειας Μακεδονίας. Η καθημερινότητά της περιλαμβάνει τον τρύγο του μελιού, τη φροντίδα της κατάκοιτης μητέρας της. Σύντροφοι της η γάτα και ο σκύλος της που της κρατούν παρέα στην αχανή φύση που ήταν της μοίρας της γραφτό να ζήσει. Ξάφνου, έρχεται να κατοικήσει δίπλα της μία πολυμελής οικογένεια Τούρκων, για να εκμεταλλευτεί οποιονδήποτε διαθέσιμο πόρο με στόχο τον εύκολο και γρήγορο πλούτο. Σύντομα οι καινούριοι γείτονες ανακαλύπτουν ότι η μελισσοκομία είναι αυτό που έψαχναν, και κάπως έτσι αβίαστα θα προκύψει η αντίθεση μεταξύ των παραδοσιακών τεχνικών και νοοτροπίας της Χατίτζε με αυτές των τούρκων. Το οσκαρικό αυτό ντοκιμαντέρ θα σας συγκινήσει, θα σας προβληματίσει και θα σας καθηλώσει με την ειλικρινή και ανεπιτήδευτη κομψότητά του.