Meryl Streep: Τα πάντα για την «Πρωθυπουργό» της υποκριτικής

Υπάρχουν όρια στο ταλέντο της Meryl Streep; Πολύ δύσκολο, όταν τα όρια τα θέτει η ίδια, μόνο και μόνο για να τα ξεπεράσει. Και το (ξανα)κάνει ενσαρκώνοντας την Μάργκαρετ Θάτσερ σε άλλον ένα ρόλο που την στέλνει «καρφωτή» στα Όσκαρ. Μέχρι τότε, θυμόμαστε τα καλύτερά της.
Meryl Streep: Τα πάντα για την «Πρωθυπουργό» της υποκριτικής
του Γιώργου Κόκουβα

«Είναι άσχημη. Γιατί μου έφερες εδώ αυτό το πράμα;»
Αν υπήρχε πρωτάθλημα για κοντόφθαλμους, ο παραγωγός που ξεστόμισε τα παραπάνω λόγια για την πρωτοεμφανιζόμενη τότε Meryl Streep θα κατείχε μια σίγουρη θέση στο πάνθεον της λίγκας. Ήταν ο Dino de Laurentis, που ετοίμαζε τον θηριώδη «King Kong» για τον οποίο η Meryl πέρασε από οντισιόν, όταν ο πρώτος είπε την παραπάνω θηριώδη χοντράδα στα ιταλικά σε συνεργάτη του, για να μείνει άναυδος καθώς η Streep του απάντησε σε άπταιστα ιταλικά «λυπάμαι που σας απογοήτευσα».

Και ο de Laurentis είχε άδικο. Μπορεί η Meryl Streep να μην έχει την κλασική χολιγουντιανή ομορφιά, να μην ανταποκρίνεται στην εικόνα της νουάρ femme fatale και να μην αποτελεί πρώτη ύλη για γυμνές φωτογραφίσεις και ανδρικές ονειρώξεις, αλλά ποιος χρειάζεται το φανταχτερό περιτύλιγμα, όταν το συνολικό «πακέτο» ακτινοβολεί ταλέντο από χιλιόμετρα μακριά; Τόσο ταλέντο, ώστε να χριστεί κυριολεκτικά «πρωθυπουργός», αφού ο χαμαιλέων του σινεμά βάλθηκε να ενσαρκώσει την Μάργκαρετ Θάτσερ στην πολυαναμενόμενη «Σιδηρά Κυρία», της οποίας το τρέιλερ μόλις άρχισε να προβάλλεται στους ελληνικούς κινηματογράφους.

Το «10 το καλό» της υποκριτικής Downing Street



Μία γυναίκα αποφασίζει να ριχτεί στην αρένα της πολιτικής, να αντιμετωπίσει τα αρσενικά λιοντάρια και να γίνει η πρώτη θηλυκού γένους πρωθυπουργός της Βρετανίας, η «Σιδηρά Κυρία» του συντηρητικού θατσερισμού και μία περσόνα που οι Άγγλοι –και όχι μόνο- αγαπούν να μισούν. Την περίπλοκη προσωπικότητα αυτής της γυναίκας κλήθηκε να μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη η σκηνοθέτης Phylida Lloyd, και δεν θα μπορούσε να έχει στην διάθεσή της καλύτερο «όπλο» από την Streep.

Πώς μπορεί να προσεγγιστεί ο χαρακτήρας μιας προσωπικότητας που είναι ακόμη εν ζωή και πώς μπορούν να αποτυπωθούν όλες οι πτυχές της, χωρίς το αποτέλεσμα να γίνει προσβλητικό; Προφανώς δεν γίνεται, γι’ αυτό και ήδη έχουν αρχίσει οι αλυσιδωτές αντιδράσεις ενάντια στο εγχείρημα, στο κείμενο της κόρης της Θάτσερ στο οποίο βασίζεται η ταινία, καθώς και στην ερμηνεία της Streep, που από τον κύκλο της πρώην πρωθυπουργού χαρακτηρίζεται υπερβολική, μισο-υστερική και υπέρ του δέοντος συναισθηματική. Η αφορμή για τα σχόλια είναι ο εστιασμός της ιστορίας στην περίοδο της «συνταξιοδότησης» της Θάτσερ, κατά την οποία εμφανίζει δείγματα άνοιας. Όπως και να ΄χει, λίγο-πολύ όλοι ξέρουμε πως η Streep έχει καπαρώσει ήδη μία θέση στην πεντάδα των επόμενων οσκαρικών υποψηφιοτήτων – για δέκατη έβδομη(!) φορά.

Ζωντανός θρύλος

Ακτιβίστρια, συγγραφέας, Γερουσιαστής, αρχισυντάκτρια περιοδικού μόδας, Πολωνή μητέρα, αυστηρή μοναχή, χαρωπή μαγείρισσα, ανύπαντρη νησιώτισσα, εβραία ψυχαναλύτρια, πλέον και Πρωθυπουργός. Υπάρχει κάτι που να μην μπορεί να παίξει η καλύτερη εν ζωή Αμερικανίδα ηθοποιός; Οι περίπου 200 υποψηφιότητές της για βραβεία ερμηνείας όπως και τα ρεκόρ των Όσκαρ και των Χρυσών Σφαιρών καθιστούν την ερώτηση καθαρά ρητορική.

Η γεννημένη το 1949 Meryl ξεκίνησε τα βήματά της από το θέατρο, αλλά γρήγορα την κέρδισε το σινεμά. Από τις πρώτες της κιόλας ερμηνείες φάνηκε ο χείμαρρος του ταλέντου της, ακόμη κι όταν εκείνη δεν προσπαθούσε καν: Το 1978 έλαβε την πρώτη οσκαρική υποψηφιότητά της για τον β’ γυναικείο ρόλο της στον «Ελαφοκυνηγό», όπου η ίδια δήλωσε πως έπαιξε «στον αυτόματο πιλότο», μόνο και μόνο για να βρίσκεται κοντά στον σύντροφό της, Cazale, ο οποίος πρωταγωνιστούσε στην ταινία, ενώ έπασχε από καρκίνο –τελικά πέθανε την ίδια χρονιά.

Το γαϊτανάκι των πρώτων ρόλων και των κορυφαίων ερμηνειών ξεκίνησε την αμέσως επόμενη χρονιά, με το οικογενειακό δράμα «Κράμερ εναντίον Κράμερ» (το πρώτο της αγαλματάκι), ενώ το 1982 «έσκασε» σαν βόμβα ερμηνευτικών μεγατόνων η «Εκλογή της Σόφι», με την περίφημη σκηνή όπου η Πολωνή μητέρα αναγκάζεται να επιλέξει ένα από τα παιδιά της. «Πρώτη φορά άκουσα προφορά την οποία ήθελα να… αγκαλιάσω. Δεν υπάρχει κάποιο συναίσθημα που να μην αγγίζει η Streep σε αυτή την ταινία, κι όμως ούτε στιγμή δεν καταλαβαίνουμε ότι πασχίζει γι’ αυτό. Δεν θυμάμαι κάποια συγκλονιστικότερη αλλά και πιο φυσική ερμηνεία», είχε γράψει ο κορυφαίος Αμερικανός κριτικός Roger Ebert.



Λίγοι ξέρουν βέβαια την ιστορία πίσω από αυτό τον ρόλο. Πρώτη επιλογή για την ερμηνεία του ήταν η Ursula Andress, αλλά η Meryl, που είχε βρει κρυφά ένα «πειρατικό» σενάριο, πήγε αποφασισμένη στον σεναριογράφο, έπεσε στο πάτωμα και τον ικέτεψε να της δώσει τον ρόλο. Μάλλον εκείνος δεν μετάνιωσε το «ναι» του, καθώς η Streep γύρισε τελικά την περιβόητη σκηνή μόνο με μία λήψη –είπε πως ήταν εξουθενωμένη συναισθηματικά και δεν θα μπορούσε να το ξανακάνει- και ψηφίστηκε ως η πιο συγκινητική ερμηνεία όλων των εποχών από πολλά Μέσα.

Εν τω μεταξύ, η Meryl Streep είχε παντρευτεί τον γλύπτη Don Gummer και απέκτησε μαζί του τέσσερα παιδιά (δύο εκ των οποίων έχουν γίνει ηθοποιοί), ενώ αν δεν ήταν έγκυος στο τελευταίο, θα την βλέπαμε στο πρωταγωνιστικό δίδυμο του «Θέλμα και Λουίζ». Μάλιστα, όπως έγινε γνωστό, η Streep γέννησε όλα της τα παιδιά με φυσικό τοκετό στο σπίτι της.

Κατά την δεκαετία του ’90 η καριέρα της πήρε την κάτω βόλτα με μάλλον αδιάφορες –τουλάχιστον εμπορικά- ταινίες όπως οι «Postcards from the edge», «Defending your life», «Death Becomes Her» και «The house of spirits», ωστόσο… μόνο λίγο καιρό ξαπόστασε και επανήλθε με συγκλονιστικές ερμηνείες, όπως αυτές της Κλαρίσα στις «Ώρες» του Stephen Daldry, της μοναχής στην «Αμφιβολία», της Miranda Priestly στο «Ο Διάβολος Φοράει Prada» και της ανύπαντρης μητέρας στο Mamma Mia που γυρίστηκε στο Πήλιο και τις Σποράδες.



Πλέον, αναμένουμε το επόμενο χτύπημά της, που θα γίνει στις αρχές του Ιανουαρίου, οπότε και έχει προγραμματιστεί η ελληνική πρεμιέρα της Σιδηράς Κυρίας. Θα το πάρει τελικά το φετινό αγαλματάκι ή όχι; Λίγη σημασία έχει, τουλάχιστον για την ίδια, αφού όπως έγινε γνωστό, αφού έλαβε το Όσκαρ για το «Κράμερ εναντίον Κράμερ», το ξέχασε… στην τουαλέτα μετά την τελετή. Τι να το κάνεις το βραβείο, όταν είσαι φτιαγμένη για Πρωθυπουργός;
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v