«Θηλιά» οι νέοι στόχοι για μείωση του CO2
Οι τρέχοντες μηχανισμοί συμμόρφωσης της ΕΕ έχουν σημαντικό οικονομικό κόστος και φέρνουν σε αδιέξοδο τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Οι τρέχοντες μηχανισμοί συμμόρφωσης της ΕΕ έχουν σημαντικό οικονομικό κόστος και φέρνουν σε αδιέξοδο τους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ χρειάζεται μια επείγουσα λύση για την αντιμετώπιση του δυσανάλογου κόστους που αφορά την συμμόρφωση με τους στόχους CO2 2025 για αυτοκίνητα και φορτηγά, λόγω της υποτονικής ζήτησης σε οχήματα μηδενικών εκπομπών (ZEV) στην ΕΕ.
Χωρίς αυτή τη λύση, οι στρατηγικές συμμόρφωσης που ακολουθούν τις ισχύουσες διατάξεις του κανονισμού θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην ανταγωνιστικότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ και στην ικανότητά της να διατηρήσει θέσεις εργασίας σε μια εποχή που πρέπει να υποστεί μια δαπανηρή μετάβαση ενώ αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από κινεζικές και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, τονίζεται στην επίσημη ανακοίνωση της ACEA.
Πιο συγκεκριμένα, οι τρέχοντες μηχανισμοί θα αναγκάσουν τη βιομηχανία να κάνει ή να συνδυάσει ένα από τα ακόλουθα:
-Οι ποινές πληρωμής υπολογίζονται σε περίπου 16 δισεκατομμύρια ευρώ σε ολόκληρο τον κλάδο. Αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν να είχαν επανεπενδυθεί σε μεταποίηση/θέσεις εργασίας. Παρόλο που οι κυρώσεις πρόκειται να ισχύσουν μετά το 2025 (μετά τον υπολογισμό και την επαλήθευση από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2026), οι εταιρείες θα πρέπει ακόμα να κάνουν οικονομικούς διακανονισμούς, πράγμα που σημαίνει ότι αυτά τα χρήματα δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για επανεπένδυση.
-Περιορισμός της παραγωγής και των πωλήσεων αυτοκινήτων και φορτηγών κινητήρων εσωτερικής καύσης (ICE), που πιθανώς θα οδηγήσει σε κλείσιμο εργοστασίων και ανεργία , προκειμένου να υπολογιστεί ο μέσος όρος του χαμηλότερου αριθμού ZEV που διατίθενται στην αγορά και να επιτευχθούν έτσι οι ειδικοί στόχοι μείωσης CO2 για OEM
-Συνδυασμός με άλλους κατασκευαστές που οδηγεί σε πληρωμές σε ανταγωνιστές, συμπεριλαμβανομένων κατασκευαστών εκτός ΕΕ, με αποτέλεσμα την απώλεια της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.
-Πωλήσεις ZEV κάτω από την τιμή της αγοράς για να υποστηρίξουν τους συνολικούς όγκους παραγωγής, γεγονός που θα στρεβλώσει την αγορά μεταχειρισμένων ZEV, τα οποία έχουν ήδη χαμηλή αξία μεταπώλησης και υπονομεύει την κερδοφορία των κατασκευαστών, αποδυναμώνοντας περαιτέρω την παγκόσμια ανταγωνιστικότητά τους. Καθώς η έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επιβεβαίωσε ότι οι κατασκευαστές πουλούσαν ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία με ζημία, η περαιτέρω συμπίεση των τιμών θα έθετε σε κίνδυνο την ικανότητα του κλάδου να χρηματοδοτήσει τη μετάβαση.
Εν ολίγοις, χωρίς έλεγχο πραγματικότητας που να λαμβάνει υπόψη τις θεμελιωδώς διαφορετικές συνθήκες της αγοράς, οι τρέχοντες μηχανισμοί συμμόρφωσης έχουν σημαντικό οικονομικό κόστος και αναγκάζουν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να εκτρέψουν τους απαραίτητους πόρους από την επένδυση σε περαιτέρω προσπάθειες απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Αυτό που ζητά ο κλάδος από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής είναι να εξετάσουν δύο επιλογές: Σταδιακή εισαγωγή κατά 90% για το 2025 και 95% σταδιακή εισαγωγή για το 2026 ή εισαγωγή ενός μέσου μηχανισμού συμμόρφωσης για τα έτη 2025-2029.
Υπάρχουν επίσης 370 μοντέλα BEV διαθέσιμα στην αγορά της ΕΕ τώρα, συμπεριλαμβανομένων 16 μοντέλων με τιμή κάτω από 30.000 ευρώ. Μεγάλη ποικιλία μεταχειρισμένων οχημάτων χαμηλών χιλιομέτρων είναι διαθέσιμη με εκπτώσεις 30-50% σε σύγκριση με τις τιμές των νέων οχημάτων, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει περιορισμένη ζήτηση και για αυτήν την κατηγορία.
Παρά την προσφορά, το μερίδιο αγοράς για τα BEV το 2024 ήταν κάτω από 14%. Στη πραγματικότητα, το μερίδιο αγοράς για τα BEV τα τελευταία χρόνια παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό σταθερό και δεν κατάφερε να φτάσει το μερίδιο αγοράς 25-30% που προβλεπόταν πριν από αρκετά χρόνια.
Σχετικά με την ACEA
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, ή ACEA, ενώνει τους 16 μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών, φορτηγών και λεωφορείων της Ευρώπης.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων ιδρύθηκε το 1991 με τη γαλλική ονομασία l'Association des Constructeurs Européens d'Automobiles , η οποία εξηγεί το ευρέως χρησιμοποιούμενο και αναγνωρισμένο αρκτικόλεξο που χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα: ACEA.
Πριν από τρεις δεκαετίες, τα ιδρυτικά μέλη της ήταν: BMW, DAF, Daimler-Benz, FIAT, Ford, General Motors Europe, MAN, Porsche, Renault, Rolls Royce, Rover, Saab-Scania, Volkswagen, Volvo Car και AB Volvo.
Τα πιο πρόσφατα χρόνια, η ACEA άνοιξε επίσης τις πόρτες της σε μη ευρωπαίους κατασκευαστές με σημαντικές εγκαταστάσεις παραγωγής και έρευνας στην ΕΕ.