Ο Julian Rachlin παίζει Δημήτρη Παπαδημητρίου
Στο πρόγραμμα, θα παρουσιαστούν το Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα και η Συμφωνία αρ.1 σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση.
Τον κορυφαίο βιολονίστα και μαέστρο Julian Rachlin [Τζούλιαν Ράχλιν], έναν από τους πλέον ακμαίους και δραστήριους καλλιτέχνες του καιρού μας, υποδέχεται το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Σάββατο 22 Φεβρουαρίου στις 8:30 μ.μ. Ο διακεκριμένος δεξιοτέχνης θα μοιραστεί τη σκηνή της Αίθουσας Χρήστος Λαμπράκης με τον αναγνωρισμένο έλληνα μαέστρο Γιώργο Μπαλατσινό, ο οποίος θα βρεθεί στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών‒Ορχήστρας in residence του Μεγάρου. Αιτία και αφορμή της συνάντησης, ο συνθέτης Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο οποίος διαπρέπει εδώ και χρόνια στο εξωτερικό, παρουσιάζοντας τα έργα του ζωντανά σε φημισμένα κέντρα συμφωνικής μουσικής. Ιδιαίτερα αξιόλογη είναι και η δισκογραφία του, η οποία περιλαμβάνει ηχογραφήσεις που διανέμονται σε δεκάδες χώρες ανά τον κόσμο. Από την πρόσφατη δισκογραφία του ξεχωρίζει η έκδοση από την MDG του Κοντσέρτου για πιάνο (2023), το οποίο ήταν υποψήφιο σε τρεις διαφορετικές κατηγορίες βραβείων του Opus Klassik, ενός από τους σημαντικότερους και εγκυρότερους θεσμούς της κλασικής μουσικής. Αυτή η μεγάλη διεθνής επιτυχία είχε ως αποτέλεσμα τη συνεργασία του διαπρεπούς έλληνα δημιουργού με τον Λιθουανό βιρτουόζο Julian Rachlin, ο οποίος θα ερμηνεύσει, σε αυτή τη συναυλία στο Μέγαρο, το Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα. Την ίδια βραδιά, το κοινό θα έχει επίσης την ευκαιρία να ακούσει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση τη Συμφωνία αρ. 1 του Δημήτρη Παπαδημητρίου.
Η προπώληση έχει αρχίσει.
Συμπαραγωγή | Το Ελληνικό Σχέδιο ‒ Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση
Το Κοντσέρτο για βιολί…
… έχει δουλευτεί εκ νέου από τον συνθέτη, μετά την εξαιρετικά επιτυχημένη πρώτη του εκτέλεση, πρόπερσι, με στόχο τη βέλτιστη ακουστική ισορροπία των ηχοχρωμάτων. Το αποτέλεσμα διαφέρει σημαντικά από το αρχικό, σε τέτοιο βαθμό που είναι, υπό κάποια έννοια, σαν το έργο να παρουσιάζεται για πρώτη φορά.
Ο Δημήτρης Παπαδημητρίου εξηγεί: «Πρόκειται για ένα κοντσέρτο, στο οποίο το βιολί “υποδύεται έναν χαρακτήρα”, ένα μικρό δαιμόνιο που συντίθεται από ελληνικά μυθολογικά πνεύματα και τα αναγεννησιακά παιδιά τους: σκαμπρόζικα πειραχτήρια, χαριτωμένα όσο και τρομερά, σαν μαγικά φυσικά στοιχεία. Φαιδριάδες, Δρυάδες, Ναϊάδες, Ωκεανίδες, Καλικάντζαροι, ο σαιξπηρικός Πουκ, ο Άριελ… Ο βιολονίστας Julian Rachlin είναι αληθινά ένας κορυφαίος και παγκόσμιος μουσικός, σήμερα. Το πιο σπουδαίο; Είναι βαθιά ταιριαστός στο περιεχόμενο αυτού τού έργου».
Η Συμφωνία αρ.1…
… του Δημήτρη Παπαδημητρίου αποτελείται από τα μέρη: «Η πύλη», «Η στιγμή ως νεκρή φύση» και «Απόπλους».
Στο σημείωμά του για το έργο, ο συνθέτης γράφει: «Η Πρώτη συμφωνία μου (όπως και το Κοντσέρτο για βιολί αλλά και προηγούμενα έργα) διακατέχεται από έναν σύγχρονο ελληνικό μουσικό μελωδισμό. Εδώ όμως τα φολκλορικά στοιχεία, που άλλοτε υπογράμμιζαν με ευκολία σε πρώτο επίπεδο την ελληνικότητα και, όταν αφαιρούντο, αφαιρείτο και αυτή, έχουν ολικά εξαλειφθεί. Η ελληνικότητα είναι η μουσική η ίδια, όχι απλώς η θεματολογία ή η ενορχήστρωση. Αυτό εξάλλου είναι και το μουσικό δόγμα μου: η ένωση της ζώσης ελληνικής μουσικής γλώσσας με τη συμφωνική μουσική, κάτι που μπορεί πλέον να συμβεί χάρη στην απελευθέρωση του μελωδισμού μας από τη στενή φολκλορική φόρμα του. Αυτό δηλαδή που αποτολμήθηκε και επετεύχθη κυρίως χάρη στην εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού μέσα από σημαντικούς έντεχνους τραγουδοποιούς και συνθέτες, από το 1930 μέχρι και σήμερα. Ενδεικτικά και μόνον, αναφέρομαι σε τρεις, τον Χατζιδάκι, τον Θεοδωράκη και τον Μαμαγκάκη, που κατέχουν εξίσου τα πρωτεία, ειδικά στην επιτυχημένη πορεία προς την σταδιακή αποφολκλοροποίηση του ελληνικού τραγουδιού και την αποκάλυψη του ελληνικού μελωδισμού, πέρα από το στενά παραδοσιακό του πλαίσιο».
Γιώργος Μπαλατσινός
και Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Με λαμπρή πορεία στο διεθνές μουσικό στερέωμα, ο ελληνοελεβετός αρχιμουσικός Γιώργος Μπαλατσινός είναι πλέον μόνιμος προσκεκλημένος αρχιμουσικός της Όπερας του Μπρέσλαου, ενώ έχει διευθύνει γνωστές ορχήστρες σε διάσημες αίθουσες συμφωνικής μουσικής και σε κορυφαία λυρικά θέατρα. Η παρουσία του ως μαέστρου, σε αυτή τη συναυλία με έργα Δημήτρη Παπαδημητρίου στο Μέγαρο, είναι καταλυτική για το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα αυτής της βραδιάς.
Ο Γιώργος Μπαλατσινός έχει συνεργαστεί και στο παρελθόν με Το Ελληνικό Σχέδιο ‒ως νέο ταλέντο από το εξωτερικό‒ στην παρουσίαση συμφωνικών έργων ελλήνων συνθετών, κατόπιν παραγγελίας του Δημήτρη Παπαδημητρίου, αλλά η εμφάνισή του στο Μέγαρο αποτελεί, επί της ουσίας, την πρώτη του απευθείας συνεργασία με τον συνθέτη.
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών έχει συμπράξει με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου και παλαιότερα, με σημαντικότερη στιγμή της συνεργασίας τους, την ηχογράφηση του Κοντσέρτου για πιάνο που ήταν υποψήφια για Opus Klassik. Τα μέλη της KOA, βαθιά εξοικειωμένα με τις μουσικές προκλήσεις του σήμερα, υπόσχονται στο κοινό δυναμικές αναγνώσεις των συνθέσεων του Δημήτρη Παπαδημητρίου.
Σάββατο 22 Φεβρουαρίου | 20:30 | Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Τιμές εισιτηρίων
11 € (εκπτωτικό) • 16 € • 26 € • 34 € • 42 € • 52 € • 60 €
Εισιτήρια
210 72 82 333, megaron.gr