Η Black Friday και η ψυχολογία του κυνηγού της προσφοράς
Τι συμβαίνει με τις εκπτώσεις της Black Friday και δαιμονίζονται νορμάλ κατά τα άλλα άνθρωποι; Μια ματιά στις αγοραστικές μας συνήθειες και τον ψυχολογικό παράγοντα.
Τι συμβαίνει με τις εκπτώσεις της Black Friday και δαιμονίζονται νορμάλ κατά τα άλλα άνθρωποι; Μια ματιά στις αγοραστικές μας συνήθειες και τον ψυχολογικό παράγοντα.
Βαρέθηκες να βλέπεις διαφημίσεις για κολοσσιαίες Black Friday εκπτώσεις σε πράγματα που μέχρι προχτές έκαναν 600€ και σήμερα κάνουν «από 750€ μόνο 599€»; Δεν είσαι μόνος/η. Γιατί τότε βλέπουμε ανθρώπους γύρω μας να επιδίδονται στο κυνήγι της προσφοράς, και να το δηλώνουν μάλιστα και περιχαρείς σε έρευνες (περισσότερα γι’ αυτές, σε λίγο). Διάφοροι λόγοι.
Ψυχολογικοί Παράγοντες
- Αίσθηση Επείγοντος: Οι προσφορές της Black Friday αφορούν περιορισμένο χρονικό διάστημα, γεγονός που δημιουργεί μια αίσθηση επείγοντος. Αν πρέπει να δράσεις γρήγορα για να μην χαθεί η ευκαιρία, δεν προλαβαίνεις να σκεφτείς ούτε αν μιλάμε όντως για ευκαιρία, ούτε αν την χρειάζεσαι αυτή την ευκαιρία.
- Κοινωνική Πίεση: Έχει μια εσάνς γιορτής η Black Friday, ένα εθιμοτυπικό που στηρίζεται και στο ότι πέφτει συγκεκριμένη μέρα κάθε χρόνο, και όλοι ξέρουμε πόσο εύκολα και γρήγορα ασπαζόμαστε οι άνθρωποι τα έθιμα, ειδικά όταν όλοι γύρω μας κάνουν το ίδιο.
Οικονομικοί Παράγοντες
- Εκπτώσεις και Προσφορές: Παρόλο που πολλές προσφορές μπορεί να μην είναι τόσο συμφέρουσες όσο φαίνονται, η ιδέα/ υπόσχεση των μεγάλων εκπτώσεων είναι πάντα δελεαστική. Στοιχεία δείχνουν ότι μόνο το 22,78% των προϊόντων αγοράστηκε σε πραγματικά χαμηλότερη τιμή κατά τη διάρκεια της Black Friday.
- Στρατηγική Αγορών: Βάλε και τις γιορτές που πλησιάζουν, πράγμα που σημαίνει πως θα χρειαστεί να πάρεις δώρα, και έχεις ένα ακόμα target group –αυτών που προγραμματίζουν έγκαιρα τις αγορές τους, ακριβώς για να τις κάνουν όσο πιο οικονομικά γίνεται.
Συμπεριφορικές Τάσεις
- Αγοραστική Συμπεριφορά: Η Black Friday έχει γίνει συνώνυμο της αγοραστικής κουλτούρας, όπου οι καταναλωτές αναζητούν όχι μόνο προϊόντα αλλά και την εμπειρία της αγοράς. Πολλοί επισκέπτονται φυσικά ή διαδικτυακά καταστήματα απλώς για να συμμετάσχουν στην «γιορτή» των εκπτώσεων που λέγαμε προηγουμένως.
- Δημοφιλία Προϊόντων: Κατηγορίες προϊόντων όπως η τεχνολογία και η μόδα είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, με τους καταναλωτές να αναζητούν συγκεκριμένα είδη που ίσως δεν θα αγόραζαν υπό κανονικές συνθήκες.
Ποια είναι η σχέση των Ελλήνων με τη Black Friday;
Πρόσφατη έρευνα της Klarna, υπηρεσίας ηλεκτρονικών πληρωμών, και της εταιρεία ερευνών Appinio σε δείγμα 1.000 Ελλήνων από 18 έως 77 ετών διαπίστωσε πως η πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών (86,7%) προτίθεται να πραγματοποιήσει αγορές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων της Black Friday. Το 38,2% δήλωσε πως θα αγοράσει προϊόντα τεχνολογίας, και ακολούθησαν τα ρούχα και τα παπούτσια (33,7%), τα χριστουγεννιάτικα δώρα (22,1%), τα είδη σπιτιού (19,1%) και τα προϊόντα ομορφιάς (15,8%).
Η πλειοψηφία των καταναλωτών (29,4%) σχεδιάζει να δαπανήσει από 101-250€, δείχνοντας μία ισορροπημένη προσέγγιση παρά τις οικονομικές πιέσεις, ενώ το 25,3% στοχεύει σε αγορές μεταξύ 51-100€. Το 18,9% σκοπεύει να δαπανήσει 251-500€ και το 8,9% 501-1.000€. Λιγότεροι καταναλωτές προγραμματίζουν δαπάνες από 1.001-2.000€ (2%) ή ακόμα και πάνω από 2.000€ (1,2%). Τέλος, το 7,2% των ερωτηθέντων δηλώνει πως θα ξοδέψει λιγότερα από 50€.
Και όλα αυτά, ενώ παρατηρείται το εξής παράδοξο: Το 32% αμφιβάλλει για τη γνησιότητα των εκπτώσεων, και μόνο το 20,5% θεωρεί τη Black Friday εξαιρετική ευκαιρία για προσφορές. Ωστόσο, το 19,7% των ερωτηθέντων αναμένει μεγάλες εκπτώσεις, ενώ ένα αξιοσημείωτο 19,5% δηλώνει ότι απέφυγε πρόσφατα αγορές, περιμένοντας τις χαμηλότερες τιμές της Black Friday.