Εγκαινιάστηκε το εντυπωσιακό ανάκτορο του Φιλίππου Β’ στις Αιγές
Στο υπερυψωμένο τμήμα της πλαγιάς της Βεργίνας, το αναστηλωμένο ανάκτορο του Φιλίππου Β’ ανοίγει για το κοινό την ερχόμενη Κυριακή.
Στο υπερυψωμένο τμήμα της πλαγιάς της Βεργίνας, το αναστηλωμένο ανάκτορο του Φιλίππου Β’ ανοίγει για το κοινό την ερχόμενη Κυριακή.
Την «ανάσταση» του ανακτόρου του Φιλίππου Β' στις Αιγές από τα σπαράγματά του, γιόρτασαν σήμερα οι προσκεκλημένοι στο Πολυκεντρικό Μουσείο Αιγών, ανάμεσά τους ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Το αναστηλωμένο ανάκτορο που αναδύθηκε από τη λήθη των αιώνων, παραπέμπει ξανά στην αρχική του εικόνα και αίγλη και μάλιστα, από την ερχόμενη Κυριακή ανοίγει τις πύλες του για να υποδεχθεί το κοινό.
Το ανάκτορο του Φιλίππου Β' βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα μακριά από το νέο μουσείο, αποτελεί το μεγαλύτερο οικοδόμημα της κλασικής Ελλάδας, είναι σημείο αναφοράς καθώς εκεί οι Μακεδόνες ανακήρυξαν βασιλιά τους τον Αλέξανδρο, λίγο μετά τη δολοφονία του πατέρα του Φίλιππου Β' και ήταν ορατό από ολόκληρο τον μακεδονικό κάμπο.
Η σημερινή του μορφή είναι αποτέλεσμα ενός αγώνα έργου συντήρησης και συνένωσης χιλιάδων κομματιών, που ξεκίνησε από το 2007. Το τιτάνιο αναστηλωτικό έργο από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας, είχε διαδοχική χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2007-2013 και 2014-2020 συνολικού ύψους 20.000.000 ευρώ. Επικεφαλής των εργασιών σε κάθε στάδιο ήταν η αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη, η οποία αν και αφυπηρέτησε από την υπηρεσία πριν από λίγες μέρες, δήλωσε ότι δεν έφυγε ποτέ από την αρχαιολογία.
«Το '23 συμπλήρωσα 46 χρόνια δουλειά στις Αιγές: Δεκατρία σαν βοηθός του Μ. Αδρόνικου, 33 στην αρχαιολογική υπηρεσία και τα 13 τελευταία στο τιμόνι των αρμόδιων εφορειών», είπε από το βήμα του αμφιθεάτρου στο πλαίσιο των εγκαινίων η κ. Κοτταρίδη.
«Το υπουργείο Πολιτισμού, από κοινού με την πανεπιστημιακή και ευρύτερη επιστημονική και ερευνητική κοινότητα, εργάζονται μεθοδικά για την αποκάλυψη, μελέτη, συντήρηση, αναστήλωση και ανάδειξη των τεράστιας ιστορικής και πολιτισμικής σπουδαιότητας ακίνητων και κινητών μνημείων των Αιγών, που από το 1996 περιλαμβάνονται στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Ειδικά το υπουργείο Πολιτισμού και η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας, υλοποιούν τις τελευταίες δεκαετίες ένα ευρύ πρόγραμμα έργων, ο συνολικός σχεδιασμός των οποίων έχει εξαρχής ως στόχο την συστηματική και ολοκληρωμένη προστασία, την αποκατάσταση και απόδοση στο κοινό του ιδιαίτερα εκτενούς αρχαιολογικού χώρου, υπό τη μορφή ενός τεράστιου αρχαιολογικού πάρκου με σύγχρονες και υψηλού επιπέδου υποδομές και υπηρεσίες, το οποίο προσφέρει στους επισκέπτες πλήρη, ενιαία και ολοκληρωμένη γνώση και εμπειρία της ιστορίας της πόλης των Αιγών, των βασιλέων της και της ευρύτερης Μακεδονίας», σημειώνει η κ. Μενδώνη.
«Το "Βασίλειον" έχει έκταση περίπου 15 στρέμματα και είναι το μεγαλύτερο οικοδόμημα της κλασικής ελληνικής αρχιτεκτονικής. Χρονολογείται με βεβαιότητα στα μέσα του 4ου αιώνα και αποτελεί το αποκορύφωμα του αρχιτεκτονικού οράματος, με το οποίο ο Φίλιππος ο Β' προσπάθησε να εκσυγχρονίσει και να αναμορφώσει τη βασιλική μητρόπολη των Μακεδόνων», ανέφερε η κ. Κοτταρίδη.
Όπως συμπλήρωσε, στις αρχές της δεκαετίας του '90 ο Γερμανός μελετητής Βόλφραμ Χέφνερ, ο πρώτος που χρονολόγησε σωστά το μνημείο, το ονόμασε «Παρθενώνα της Μακεδονίας», θέλοντας να τονίσει έτσι τη σημασία του. Η Αγγελική Κοτταρίδη ωστόσο συνέκρινε τα δύο μνημεία, τονίζοντας το σχεδόν τριπλάσιο μέγεθος του Ανακτόρου των Αιγών, αλλά και την ευρύτερη χρήση του.
«Ο Παρθενώνας, ένας ναός, είναι κορυφαίο αποτέλεσμα αρχιτεκτονικής εξέλιξης τουλάχιστον τριών αιώνων. Ένα κτίριο που αποτελεί κορυφαία προσφορά στη θεά Αθηνά για να χαίρεται αυτή βλέποντας το ναό της. Συγχρόνως όμως είναι και ένα εμβληματικό οικοδόμημα, για να το βλέπουν και να περηφανεύονται οι Αθηναίοι πολίτες, που όμως στην πραγματικότητα δεν μπορούν να το χρησιμοποιήσουν με την κυριολεξία της λέξης. Το βασίλειον οικοδόμημα του Φιλίππου αντίθετα, που δεν είναι καθόλου αυτό που εμείς καταλαβαίνουμε ως ανάκτορο, δηλαδή το σπίτι του βασιλιά, είναι ένα κτίριο προορισμένο να χρησιμοποιηθεί από τους Μακεδόνες, εταίρους και πεζεταίρους, δηλαδή όλους», εξήγησε.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ