Φιλουμένα Μαρτουράνο στο Θέατρο Δημήτρης Χορν για 2η χρονιά
Είδαμε Φιλουμένα Μαρτουράνο στο Θέατρο Δημήτρης Χορν κι έχουμε να πούμε τα καλύτερα!
Είδαμε Φιλουμένα Μαρτουράνο στο Θέατρο Δημήτρης Χορν κι έχουμε να πούμε τα καλύτερα!
Μετά από τα συνεχόμενα sold out η Μαρία Ναυπλιώτου και o Μελέτης Ηλίας επιστρέφουν και φέτος για δεύτερη χρονιά στη Φιλουμένα Μαρτουράνο σε σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου. Στη Νάπολη του 1946 ανέβηκε για πρώτη φορά το «Φιλουμένα Μαρτουράνο» με πρωταγωνίστρια την αδερφή του Εντουάρντο Ντε Φιλίππο, Τιτίνα.
Η γλυκόπικρη κωμωδία του Εντουάρντο Ντε Φιλίππο «Φιλουμένα Μαρτουράνο» μας βυθίζει σε μια φτωχογειτονιά της Νάπολης. Ο Ντε Φίλιππο στην Φιλουμένα Μαρτουράνο εντάσσει προσωπικά στοιχεία , και κοινωνικά αποβλέποντας στην υπαρξιακή αναζήτηση. Εισάγει τον νεορεαλισμό στο θέατρο.
Από την μια η Φιλουμένα (Μαρία Ναυπλιώτου) μια φτωχή γυναίκα που δεν κλαίει ποτέ γιατί τα δάκρυά της έχουν στεγνώσει από τον πόνο και την δυστυχία, που την έχει βρει και από την άλλη ο Ντομένικο Σοριάνο (Μελέτης Ηλίας), ευκατάστατος όμορφος έμπορος, που την έχει συναντήσει σε οίκο ανοχής, να εργάζεται για να στηρίξει τον εαυτό της και τα παιδιά της. Την ερωτεύεται, την παίρνει στο σπίτι του και της εμπιστεύεται τη διαχείριση του σπιτιού και της επιχείρησής του. Η Φιλουμένα τον υπηρετεί με πίστη και αφοσίωση, είναι ερωμένη του , αλλά εκείνος δεν τη θεωρεί άξια να γίνει γυναίκα του. Ύστερα από είκοσι χρόνια συμβίωσης, ο Σοριάνο ετοιμάζεται να παντρευτεί μια πολύ νεότερή του γυναίκα, τη Ροζαλία Σολιμένε (Πηνελόπη Μαρκοπούλου). Η Φιλουμένα, που δεν αντέχει πια την αγνωμοσύνη και τις απιστίες του Σοριάνο, μετέρχεται όλων των μεθόδων που ξέρει για να τον κερδίσει και παριστάνει την ετοιμοθάνατη, κι έτσι τον πείθει να την παντρευτεί. Όταν όμως ο Σοριάνο καταλαβαίνει το κόλπο, καταφέρνει να ακυρώσει το γάμο. Τότε η Φιλουμένα χρησιμοποιεί ένα ύστατο όπλο, που οδηγεί τον Σοριάνο σε μια νέα θεώρηση της ζωής κάτι που μέχρι τότε δεν μπορούσε καν να φανταστεί.
Tableau vivant φέρνει το σπίτι και τα μέλη του στη σκηνή, ένα ένα. Ωραίος ο φωτισμός της Σοφίας Αλεξιάδου.
Στο έργο εξετάζεται η γυναίκα και η θέση της στην κοινωνία, οι ανθρώπινες σχέσεις και ο εγωισμός καθώς και επίλυση των δυσκολιών, με υποχώρηση και κατανόηση, έννοιες που σε λίγο θα μοιάζουν ξένες στον άνθρωπο.
Η Μαρία Ναυπλιώτου ενσαρκώνει μια γυναίκα- σύμβολο , μια πληθωρική γυναίκα με ταμπεραμέντο, τη μάνα, την ερωμένη, την καπάτσα και αποδεικνύει ότι είναι μεγάλη ηθοποιός έχοντας ερμηνεύσει μια ευρεία γκάμα ρόλων. Όπως κυκλοφορεί με τα τσόκαρα, ο τρόπος με τον οποίο μαλώνει με τον Ντουμή, αλλά και ξεμαλλιάζεται με την αντίζηλο, η μετάβασή της από μια λαϊκή σε μητέρα και σύντροφο γίνεται με τρόπο ομαλό επί σκηνής. Το επιχείρημά της «Τα παιδιά είναι παιδιά» είναι αφοπλιστικό. Τους είναι αφιερωμένη και αυτό την εξυψώνει.
Εκείνος, ο Ντομένικο Σοριάνο (Μελέτης Ηλίας) πιο γειωμένος άνθρωπος, χωρίς πολλά συναισθήματα, άνθρωπος της άνεσης και της επιφάνειας, ξελογιάζεται, είναι έτοιμος να τα διαλύσει όλα, μέχρι την ώρα που συνειδητοποιεί το νόημα της ζωής και την ματαιότητα όλων αυτών των επίπλαστων απολαύσεων, συγκινείται και επιλέγει συνειδητά. Ο ηθοποιός αποδίδει το πέρασμα από όλα τα στάδια με μεγάλη ικανότητα.
Η Ροζαλία Σολιμένε (Πηνελόπη Μαρκοπούλου) είναι διεκδικητική και αυθάδης, βασισμένη στην άνεση που της έχει παράσχει ο Ντομένικο Σοριάνο. Προσπαθεί να κάνει την κυρία στο σπίτι του και τον φλερτάρει αναιδώς μπροστά στη γυναίκα του. Είναι αυτό το στοιχείο που εξυψώνει ακόμα περισσότερο τη Φιλουμένα.
Παραστάτες, που πλαισιώνουν το ζευγάρι οι δυο υπηρέτες ο Αλφρέντο Αμορόζο (Κωνσταντίνος Γαβαλάς) , που σχεδόν ταυτίζεται με τον κύριό του και τον θεωρεί πρότυπό του, σαν alter ego του και η Λουτσία (Ελευθερία Κοντογεώργη), μια πανέξυπνη, πάμπτωχη και ικανότατη γυναίκα που θα μπορούσε να είναι η Φιλουμένα. Ακολουθούν την Φιλουμένα και το Ντομένικο στην πορεία τους, αγωνιούν και συμμετέχουν με όμορφη και συντονισμένη κίνηση, όπως και η νεαρή υπηρέτρια Ντιάνα (Ιωάννα Τζίκα), σπιρτόζα και γρήγορη, με υποβόσκουσα έλξη με έναν από τους τρεις γιους της Φιλουμένας.
Οι γιοι της Φιλουμένας ο Ουμπέρτο (Τίτος Γρηγορόπουλος), ένα παιδί που είναι συγγραφέας και προσπαθεί να βρει τον δρόμο του , ο Ρικάρντο (Μιχάλης Ψαλιδάς), που έχει κατάστημα και ράβει πουκάμισα και κατόρθωσε να έχει ένα καλό κατάστημα στην κεντρική πλατεία της Νάπολης και ο Μικέλε (Βασίλης Τσαλίκης) , υδραυλικός, παντρεμένος, με τέσσερα παιδιά, θα είναι αυτός που θα φιλοξενήσει τη Φιλουμένα. Είναι καλά παιδιά και η Φιλουμένα τα φρόντισε όλα αυτά τα χρόνια.
Μια ωραία καλοστημένη παράσταση με ωραίες ερμηνείες, με ρυθμό και μελετημένη σκηνοθεσία του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου.
Διακρίνονται οι συγκινητικές ερμηνείες της Μαρία Ναυπλιώτου και του Μελέτη Ηλία.
Ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση: Ειρήνη Μποζοπούλου
Δραματουργική επεξεργασία -Σκηνοθεσία: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος
Σκηνικά- Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη
Σχεδιασμός Φωτισμών: Σοφία Αλεξιάδου
Μουσική: Πάνος Γκίνης
Βοηθοί σκηνοθέτη: Θάλεια Γρίβα, Κατερίνα Λούβαρη Φασόη
Βοηθός σκηνογράφος: Δημήτρης Μέντες
Βοηθός ενδυματολόγος: Αντίς Ντεσού
Διανομή
Φιλουμένα Μαρτουράνο - Μαρία Ναυπλιώτου
Ντομένικο Σοριάνο - Μελέτης Ηλίας
Ροζαλία Σολιμένε - Πηνελόπη Μαρκοπούλου
Αλφρέντο Αμορόζο - Κωνσταντίνος Γαβαλάς
Λουτσία – Ελευθερία Κοντογεώργη
Ντιάνα – Ιωάννα Τζίκα
Ουμπέρτο – Τίτος Γρηγορόπουλος
Ρικάρντο – Μιχάλης Ψαλιδάς
Μικέλε – Βασίλης Τσαλίκης
Διεύθυνση παραγωγής: Έφη Πανουργιά
Εκτέλεση παραγωγής: Γιάννης Κουλούρης
Γραφείο Τύπου – Επικοινωνία Μαρία Τσολάκη
Social Media -Διαφήμιση: Renegade Media / Βασίλης Ζαρκαδούλας
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Video/ trailer Μιχαήλ Μαυρομούστακος