Αν τρέφεις έστω και μια στοιχειώδη αγάπη για το βιβλίο, αποκλείεται να μην χαμογελάσεις τουλάχιστον μία φορά χαζεύοντας τις λίστες των ευπώλητων των βιβλιοπωλείων. Δεν έχει σημασία αν αυτό το χαμόγελο κρύβει έκπληξη γιατί το βιβλίο που διάβαζες πριν από είκοσι χρόνια φιγουράρει ακόμη στα best sellers της παιδικής λογοτεχνίας, ειρωνεία, γιατί ο κόσμος εξακολουθεί να διαβάζει τον συγγραφέα που απεχθάνεσαι, ή απλή επιβεβαίωση για το γεγονός ότι η καθημερινότητα (είτε αυτή λέγεται οικονομική κρίση είτε τηλεόραση) επηρεάζει τις λογοτεχνικές προτιμήσεις του κόσμου. Όπως και να ’χει, οι λίστες με τα ευπώλητα παρουσιάζουν πάντα ενδιαφέρον.
Ρίχνουμε μια ματιά στα best sellers του μήνα που μόλις πέρασε και… χαμογελάμε –πότε ικανοποιημένοι, πότε ειρωνικά, πότε με νοσταλγία.
Ξένη Λογοτεχνία
Βικτώρια Χίσλοπ, Το Νησί: Είμαστε βέβαιοι πως δεν εκπλήσσεστε. Το πολυβραβευμένο μυθιστόρημα για την Σπιναλόγκα, σκαρφάλωνε αργά αλλά σταθερά στις πρώτες θέσεις των best sellers, προτού ακόμη αρχίσει να προβάλλεται το ομώνυμο σίριαλ, που βασίστηκε εξολοκλήρου σε αυτό. Πόσο μάλλον τώρα…
Ζοζέ Σαραμάγκου, Κάιν: Ο νομπελίστας συγγραφέας… διασκευάζει την Βίβλο, την οποία θεωρεί «ένα από τα πιο άγρια βιβλία που έχουν γραφτεί ποτέ» και αλλάζει το τέλος, δίνοντας την ευκαιρία για έναν σπαρταριστό διάλογο μεταξύ Θεού και ανθρώπου. Το τελευταίο βιβλίο που έγραψε ο Σαραμάγκου πριν τον θάνατό του, βρίσκεται σταθερά στη λίστα των best sellers.
Μάριο Βάργκας Λιόσα, Ο άνθρωπος που έλεγε ιστορίες: Ένας ακόμη νομπελίστας στη λίστα με τα ευπώλητα, ο Περουβιανός Βάργκας Λιόσα αποτυπώνει σε ένα από τα πλέον πρωτότυπα έργα του, το μυστήριο που δένει τους αρχέγονους μύθους με τις σύγχρονες κοινωνίες, μέσα από τις παράλληλες διηγήσεις ενός σύγχρονου Περουβιανού κι ενός Ινδιάνου του Αμαζονίου.
Νταν Μπράουν, Το Χαμένο Σύμβολο: Το sequel του Κώδικα Ντα Βίντσι έχει και πάλι πρωταγωνιστή τον καθηγητή Ρόμπερτ Λάνγκτον, ο οποίος καλείται να λύσει ένα ακόμα μυστήριο, αυτή τη φορά μέσα σε δώδεκα ώρες. Φρενήρεις ρυθμοί, κινηματογραφική αφήγηση και καταιγιστική δράση χαρακτηρίζουν το τελευταίο μυθιστόρημα του Νταν Μπράουν.
Χιού Λόρι, Μην πας ποτέ στην Καζαμπλάνκα: Ένας παρ’ ολίγον πληρωμένος δολοφόνος που… αλλάζει γνώμη και προειδοποιεί το θύμα του, είναι ο κεντρικός χαρακτήρας του απολαυστικού θρίλερ που «συνδυάζει την καταιγιστική δράση με το ανατρεπτικό βρετανικό χιούμορ» όπως χαρακτηριστικά έγραψαν οι Times του Λονδίνου.
Ελληνική Λογοτεχνία
Νίκος Θέμελης, Η Συμφωνία των Ονείρων: Τέσσερις εκδοχές ονείρων σε αντίστοιχες ιστορίες στη ζωή μιας οικογένειας αποτυπώνουν τις διαφορετικές διαδρομές ζωής μιας οικογένειας στη Μεταπολεμική Ελλάδα, για την αναζήτηση της λύτρωσης, της δικαίωσης και της δικαιοσύνης μέχρι τα άκρα των αντοχών της κοινωνίας.
Ιωάννα Καρυστιάνη, Τα Σακιά: Μια πενθήμερη εκδρομή στους Δελφούς γίνεται η αφορμή να έρθει κοντά μια μητέρα με τον γιό της, παρά το αγεφύρωτο κενό που μοιάζει να τους χωρίζει. Μέσα από τους διαλόγους τους, ξετυλίγεται το παρελθόν του καθενός και αποτυπώνονται οι προβληματισμοί ενός μεγάλου κομματιού της ελληνικής κοινωνίας –εκείνου των λαϊκών περιοχών– που παρακολουθεί την ιστορία να χαράσσεται ερήμην του και τη ζωή να διαδραματίζεται μακριά του.
Ελένη Πριοβόλου, Όπως Ήθελα να ζήσω: Ένας έμπορος-ταξιδευτής φυτεύει, μαζί με τα εξώγαμα παιδιά του, τον Ροδώνα του Κεραμεικού, στην καρδιά μιας Αθήνας που καταρρέει από πολιτικο-οικονομικές αναταραχές, στα τέλη του 19ου αιώνα. «Ένα μυθιστόρημα εποχής για όλους εκείνους που έζησαν «όπως ήθελαν να ζήσουν», κληροδοτώντας στους επόμενους τους σπόρους της ουτοπίας» αναφέρει χαρακτηριστικά το οπισθόφυλλο του βιβλίου.
Πέτρος Μάρκαρης, Ληξιπρόθεσμα Δάνεια: Τα Ληξιπρόθεσμα δάνεια αρχίζουν με ένα χαρμόσυνο γεγονός. Ο αστυνόμος Χάριτος παντρεύει την κόρη του. Η χαρά του όμως κρατάει λίγο. Γιατί στις επόμενες μέρες εμφανίζεται ένας δολοφόνος που σκοτώνει τραπεζικούς και ανθρώπους του χρήματος. Η "τριλογία της κρίσης" του Πέτρου Μάρκαρη ξεκινά με τον αστυνόμο Χαρίτο... λίγο διαφορετικό, ακριβώς διότι κι η χώρα όπου ζει είναι πλέον διαφορετική. Η ανάγνωση παραμένει απολαυστική, αν και η αστυνομική πλοκή μοιάζει κατώτερη των προηγουμένων.
Μάρω Δούκα, Το δίκιο είναι ζόρικο πολύ: Μια φοιτήτρια που επιστρέφει στην οικογένειά της στα Χανιά ανακαλύπτει από ξεχασμένα έγγραφα τη ζωή του παππού της και την ιστορία της πόλης κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η Μάρω δούκα γράφει, όπως διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο, «ένα βιβλίο σε πρώτο πρόσωπο για την Ιστορία και την αφήγησή της, το γεγονός και τις επιπτώσεις του στην καθημερινότητά μας, τον άνθρωπο και τη θέση του στον κόσμο».
Παιδική Λογοτεχνία
Άλκη Ζέη, Το Καπλάνι της Βιτρίνας: Ναι, κι εμείς εκπλαγήκαμε όταν είδαμε το μυθιστόρημα των παιδικών μας χρόνων στις λίστες με τα ευπώλητα. Κι όμως, το βιβλίο της Άλκης Ζέη με τον παππού που διηγείται μύθους και θρύλους για τους αρχαίους Έλληνες, παραμένει best seller, εδώ και δεκαετίες.
Τζεφ Κίνι, Το Ημερολόγιο Ενός Σπασίκλα 5: Ο Γκρεγκ Χέφλι ανέκαθεν βιαζόταν να μεγαλώσει. Μήπως, όμως, όλη αυτή η διαδικασία του «μεγαλώματος» δεν είναι και ό,τι καλύτερο; Διότι ο Γκρεγκ έχει να αντιμετωπίσει τα πάρτι και τα κορίτσια, περισσότερες ευθύνες και, κυρίως, κάποιες πολύ περίεργες αλλαγές στο σώμα του. Το πέμπτο κατά σειρά βιβλίο της πολυδιαβασμένης σειράς «Το ημερολόγιο ενός σπασίκλα» είναι εξίσου απολαυστικό με τα προηγούμενα.
Βαγγέλης Ηλιόπουλος, Ο Τριγωνοψαρούλης επιστρέφει: Ο Τριγωνοψαρούλης είναι ένα μοναδικό, τριγωνικό ψαράκι, που δεν καταφέρνει να μάθει να γράφει και να διαβάζει. Έχει, όμως, όλα τα χαρακτηριστικά του ήρωα... Ή μήπως του αντι-ήρωα; Στο δεύτερο βιβλίο του Βαγγέλη Ηλιόπουλου, ο Τριγωνοψαρούλης επιστρέφει για να σώσει το βυθό και να ματαιώσει τα σχέδια του Άρη, ο οποίος τον καταστρέφει για να δημιουργήσει υποβρύχιο τσίρκο. Επιστρέφει, επίσης, για να δείξει σε όλους πως η αληθινή ζωή δεν είναι αυτή που δείχνουν οι οθόνες, αλλά αυτή που ζούμε.
Πήτερ Λεράνγκις, Τα 39 στοιχεία, Βιβλίο 7 – Η Φιδοφωλιά: Μυστήριο, περιπέτεια και δράση μπλέκονται αριστοτεχνικά σε αυτήν την best seller σειρά για εφήβους, όπου η 14χρονη Έιμι και ο αδελφός της αναζητούν τα 39 στοιχεία που θα εξασφαλίσουν στον κάτοχό τους απερίγραπτη και αφάνταστη δύναμη.
Μπεατρίς Αλεμάγκνα, Τι θα πει παιδί: Μέσα από αστεία και τρυφερά πορτρέτα, με λέξεις και με σχέδια, η συγγραφέας μας μεταφέρει στο γεμάτο ποίηση και πονηριά κόσμο της παιδικής ηλικίας. Ένα παιδί έχει μικρά χέρια, μικρά πόδια, μικρά αυτιά, αλλά όχι και μικρές ιδέες. Ένα παιδί είναι ένας μικρός άνθρωπος που μια μέρα θα μεγαλώσει. Με τους φόβους του, τις ιδέες του, τα δάκρυα και τις χαρές του, διαμορφώνει τον κόσμο του.
Ρίχνουμε μια ματιά στα best sellers του μήνα που μόλις πέρασε και… χαμογελάμε –πότε ικανοποιημένοι, πότε ειρωνικά, πότε με νοσταλγία.
Ξένη Λογοτεχνία
Βικτώρια Χίσλοπ, Το Νησί: Είμαστε βέβαιοι πως δεν εκπλήσσεστε. Το πολυβραβευμένο μυθιστόρημα για την Σπιναλόγκα, σκαρφάλωνε αργά αλλά σταθερά στις πρώτες θέσεις των best sellers, προτού ακόμη αρχίσει να προβάλλεται το ομώνυμο σίριαλ, που βασίστηκε εξολοκλήρου σε αυτό. Πόσο μάλλον τώρα…
Ζοζέ Σαραμάγκου, Κάιν: Ο νομπελίστας συγγραφέας… διασκευάζει την Βίβλο, την οποία θεωρεί «ένα από τα πιο άγρια βιβλία που έχουν γραφτεί ποτέ» και αλλάζει το τέλος, δίνοντας την ευκαιρία για έναν σπαρταριστό διάλογο μεταξύ Θεού και ανθρώπου. Το τελευταίο βιβλίο που έγραψε ο Σαραμάγκου πριν τον θάνατό του, βρίσκεται σταθερά στη λίστα των best sellers.
Μάριο Βάργκας Λιόσα, Ο άνθρωπος που έλεγε ιστορίες: Ένας ακόμη νομπελίστας στη λίστα με τα ευπώλητα, ο Περουβιανός Βάργκας Λιόσα αποτυπώνει σε ένα από τα πλέον πρωτότυπα έργα του, το μυστήριο που δένει τους αρχέγονους μύθους με τις σύγχρονες κοινωνίες, μέσα από τις παράλληλες διηγήσεις ενός σύγχρονου Περουβιανού κι ενός Ινδιάνου του Αμαζονίου.
Νταν Μπράουν, Το Χαμένο Σύμβολο: Το sequel του Κώδικα Ντα Βίντσι έχει και πάλι πρωταγωνιστή τον καθηγητή Ρόμπερτ Λάνγκτον, ο οποίος καλείται να λύσει ένα ακόμα μυστήριο, αυτή τη φορά μέσα σε δώδεκα ώρες. Φρενήρεις ρυθμοί, κινηματογραφική αφήγηση και καταιγιστική δράση χαρακτηρίζουν το τελευταίο μυθιστόρημα του Νταν Μπράουν.
Χιού Λόρι, Μην πας ποτέ στην Καζαμπλάνκα: Ένας παρ’ ολίγον πληρωμένος δολοφόνος που… αλλάζει γνώμη και προειδοποιεί το θύμα του, είναι ο κεντρικός χαρακτήρας του απολαυστικού θρίλερ που «συνδυάζει την καταιγιστική δράση με το ανατρεπτικό βρετανικό χιούμορ» όπως χαρακτηριστικά έγραψαν οι Times του Λονδίνου.
Ελληνική Λογοτεχνία
Νίκος Θέμελης, Η Συμφωνία των Ονείρων: Τέσσερις εκδοχές ονείρων σε αντίστοιχες ιστορίες στη ζωή μιας οικογένειας αποτυπώνουν τις διαφορετικές διαδρομές ζωής μιας οικογένειας στη Μεταπολεμική Ελλάδα, για την αναζήτηση της λύτρωσης, της δικαίωσης και της δικαιοσύνης μέχρι τα άκρα των αντοχών της κοινωνίας.
Ιωάννα Καρυστιάνη, Τα Σακιά: Μια πενθήμερη εκδρομή στους Δελφούς γίνεται η αφορμή να έρθει κοντά μια μητέρα με τον γιό της, παρά το αγεφύρωτο κενό που μοιάζει να τους χωρίζει. Μέσα από τους διαλόγους τους, ξετυλίγεται το παρελθόν του καθενός και αποτυπώνονται οι προβληματισμοί ενός μεγάλου κομματιού της ελληνικής κοινωνίας –εκείνου των λαϊκών περιοχών– που παρακολουθεί την ιστορία να χαράσσεται ερήμην του και τη ζωή να διαδραματίζεται μακριά του.
Ελένη Πριοβόλου, Όπως Ήθελα να ζήσω: Ένας έμπορος-ταξιδευτής φυτεύει, μαζί με τα εξώγαμα παιδιά του, τον Ροδώνα του Κεραμεικού, στην καρδιά μιας Αθήνας που καταρρέει από πολιτικο-οικονομικές αναταραχές, στα τέλη του 19ου αιώνα. «Ένα μυθιστόρημα εποχής για όλους εκείνους που έζησαν «όπως ήθελαν να ζήσουν», κληροδοτώντας στους επόμενους τους σπόρους της ουτοπίας» αναφέρει χαρακτηριστικά το οπισθόφυλλο του βιβλίου.
Πέτρος Μάρκαρης, Ληξιπρόθεσμα Δάνεια: Τα Ληξιπρόθεσμα δάνεια αρχίζουν με ένα χαρμόσυνο γεγονός. Ο αστυνόμος Χάριτος παντρεύει την κόρη του. Η χαρά του όμως κρατάει λίγο. Γιατί στις επόμενες μέρες εμφανίζεται ένας δολοφόνος που σκοτώνει τραπεζικούς και ανθρώπους του χρήματος. Η "τριλογία της κρίσης" του Πέτρου Μάρκαρη ξεκινά με τον αστυνόμο Χαρίτο... λίγο διαφορετικό, ακριβώς διότι κι η χώρα όπου ζει είναι πλέον διαφορετική. Η ανάγνωση παραμένει απολαυστική, αν και η αστυνομική πλοκή μοιάζει κατώτερη των προηγουμένων.
Μάρω Δούκα, Το δίκιο είναι ζόρικο πολύ: Μια φοιτήτρια που επιστρέφει στην οικογένειά της στα Χανιά ανακαλύπτει από ξεχασμένα έγγραφα τη ζωή του παππού της και την ιστορία της πόλης κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η Μάρω δούκα γράφει, όπως διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο, «ένα βιβλίο σε πρώτο πρόσωπο για την Ιστορία και την αφήγησή της, το γεγονός και τις επιπτώσεις του στην καθημερινότητά μας, τον άνθρωπο και τη θέση του στον κόσμο».
Παιδική Λογοτεχνία
Άλκη Ζέη, Το Καπλάνι της Βιτρίνας: Ναι, κι εμείς εκπλαγήκαμε όταν είδαμε το μυθιστόρημα των παιδικών μας χρόνων στις λίστες με τα ευπώλητα. Κι όμως, το βιβλίο της Άλκης Ζέη με τον παππού που διηγείται μύθους και θρύλους για τους αρχαίους Έλληνες, παραμένει best seller, εδώ και δεκαετίες.
Τζεφ Κίνι, Το Ημερολόγιο Ενός Σπασίκλα 5: Ο Γκρεγκ Χέφλι ανέκαθεν βιαζόταν να μεγαλώσει. Μήπως, όμως, όλη αυτή η διαδικασία του «μεγαλώματος» δεν είναι και ό,τι καλύτερο; Διότι ο Γκρεγκ έχει να αντιμετωπίσει τα πάρτι και τα κορίτσια, περισσότερες ευθύνες και, κυρίως, κάποιες πολύ περίεργες αλλαγές στο σώμα του. Το πέμπτο κατά σειρά βιβλίο της πολυδιαβασμένης σειράς «Το ημερολόγιο ενός σπασίκλα» είναι εξίσου απολαυστικό με τα προηγούμενα.
Βαγγέλης Ηλιόπουλος, Ο Τριγωνοψαρούλης επιστρέφει: Ο Τριγωνοψαρούλης είναι ένα μοναδικό, τριγωνικό ψαράκι, που δεν καταφέρνει να μάθει να γράφει και να διαβάζει. Έχει, όμως, όλα τα χαρακτηριστικά του ήρωα... Ή μήπως του αντι-ήρωα; Στο δεύτερο βιβλίο του Βαγγέλη Ηλιόπουλου, ο Τριγωνοψαρούλης επιστρέφει για να σώσει το βυθό και να ματαιώσει τα σχέδια του Άρη, ο οποίος τον καταστρέφει για να δημιουργήσει υποβρύχιο τσίρκο. Επιστρέφει, επίσης, για να δείξει σε όλους πως η αληθινή ζωή δεν είναι αυτή που δείχνουν οι οθόνες, αλλά αυτή που ζούμε.
Πήτερ Λεράνγκις, Τα 39 στοιχεία, Βιβλίο 7 – Η Φιδοφωλιά: Μυστήριο, περιπέτεια και δράση μπλέκονται αριστοτεχνικά σε αυτήν την best seller σειρά για εφήβους, όπου η 14χρονη Έιμι και ο αδελφός της αναζητούν τα 39 στοιχεία που θα εξασφαλίσουν στον κάτοχό τους απερίγραπτη και αφάνταστη δύναμη.
Μπεατρίς Αλεμάγκνα, Τι θα πει παιδί: Μέσα από αστεία και τρυφερά πορτρέτα, με λέξεις και με σχέδια, η συγγραφέας μας μεταφέρει στο γεμάτο ποίηση και πονηριά κόσμο της παιδικής ηλικίας. Ένα παιδί έχει μικρά χέρια, μικρά πόδια, μικρά αυτιά, αλλά όχι και μικρές ιδέες. Ένα παιδί είναι ένας μικρός άνθρωπος που μια μέρα θα μεγαλώσει. Με τους φόβους του, τις ιδέες του, τα δάκρυα και τις χαρές του, διαμορφώνει τον κόσμο του.