Το Πεκίνο θεωρεί προστατευτική την έρευνα της ΕΕ για τις επιδοτήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων

Το Πεκίνο προειδοποίησε ότι μια έρευνα για τις κινεζικές κρατικές επιδοτήσεις θα επηρεάσει αρνητικά τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις με την ΕΕ, σύμφωνα με το Reuters.

Το Πεκίνο θεωρεί προστατευτική την έρευνα της ΕΕ για τις επιδοτήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων

Η κινεζική κυβέρνηση επέκρινε την έναρξη έρευνας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας ως προστατευτική και προειδοποίησε ότι θα επηρεάσει αρνητικά τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις.

Η έρευνα "είναι μια γυμνή πράξη προστατευτισμού που θα διαταράξει και θα στρεβλώσει σοβαρά την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και την αλυσίδα εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ, και θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις Κίνας-ΕΕ", ανέφερε σε δήλωση το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας.

«Η Κίνα θα δώσει μεγάλη προσοχή στις τάσεις προστατευτισμού και τις επακόλουθες ενέργειες της ΕΕ και θα προστατεύσει σθεναρά τα νόμιμα δικαιώματα και τα συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών», πρόσθεσε.

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε την έρευνα την Τετάρτη 13/9/2023, κατηγορώντας την Κίνα ότι πλημμύρισε τις παγκόσμιες αγορές με ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είχαν τεχνητά χαμηλές τιμές λόγω τεράστιων κρατικών επιδοτήσεων.

Η έρευνα, η οποία μπορεί να διαρκέσει έως και εννέα μήνες, μπορεί να οδηγήσει σε δασμούς κοντά στο επίπεδο του 27,5% που έχουν ήδη επιβληθεί από τις ΗΠΑ στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, αναφέρει το Bloomberg.

Η έρευνα προκάλεσε τις προειδοποιήσεις των αναλυτών για αντίποινα από το Πεκίνο, καθώς και τις αντιδράσεις από στελέχη της κινεζικής βιομηχανίας που λένε ότι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του κλάδου δεν οφείλεται σε επιδοτήσεις.

Οι αναλυτές του Eurasian Group προειδοποίησαν ότι εάν οι Βρυξέλλες επιβάλλουν τελικά δασμούς στα επιδοτούμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, το Πεκίνο πιθανότατα θα επιβάλει αντίμετρα για να βλάψει τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες.

Άλλοι αναλυτές είπαν ότι η έρευνα θα μπορούσε να επιβραδύνει την επέκταση της χωρητικότητας από τους προμηθευτές μπαταριών της Κίνας, αν και η κίνηση δεν θα πρέπει να αποτελεί μεγάλο κίνδυνο για τους κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, επειδή θα μπορούσαν να στραφούν σε άλλες αναπτυσσόμενες αγορές όπως η Νοτιοανατολική Ασία.

Ωστόσο, θα μπορούσε να βλάψει τις αντιλήψεις των Κινέζων κατασκευαστών EV καθώς επεκτείνονται στο εξωτερικό. Οι κατασκευαστές έχουν επιταχύνει τις εξαγωγικές προσπάθειες καθώς η επιβράδυνση της καταναλωτικής ζήτησης στην Κίνα επιδεινώνει την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα.

Η Ένωση Επιβατηγών Αυτοκινήτων της Κίνας, η οποία εκπροσωπεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες, δήλωσε ότι οι ραγδαίες εξαγωγές EV της χώρας δεν οφείλεται στο ότι η βιομηχανία έλαβε μεγάλες επιδοτήσεις, αλλά επειδή η αλυσίδα εφοδιασμού της Κίνας είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική. Μόνο τώρα που οι κινεζικές εταιρείες αποτελούν ανταγωνιστική απειλή που τα δυτικά έθνη αρχίζουν να αντιδρούν. 

Αξιωματούχοι της ΕΕ πιστεύουν ότι τα κινεζικά EV υποτιμούν τις τιμές των τοπικών μοντέλων κατά περίπου 20% στην ευρωπαϊκή αγορά, ασκώντας πίεση στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να παράγουν ηλεκτρικά οχήματα χαμηλότερου κόστους.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι το μερίδιο της Κίνας στα ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται στην Ευρώπη έχει αυξηθεί στο 8% και θα μπορούσε να φτάσει το 15% το 2025.

Το 2022, το 35% όλων των εξαγόμενων ηλεκτρικών αυτοκινήτων προέρχονταν από την Κίνα, 10 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα από το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με την αμερικανική ομάδα σκέψης Κέντρο Στρατηγικών και Εσωτερικών Μελετών (CSIS).

Τα περισσότερα από τα οχήματα και οι μπαταρίες με τις οποίες τροφοδοτούνται, προορίζονταν για την Ευρώπη, όπου το 16% των μπαταριών και των οχημάτων που πωλήθηκαν κατασκευάζονταν στην Κίνα το 2022.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v