Είδαμε την «Σαπφώ καταστερωμένη» στις άκριες των σπηλαίων των Νυμφών

Μια ιδιαίτερη παράσταση στο Αστεροσκοπείο του Θησείου σκηνοθετεί και ερμηνεύει η Ρηνιώ Κυριαζή.

Είδαμε την «Σαπφώ καταστερωμένη» στις άκριες των σπηλαίων των Νυμφών

Πρόκειται για μια παράσταση, περιπλάνηση στα αστέρια στον Κήπο του Αστεροσκοπείου Αθηνών, με οδηγό τη Σαπφώ σε νέα πιο άμεση και κατανοητή μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα και την υπέροχη, πρωτότυπη μουσική του Θοδωρή Οικονόμου.

Η Ρηνιώ Κυριαζή, που έχει αναλάβει την δραματουργική επεξεργασία, την σκηνοθεσία και ερμηνεύει την Σαπφώ πληροφορήθηκε μετά από συζήτηση με τη Φιόρη Μεταλληνού, την Διευθύντρια του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών ότι τα ποιήματα της Σαπφώς που μιλούν για το φεγγάρι, τα αστέρια, για τις Πλειάδες, την Κασσιόπη έχουν γίνει αντικείμενο μελέτης από αστροφυσικούς στην Αμερική για να πάρουν πληροφορίες για το πώς ήταν ο ουρανός της Λέσβου την εποχή που έγραφε η Σαπφώ. Η Σαπφώ με αυτή την σπάνια ευαισθησία και τις δονήσεις του πάθους, δεν μπορούσε παρά να παρατηρεί τον ουρανό και να γοητεύεται από τη μαγεία του.

Η παράσταση «Σαπφώ καταστερωμένη, ένα μουσικό αστροφυσικό ταξίδι» παρουσιάστηκε στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ιωαννιτών σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Τεχνών «Μωυσής Ελισάφ», την Τετάρτη 28 Ιουνίου 2023, στις 21:00, στον αύλειο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Ιωαννίνων. Θα συνεχίσει την πορεία της και θα παιχτεί στη Λέσβο, στην πατρίδα της Σαπφώς, την 1η Αυγούστου, ημέρα της αυγουστιάτικης πανσελήνου.

Όλοι οι ερωτευμένοι έχουν κοιτάξει τη Σελήνη, τα άστρα, και έχουν ανταλλάξει όρκους στη θέα τους. Ο κύκλος της ζωής, όπως ο κύκλος του έρωτα διαγράφεται με τρόπο αισθαντικό μέσα από αυτή την ιδιαίτερη παράσταση. Πονά ο χωρισμός, αποσχίζεται μέρος της Σελήνης, όμως αυτή είναι η πορεία. Αναπόφευκτη. «Κακός ο θάνατος, τέτοια η κρίση των θεών. Αλλιώς, θα πέθαιναν κι εκείνοι.»

Η Ρηνιώ Κυριαζή με το καταπράσινο φόρεμά της, δημιουργία του Άγγελου Μέντη, ερμήνευσε στίχους της Σαπφώς στο Αστεροσκοπείο, με τη μαγική συνοδεία της πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης και του πιάνου του Θοδωρή Οικονόμου. Ο Νικόλας Καζάζης επεξεργάζεται τον ήχο της μουσικής δημιουργώντας άλλες διαστάσεις και βοηθώντας την σκέψη και το συναίσθημα να απομακρυνθούν μαζί με τη Σελήνη και το πάθος.

Η φωνή της Ρηνιώς Κυριαζή, άλλοτε να απαγγέλει, άλλοτε να διαβάζει, άλλοτε να τραγουδά στο μαγικό αυτό χώρο, η πλαστικότητα της κίνησής της, που επιμελήθηκε η Άλκηστις Πολυχρόνη , η ακολουθία της κίνησης της Σελήνης και ο παραλληλισμός με τον έρωτα που δυστυχώς φθίνει με τον χρόνο, με την πορεία της ίδια της ζωής, με τη φθορά μέχρι που ολοκληρώνεται ο κύκλος της Σελήνης με την έλευση της αυγής και του θανάτου πράγματι συγκλόνισε τους θεατές. Οι καταπληκτικοί φωτισμοί της Στέβης Κουτσοθανάση που προβάλλουν το σώμα της ηθοποιού πάνω στον βράχο άλλοτε να μεγεθύνεται και άλλοτε να συρρικνώνεται ακολουθώντας τη Σελήνη και την πορεία του έρωτα πραγματικά δημιούργησαν μια τρομερή αίσθηση στον μαγικό και ενεργειακά φορτισμένο χώρο του αστεροσκοπείου, προβάλλοντας ένα πολύ ιδιαίτερο θέαμα. Σα νύμφη κινήθηκε η Ρηνιώ Κυριαζή στον Λόφο των Νυμφών. Σαν αερικό, έχοντας ολοκληρώσει τον κύκλο της κάθεται καταστερωμένη, απολαμβάνοντας την διαδρομή, που δεν είναι τίποτε άλλο από την ίδια τη ζωή. Μια ιδιαίτερη ερμηνεία, εξαιρετική η φωνή της και ο ηχόχρωμα, άλλοτε να ίπταται και άλλοτε να κατακρημνίζεται ακριβώς όπως το πάθος.

Ταυτότητα της παράστασης

Μετάφραση
Παντελής Μπουκάλας

σκηνοθεσία - δραματουργική επεξεργασία - ηθοποιός
Ρηνιώ Κυριαζή

μουσική σύνθεση - πιάνο
Θοδωρής Οικονόμου

sound design
Νικόλας Καζάζης

σκηνογράφος
Άγγελος Μέντης

επιμέλεια κίνησης
Άλκηστις Πολυχρόνη

φωτισμοί
Στέβη Κουτσοθανάση

βοηθός σκηνοθέτη
Τάσος Κωλέτσης

φωτογραφίες
Αναστασία Γιαννάκη

Αστεροσκοπείο Αθηνών, στον Λόφο των Νυμφών
(στις άκριες των σπηλαίων των Νυμφών)
Θησείο, Αθήνα

Παραστάσεις:
7,8,11,12,13 Ιουλίου στις 21.30

Διάρκεια παράστασης: 65 λεπτά

Τιμή εισιτηρίων
Γενική Είσοδος: 15€

Προπώληση εισιτηρίων:
- Online: Ticket Services
-Τηλεφωνικά: 2107234567
-Εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα

 

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v