Ξεκίνησε ο πρώτος ολοκληρωμένος έλεγχος της ΕΕ για την οδική ασφάλεια
Τα τελευταία χρόνια χιλιάδες άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε τροχαία στην ΕΕ, αριθμός που προκαλεί έντονο προβληματισμό στους αρμόδιους.
Τα τελευταία χρόνια χιλιάδες άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε τροχαία στην ΕΕ, αριθμός που προκαλεί έντονο προβληματισμό στους αρμόδιους.
Το 2022, 20 600 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ. Ο αριθμός αυτός παρουσιάζει αύξηση κατά 3 % σε σχέση με το 2021, καθώς τα επίπεδα της κίνησης στους δρόμους ανέκαμψαν μετά την πανδημία. Αυτό από μόνο του είναι αρκετό για να ασχοληθούν επισταμένως οι ελεγκτές και οι ελέγκτριές της ΕΕ με τον έλεγχο της οδικής ασφάλειας και να εξετάσουν αν η ΕΕ είναι σε θέση να επιτύχει τους στόχους της στον τομέα αυτό, δηλαδή να μειώσει τους θανάτους και τους σοβαρούς τραυματισμούς στο μισό έως το 2030 και σχεδόν στο μηδέν έως το 2050.
Βελτίωση της οδικής ασφάλειας
Το 2001, 51 400 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο στην ΕΕ. Έκτοτε, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει τιμές-στόχο με σκοπό τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην ΕΕ. Στόχος τόσο της ΕΕ όσο και του ΟΗΕ είναι να μειωθεί στο μισό ο αριθμός των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα έως το 2030 και να διατηρείται σταθερά κάτω από τους 11 400 ετησίως. Τέλος, η ΕΕ εργάζεται για την επίτευξη του στόχου του οράματος «Vision Zero» για σχεδόν μηδενικούς θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς έως το 2050.
Για την επίτευξη των στόχων αυτών, η Επιτροπή θέσπισε κοινό πλαίσιο που ρυθμίζει την οδική ασφάλεια για την περίοδο 2021-2030 με βάση την προσέγγιση του ασφαλούς συστήματος. Το πλαίσιο αυτό περιλαμβάνει διάφορα μέτρα, όπως ασφαλές οδικό και παρόδιο σύστημα, ασφαλή οχήματα, περισσότερη χρηματοδότηση και ασφαλή συμπεριφορά των χρηστών.
Διαδικασίες σχεδιασμού
Οι ελέγκτριες και οι ελεγκτές θα εξετάσουν κατά πόσον η Επιτροπή θέσπισε κατάλληλα μέτρα για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Θα αναλύσουν επίσης τις διαδικασίες σχεδιασμού και επιλογής των χρηματοδοτούμενων από την ΕΕ έργων υποδομής που αφορούν την οδική ασφάλεια, προκειμένου να διαπιστώσουν κατά πόσον αυτές διευκόλυναν τα σχετικά έργα να συμβάλουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ για την οδική ασφάλεια.
Το 2022, ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 46 θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων. Ωστόσο, η πρόοδος που σημειώνεται στα διάφορα κράτη μέλη είναι πολύ ανόμοια: από 21 έως 86 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων.