Παραστάσεις: Όλα όσα θα δούμε

Παραστάσεις: Όλα όσα θα δούμε
Το 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας ξεκινά για ένα ακόμη μαγικό ταξίδι στη διεθνή σκηνή του σύγχρονου χορού, προσκαλώντας δημιουργούς και θεωρητικούς από τον διεθνή χώρο και από την Ελλάδα. Χαρακτηριστικό του φετινού προγραμματισμού είναι ο πολυδιάστατος χαρακτήρας του και η εξάπλωσή του προς κάθε κατεύθυνση του σύγχρονου χορού: από τη χορογραφία της παρτιτούρας μέχρι την επίδραση του θεάτρου και του τσίρκου, από το μινιμαλισμό μέχρι την «μπαρόκ» ανάδειξη των δυνατοτήτων του ανθρώπινου σώματος, και από την ομαδική χορογραφία ακριβείας μέχρι την περφόρμανς.

Φέτος, το πρόγραμμα περιλαμβάνει έντεκα σχήματα και δημιουργούς από διαφορετικές χώρες που θα παρουσιάσουν δώδεκα παραγωγές σε είκοσι συνολικά παραστάσεις προσφέροντας ένα πλούσιο και ενημερωμένο πρόγραμμα. Υποστηρίζοντας πάντα την αυθεντικότητα της δημιουργίας και την προσωπική καλλιτεχνική γραφή, το 15ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας θα καλωσορίσει γνωστούς χορογράφους και σχήματα που έχουν εμφανιστεί στις μεγαλύτερες σκηνές του κόσμου, αλλά και νέους δημιουργούς από διαφορετικές χώρες και ηπείρους.

Κάποιοι απ’ αυτούς –όπως κάθε χρόνο– θα εμφανιστούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, κάποιοι όμως όχι: με αφορμή τη συμπλήρωση των 15 χρόνων του, το Φεστιβάλ προσκαλεί εκ νέου δύο παραστάσεις που έγραψαν και συνεχίζουν να γράφουν ιστορία: το Self Unfinished του Ξαβιέ Λε Ρουά, έναν από τους χορογράφους και μια παράσταση που ανέτρεψαν κάθε δεδομένο στον σύγχρονο χορό, και το Le Salon των Peeping Tom, που θα παρουσιαστεί μαζί με τη νέα τους δημιουργία, το Le Sous Sol, δίνοντας πιο ολοκληρωμένα το στίγμα μιας σημαντικής τριλογίας της βελγικής σκηνής.

Στο 15ο Φεστιβάλ ιδιαίτερη θέση έχει η γαλλική σκηνή του χορού, που εκπροσωπείται από τέσσερις δημιουργούς: δύο από τους «ακρογωνιαίους λίθους» της, τη Ματίλντ Μοννιέ και τον Ζοζέφ Νατζ (φωτό) τον διεθνούς φήμης Ξαβιέ Λε Ρουά, και την Έα Σόλα, δημιουργό με καταβολές από το σωματικό θέατρο και την Ασία. 

Η γεωγραφική εξάπλωση του Φεστιβάλ γίνεται φέτος προς την κατεύθυνση της Ασίας. Αναδεικνύονται τρία διαφορετικά πρόσωπα αυτής της γηραιάς ηπείρου με την παρουσία: ενός από τους μεγαλύτερους ιάπωνες χορογράφους (Σαμπούρο Τεσιγκαουάρα), μιας γαλλοβιετναμέζας περφόρμερ και χορογράφου με έντονο προσωπικό στίγμα, που είναι φορέας μιας μακραίωνης κινητικής κληρονομιάς (Έα Σόλα), και μιας νεανικής ομάδας από το Ιράκ (Iraqis Bodies) με έντονα βιώματα από την ταραγμένη περιοχή της Μέσης Ανατολής, που θα παρακολουθήσουμε στα πρώτα της βήματα.

Οι παραγωγές που θα παρουσιαστούν στο φετινό φεστιβάλ προέρχονται από την Ιαπωνία, τη Γαλλία, τη Βρετανία, το Βέλγιο, το Ιράκ και την Ελλάδα. Ωστόσο στις χώρες καταγωγής των καλλιτεχνών προστίθενται η Ισπανία, το Βιετνάμ, το Ισραήλ και η Αργεντινή, ενώ ο Τεντ Στόφερ, που θα διδάξει στο σεμινάριο, είναι από την Αμερική, και η θεωρητικός Μπογιάνα Κουνστ, σημαντικότατη παρουσία στο φετινό φεστιβάλ, έρχεται από τη Σλοβενία.

Μια ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει στους δύο Έλληνες δημιουργούς που φιλοξενεί φέτος το Φεστιβάλ. Ανήσυχα πνεύματα, σε διαρκή περιπέτεια αναζήτησης, o Αντώνης Φωνιαδάκης και η Κατερίνα Παπαγεωργίου έχουν κοινό χαρακτηριστικό ότι ξεκίνησαν από το νεοκλασικό χορό για να διαμορφώσουν μέσα από την πορεία τους το προσωπικό τους χορογραφικό ιδίωμα, σε απόλυτο διάλογο με το διεθνές γίγνεσθαι. Σε διαφορετική στιγμή της καριέρας του ο καθένας, εργάζονται στο διεθνή χώρο.

To σεμινάριο του Τεντ Στόφερ (φωτό), η δημιουργική παρουσία της θεωρητικού Μπογιάνα Κουνστ και οι παράλληλες εκδηλώσεις σε όλη την πόλη διαμορφώνουν το πολιτιστικό και καλλιτεχνικό τοπίο που καθιστά το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας μοναδικό και ιδιαίτερο.

Το Φεστιβάλ ανοίγει με τo τελευταίo έργο του κορυφαίου ιάπωνα δημιουργού Σαμπούρο Τεσιγκαουάρα, που κάνει πρεμιέρα λίγες μόλις μέρες πριν από την παρουσίασή του στην Καλαμάτα. Κάθε φορά που δημιουργεί, ο Τεσιγκαουάρα κατασκευάζει έναν ολόκληρο κόσμο, από το Α ως το Ω. Τα έργα του ανατέμνουν σε βάθος την ανθρώπινη φύση, και η κίνησή του είναι μοναδική και ιδιαίτερη, ικανή να εκφράσει τις πιο ανέκφραστες πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα σ’ ένα μοναχικό σύμπαν. Για πρώτη φορά με την ομάδα του Karas [Κάρας] στην Ελλάδα, μαζί με την εξαιρετική χορεύτρια Ριχόκο Σάτο θα παρουσιάσει το Obsession- Un Chien A, ένα ντούο βασισμένο στην ταινία του Λουίς Μπουνιουέλ Ένας ανδαλουσιανός σκύλος.

Τη σκυτάλη παίρνει η Έα Σόλα (Ea Sola), Γαλλίδα βιετναμέζικης καταγωγής, μ’ ένα σόλο που συνδυάζει την ευαίσθητη, φορτισμένη και λεπτεπίλεπτη κίνηση της Άπω Ανατολής με τη δυναμική αλληγορία της πολιτικής περφόρμανς. Η συνεχής ροή του ανέμου την ταξιδεύει στα μονοπάτια του κόσμου, όπου συναντά την ανθρώπινη διαμαρτυρία, την αδικία και τον αγώνα για επιβίωση. Με λιγοστά μέσα αλλά πλούσια καλλιτεχνική κατάθεση, το Air Lines είναι από τις παραστάσεις που μένουν χαραγμένες στη μνήμη.

Ο Ζοζέφ Νατζ (Josef Nadj) είναι ο επόμενος εκλεκτός καλεσμένος του Φεστιβάλ. Γνωστός και αγαπητός στο ελληνικό κοινό, με το δικό του γκροτέτσκο και συγκινητικό σύμπαν, δεν θα μπορούσε παρά να γοητευτεί από τον Βόυτσεκ του Γκέοργκ Μπύχνερ, του οποίου προτείνει μια ρηξικέλευθη εκδοχή. Παράξενα πλάσματα, στα όρια του ανθρώπινου, ερμηνεύουν πάνω στη σκηνή μια τραγωδία σε μια παράσταση γεμάτη ωμότητα, γιορτινή μουσική και παράξενες καταστάσεις.

Η δυναμική, εκρηκτική Ιάζμιν Βάρντιμον (Jasmin Vardimon), εξαίρετο ταλέντο της σύγχρονης βρετανικής σκηνής, μόνιμα φιλοξενούμενη καλλιτέχνης στο Sadler’s Wells στο Λονδίνο, έρχεται με την ομάδα της «ν’ αποδώσει δικαιοσύνη» με το Justitia. Μυστικά, ψέματα και ενοχές αποκαλύπτονται σταδιακά λύνοντας το μυστήριο ενός εγκλήματος και διαγράφοντας τα τρωτά σημεία του συστήματος απόδοσης δικαιοσύνης, ενώ οι εκπληκτικοί χορευτές της κάνουν ασύλληπτα πράγματα επί σκηνής.

Οι ελληνικές συμμετοχές διερευνούν φέτος το χώρο της μικρής κλίμακας παραγωγής με τις μεγάλες δυνατότητες. Ο Αντώνης Φωνιαδάκης επανέρχεται κυριολεκτικά «δριμύτερος» στην Καλαμάτα, χορογραφώντας τη δική του εκδοχή της Ιεροτελεστίας της Άνοιξης πάνω στο κλασικό αριστούργημα του Ίγκορ Στραβίνσκι. Ο Φωνιαδάκης ακολουθεί τα συναισθήματα που υποβάλλει η μουσική για να μιλήσει για την υπέρβαση των ορίων της ανθρώπινης φύσης, την τελετουργία, την επαφή με το θείο και τη θυσία, πλάθοντας την εξαιρετική ερμηνεία της Ιωάννας Τουμπακάρη.

«Ένα σόλο για δύο σώματα» ακούγεται παράδοξο, αλλά η Κατερίνα Παπαγεωργίου το κάνει πραγματικότητα στο Lang: δείγμα επίμονης χορογραφικής έρευνας, παράξενη περιπέτεια ανάμεσα στο σόλο και το ντουέτο, όπου οι δύο ερμηνευτές κινούνται αδιάσπαστα επί σκηνής εμβαθύνοντας όλο και περισσότερο στο μινιμαλιστικό κινητικό υλικό τους.

Η τολμηρή κίνηση στο όριο των δυνατοτήτων του ανθρώπινου σώματος και μια δραματουργία που δεν διστάζει ν’ αγγίξει με χιούμορ και συγκινητική ειλικρίνεια θέματα-ταμπού, όπως η εγκατάλειψη και τα γηρατειά, είναι τα χαρακτηριστικά της πολυεθνικής ομάδας Peeping Tom, που με βάση το Βέλγιο έχει κατακτήσει μέσα σε λίγα χρόνια την ευρωπαϊκή σκηνή. Ακμή και παρακμή δύσκολα μπορούν να συνυπάρξουν τόσο έντονα και αδιάσπαστα όσο στο Le Salon, ενώ στο Le Sous Sol ζωή και θάνατος γίνονται ένα. Οι αγαπημένοι ήρωες του Le Salon συνεχίζουν τη ζωή τους ως φαντάσματα θαμμένοι στο υπόγειο του σπιτιού. Το τελευταίο μέρος της τριλογίας προκαλεί σοκ με την ισοπέδωση των ιεραρχιών αλλά και την αγκίστρωση της ανθρώπινης φύσης στους ζωτικούς χυμούς της. Εκπληκτικής δύναμης ερμηνείες από τους χορευτές, τους μουσικούς αλλά και τους ηλικιωμένους ηθοποιούς.

Το Crying of my Mother, πρώτο έργο μιας ομάδας ιρακινών νέων χορευτών με χορογράφο τον Μουχανάντ Ρασίντ (Muhanad Rasheed), δημιουργήθηκε το 2007 στην Ιορδανία και στη Συρία, όπου οι τρεις ερμηνευτές αναζήτησαν καταφύγιο αμέσως μετά τον πόλεμο στο Ιράκ. Με πολιτική και συναισθηματική φόρτιση, οι Iraqis Bodies αναζητούν μια γλώσσα που μπορεί να εκφράζει την ιστορία τους μέσα από ένα σύγχρονο κινητικό λεξιλόγιο και επιρροές από τους χορούς της πατρίδας τους.

Το κοινό του Φεστιβάλ θα έχει φέτος τη δυνατότητα να απολαύσει τη Ματίλντ Μονιέ (Mathilde Monnier), σημείο αναφοράς στη διεθνή σκηνή του σύγχρονου χορού, όχι μόνο ως χορογράφο, όπως συνήθως, αλλά και ως περφόρμερ. Με την ομάδα της θα παρουσιάσει το Tempo 76, μια ποιητική παράσταση πάνω στην ιδέα της ταυτοφωνίας, χορογραφημένη με μια προσωπική μουσική και ρυθμική γραφή που φέρνει στην επιφάνεια τις πιο μύχιες και απρόσμενες πλευρές της μουσικής του Γκυόργκυ Λίγκετι.

Ως ερμηνεύτρια θα μας εκπλήξει στην παράσταση Gustavia, μαζί με την ισπανίδα περφόρμερ Λα Ριμπό (La Ribot), γνωστή για το χιούμορ, την ανατρεπτική και σαρκαστική της διάθεση και τις αιχμηρές σόλο παραστάσεις της, που «κάνουν σκόνη» τον κόσμο της τέχνης και τον πολιτισμό της κατανάλωσης. Η Gustavia είναι μια γυναίκα με δύο σώματα και δύο φωνές, η συνάντηση και η αναμέτρηση δύο εξαιρετικών δημιουργών επί σκηνής. Εμπνευσμένη από τους κώδικες του κλασικού μπουρλέσκ, σχολιάζει θέματα όπως η γυναίκα, η θεατρική σύμβαση, ο θάνατος και η σύγχρονη τέχνη με τρόπο «επικίνδυνα» χιουμοριστικό.

Το Φεστιβάλ κλείνει με μια από τις σημαντικότερες παραστάσεις στην ιστορία του, μια παράσταση που στην πρώτη της παρουσίαση αποτελούσε ό,τι πιο πρωτοποριακό είχε να επιδείξει η διεθνής σκηνή, και που τώρα, αφού έχει κάνει τον παγκόσμιο κύκλο της, μας δίνεται η ευκαιρία να ξαναδούμε με νέο βλέμμα και να διαπιστώσουμε πόσο επίκαιρη παραμένει: το Self Unfinished του Ξαβιέ Λε Ρουά (Xavier Le Roy). Από τους καλλιτέχνες που συντάραξαν τα θεμέλια της σύμβασης του χορού ως θεάματος στη γαλλική σκηνή, ο Λε Ρουά μεταμορφώνει το σώμα του διαδοχικά σε μια σειρά αναγνωρίσιμων όσο και απροσδιόριστων πλασμάτων και παίζει με τη φαντασία μας, ανατρέποντας συνεχώς την εγγενή μας επιθυμία ν’ αναγνωρίζουμε τις φόρμες. Έργο-σταθμός, όχι μόνο στην ιστορία του Φεστιβάλ και στην καλλιτεχνική πορεία του Λε Ρουά, αλλά στη σύγχρονη ιστορία του χορού, το Self Unfinished ανήκει σε μια σειρά έργα που διαμόρφωσαν τον σύγχρονο χορό στη νέα χιλιετία.

H ομάδα Karas, η Έα Σόλα, η ομάδα Iraqis Bodies και η Λα Ριμπό εμφανίζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενώ οι Peeping Tom και ο Ξαβιέ Λε Ρουά έρχονται για δεύτερη φορά στην Ελλάδα και στο Φεστιβάλ της Καλαμάτας.

Info:
Προπώληση εισιτηρίων: από Πέμπτη 25/06/09
Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας
10:00-13:00 & 18:30-21:00 καθημερινά (εκτός Κυριακής)

Πληροφορίες για εισιτήρια και κρατήσεις μέσω πιστωτικών καρτών
(VISA & MASTERCARD) Από Πέμπτη 25/06/09
Τηλ: 27210 20 186 και 27210 20 307- Φαξ: 27210 20 243

Τιμές εισιτηρίων
• 25,00 € & 15,00 € (φοιτητικό και β΄ ζώνη περιορισμένης ορατότητας Κάστρου)
Για όλες τις παραστάσεις στο Αμφιθέατρο του Κάστρου και την παράσταση Βόυτσεκ του Ζοζέφ Νατζ στο Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο

• 20,00 € & 15 ,00 € (φοιτητικό)
Για τις παραστάσεις στα Γυμναστήριο Πολυκλαδικού Λυκείου Καλαμάτας, Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας, Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καλαμάτας, Αμφιθέατρο Φιλαρμονικής Δήμου Καλαμάτας

• Ειδική τιμή: 12,00 € για όλες τις παραστάσεις, για τους συμμετέχοντες στο Σεμινάριο 15-26 /07 με τον Τεντ Στόφερ

Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας, Παν. Καίσαρη 6, 24 100 Καλαμάτα Τηλ. 27210 83086 & 90886 - Φαξ: 27210 26966 [email protected]  www.kalamatadancefestival.gr
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v