Νέο Volvo XC90: Η ασφάλεια σε πρώτο πλάνο

Στην παρουσίαση του νέου Volvo XC90 στο Γκέταμποργκ, η σουηδική φίρμα εντυπωσίασε στον τομέα της ασφάλειας για το νέο της μοντέλο.
Νέο Volvo XC90: Η ασφάλεια σε πρώτο πλάνο
Αποστολή στη Σουηδία του Σπύρου Ρέκκα

Κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής αποστολής στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας, η Volvo πραγματοποίησε ένα test ασφάλειας παρουσία των δημοσιογράφων που συμμετείχαν στην αποστολή. Το νέο Volvo XC90 απέδειξε ότι διαθέτει τεχνολογία ασφάλειας υψηλών προδιαγραφών σε ακούσια εκτροπή από το δρόμο. Η τεχνολογία Safe Positioning, έχει εξελιχθεί από τη Volvo και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Πρόκειται για ένα σύστημα προστασίας σε περίπτωση ακούσιας εκτροπής από το δρόμο. Είναι μία ακόμα τεχνολογία ασφάλειας που εξέλιξε η μάρκα στο πλαίσιο του προγράμματος Vision 2020 (Όραμα 2020) με στόχο να φέρει τη μάρκα ακόμα πιο κοντά στο όραμά της, μέχρι το 2020 να μη σκοτώνεται ή τραυματίζεται σοβαρά κάποιος σε ένα καινούργιο Volvo. Η εκτροπή ενός αυτοκινήτου από το δρόμο είναι ένας συνηθισμένος τύπος ατυχήματος με διαφορετικές αιτίες, όπως η διάσπαση της προσοχής του οδηγού, η κόπωση ή οι κακές καιρικές συνθήκες.

Για παράδειγμα, οι μισοί θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες οφείλονται στην έξοδο του αυτοκινήτου από τον δρόμο, ενώ στη Σουηδία, τα ατυχήματα στα οποία εμπλέκεται ένα μόνο αυτοκίνητο αποτελούν το ένα τρίτο όλων των θανατηφόρων και σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων. Τα ατυχήματα εκτροπής εκτός δρόμου αποτελούν, επίσης, ιδιαίτερα περίπλοκες καταστάσεις, κατά τις οποίες οι επιβαίνοντες μετακινούνται συχνά τυχαία σε διάφορες διευθύνσεις – κάτι που ανεβάζει τις απαιτήσεις για τα συστήματα πρόσδεσης.

Οι τραυματισμοί που παρατηρούνται στα αυτοκινητιστικά ατυχήματα έχουν αλλάξει με τα χρόνια. Η συνεχής εξέλιξη της δομής του αυτοκινήτου και η εφαρμογή διαφόρων εξειδικευμένων συστημάτων ασφαλείας έχουν επιτύχει σημαντικές βελτιώσεις στην ασφάλεια του αυτοκινήτου κατά τις τελευταίες δεκαετίες. Ο κίνδυνος να σκοτωθεί ή να τραυματιστεί κάποιος σοβαρά σε ένα καινούργιο Volvo έχει μειωθεί κατά τα 2/3 και πλέον σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα που σχεδιάζονταν τη δεκαετία του 1970, αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Σε αντίθεση, όμως, με αυτή τη σημαντική συνολική μείωση των τραυματισμών, η συχνότητα θωρακικών ή οσφυϊκών σπονδυλικών τραυματισμών δεν έχει μειωθεί ανάλογα – και οι τραυματισμοί αυτοί παρατηρούνται σε μεγαλύτερο βαθμό σε ατυχήματα εκτροπής εκτός δρόμου, πολλαπλές συγκρούσεις και άλλα πολλαπλά ατυχήματα. Το σύστημα Safe Positioning ανήκει στο βασικό εξοπλισμό του νέου XC90 και περιλαμβάνει δύο ζωτικά υποσυστήματα: Χρησιμοποιώντας δεδομένα από το προηγμένο σύστημα αισθητήρων του αυτοκινήτου, η τεχνολογία μπορεί να ανιχνεύσει την εκτροπή εκτός δρόμου. Οι ζώνες ασφαλείας εμπρός συσφίγγονται με έναν ηλεκτρικό μηχανισμό όσο το δυνατόν περισσότερο, για να επαναφέρουν και να συγκρατήσουν τους επιβαίνοντες στη θέση τους. Η ικανότητα σύμπτυξης του ηλεκτρικού μηχανισμού είναι 1 mm/ms – που σημαίνει ότι μπορεί να συμπτύξει τη ζώνη ασφαλείας κατά 10 εκατοστά σε μόλις ένα δέκατο του δευτερολέπτου. Οι ζώνες παραμένουν σταθερά σφιγμένες όσο το αυτοκίνητο συνεχίζει να κινείται.

Προκειμένου να αποτραπούν σπονδυλικοί τραυματισμοί, μια λειτουργία απορρόφησης της ενέργειας ανάμεσα στο κάθισμα και τον σκελετό του καθίσματος απορροφά τις κατακόρυφες δυνάμεις που αναπτύσσονται όταν το αυτοκίνητο προσγειώνεται ανώμαλα στο έδαφος. Προκειμένου να αποτραπούν τραυματισμοί στην σπονδυλική στήλη, μια λειτουργία απορρόφησης της ενέργειας ανάμεσα στο κάθισμα και τον σκελετό του καθίσματος απορροφά τις κατακόρυφες δυνάμεις που αναπτύσσονται όταν το αυτοκίνητο προσγειώνεται ανώμαλα στο έδαφος. Η λύση αυτή μπορεί να περιορίσει τις κατακόρυφες δυνάμεις που δέχεται το σώμα ακόμα και στα 2/3 των αρχικών. Αυτό μπορεί να αποτρέψει τραυματισμούς στη σπονδυλική στήλη, οι οποίοι είναι σοβαροί και συχνοί σε τέτοιου είδους ατυχήματα.

Βασιζόμενη στα στοιχεία από πραγματικά ατυχήματα, η Volvo Cars δημιούργησε τρία ολοκληρωμένα σενάρια δοκιμών πλήρους συντριβής του αυτοκινήτου, για την αξιολόγηση των συνεπειών διαφόρων περιπτώσεων εκτροπής εκτός δρόμου. Στις δοκιμές αυτές έδωσε τα χαρακτηριστικά ονόματα ‘Ditch’, ‘Airborne’ και ‘Rough Terrain’, που αντίστοιχα μπορούν να αποδοθούν κατά κάποιο τρόπο στα ελληνικά ως ‘Χαντάκι’, ‘Αερομεταφερόμενο’ και ‘Σκληρό ‘Έδαφος’.

Airborne: στη δοκιμή αυτή το αυτοκίνητο βγαίνει από τον δρόμο, για παράδειγμα, με 80 χλμ./ωρα. Μετά από αρχική «ελεύθερη πτήση», το αυτοκίνητο προσγειώνεται σε μια ομαλή επιφάνεια και συνεχίζει. Η διαφορά ύψους είναι 80 εκ., με αποτέλεσμα την ισχυρή πρόσκρουση των τροχών. Αυτό προκαλεί ισχυρές κατακόρυφες δυνάμεις με μέγεθος ανάλογο των δυνάμεων στις οποίες εκτίθεται ένας πιλότος μαχητικού αεροσκάφους όταν χρησιμοποιεί το εκτινασσόμενο κάθισμα σε περίπτωση ατυχήματος.

Ditch: η δοκιμή αυτή έχει σχεδιαστεί να αναπαριστά την κίνηση αναπήδησης όταν το αυτοκίνητο πέφτει σε χαντάκι βάθους 80 εκ. και χτυπά σε ανάχωμα, κάτι που προκαλεί ισχυρές κατακόρυφες δυνάμεις.

Rough Terrain: η δοκιμή αυτή αναπαριστά την όλο αναπηδήσεις διαδρομή στο έδαφος που δημιουργεί σημαντικές πλευρικές περιστροφικές κινήσεις, σε συνδυασμό με κατακόρυφες και διαμήκεις κινήσεις.

Στις δοκιμές χρησιμοποιούνται ανδρείκελα crash test που αναπαριστούν το ανθρώπινο σώμα. Το πλέον προηγμένο ανδρείκελο είναι ο “Θωρ” και διαθέτει βελτιωμένους εύκαμπτους ώμους που αναπαριστούν πιο ρεαλιστικά τις κινήσεις του ανθρώπινου σώματος σε περίπτωση εκτροπής εκτός δρόμου. Εκτός από τα crash test ολόκληρων αυτοκινήτων, η Volvo Cars έχει επίσης εξελίξει μια ευέλικτη και πολυλειτουργική πίστα δοκιμών για την αξιολόγηση της θέσης και της πρόσδεσης των επιβατών μέσα στο αυτοκίνητο. Ένα κάθισμα αυτοκινήτου με ζώνη ασφαλείας τοποθετείται σε έναν πολυαξονικό ρομποτικό βραχίονα. Ο ρομποτικός βραχίονας, ο οποίος χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με ένα ανδρείκελο crash test, μπορεί να προγραμματιστεί να προσομοιώσει τις κινήσεις του σώματος σε κάθε μία από τις τρεις παραπάνω δοκιμές ή σε οποιοδήποτε άλλο σενάριο εκτροπής εκτός δρόμου.

Το Νέο XC90 διαθέτει επίσης τεχνολογίες που βοηθούν τον οδηγό να αποφύγει τέτοια ατυχήματα: το σύστημα Lane Keeping Aid εφαρμόζει αντίσταση στο τιμόνι όταν το αυτοκίνητο βγαίνει κατά λάθος από τη λωρίδα του, ενώ το σύστημα Driver Alert Control, το οποίο είναι επίσης στάνταρ, ανιχνεύει κόπωση ή χαλάρωση της προσοχής του οδηγού και τον ειδοποιεί. Περιλαμβάνει επίσης τη λειτουργία Rest Stop Guidance που καθοδηγεί τον οδηγό προς τον πλησιέστερο χώρο ανάπαυσης.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v