Μετατροπή σε Υγραέριο: Γκάζι στην οικονομία

Οι οδηγοί απέναντι στην κρίση και τις ανοδικές τιμές της βενζίνης, επιλέγουν... υδρογονάνθρακες και στρέφονται στην κίνηση με υγραέριο. Πόσο κοστίζουν οι μετατροπές, ποιο το όφελος για την τσέπη μας και σε τι οφείλονται οι επιφυλάξεις των ενδιαφερόμενων αυτήν την περίοδο;
Μετατροπή σε Υγραέριο: Γκάζι στην οικονομία
του Νικόλα Γεωργιακώδη

Όπως ακριβώς συνέβη και με το πετρέλαιο θέρμανσης έτσι και με τη βενζίνη, ήταν θέμα χρόνου οι καταναλωτές να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις φιλικές προς την… τσέπη τους. Η επικρατέστερη αυτή τη στιγμή, είναι το LPG (Liquefied Ρetroleum Gas- υγροποιημένο αέριο πετρελαίου) ή κοινώς υγραέριο. Πρόκειται για ένα μείγμα από προπάνιο και βουτάνιο, το οποίο χρησιμοποιείται ως καύσιμο για κινητήρες και αποτελείται από οργανικές άοσμες υδρογονανθρακικές ενώσεις, οι οποίες συμπιεσμένες μπορούν να αποθηκευθούν σε υγρή μορφή.

Ασφάλεια, κόστος μετατροπής και ΚΤΕΟ

«Υγραέριο στο αυτοκίνητο; Και αν κάνει μπουμ;».
Δεν θα κάνει. Η μετατροπή σε υγραέριο είναι καθ’ όλα νόμιμη και ασφαλής (δείτε εδώ τη σχετική υπουργική απόφαση) , αρκεί όλα τα εξαρτήματα που θα χρησιμοποιηθούν να πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές με τα αντίστοιχα πιστοποιητικά Όσον αφορά το συνεργείο στο οποίο θα γίνει η μετατροπή, θα πρέπει να είναι συνεργείο συντήρησης, επισκευής και τοποθέτησης συσκευών αερίου στα οχήματα, ενώ ο επιβλέπων μηχανικός θα πρέπει να έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος με ειδικότητα «τεχνίτη συστημάτων υγραερίου».

Πόσο κοστίζει όμως; «Το κόστος εξαρτάται από τα κυβικά και την παλαιότητα του οχήματος», λέει ο κ. Θωμάς Μακεδόνας ιδιοκτήτης συνεργείου στα Κάτω Πατήσια, «Ενδεικτικά για ένα αυτοκίνητο 1400 κυβικών το κόστος είναι γύρω στα 900€». Η εγκατάσταση υγραεριοκίνησης περιλαμβάνει σύστημα αυτόματου γεμίσματος, σύστημα διακοπής παροχής καυσίμου όταν σβήσει ο κινητήρας, δείκτη στάθμης υγραερίου, βαλβίδα εκτόνωσης για αποφυγή έκρηξης σε περίπτωση αύξησης θερμοκρασίας, δεξαμενή υγραερίου η οποία συνήθως μπαίνει στο πορτ μπαγκάζ ή στη ρεζέρβα από την κάτω πλευρά του αυτοκινήτου, μπεκ ψεκασμού και έναν ειδικό εγκέφαλο. Η εγγύηση των εξαρτημάτων, ανάλογα με την εταιρεία (κορεάτικα, ιταλικά, και γερμανικά είναι τα πιο συνηθισμένα), ξεκινά από δύο χρόνια και φτάνει μέχρι τα πέντε χρόνια.

Μπορεί να γίνει η μετατροπή σε όλα τα αυτοκίνητα; Όχι, «Τα μόνα ΙΧ που δεν δέχονται ακόμα υγραέριο είναι αυτά με κινητήρες Βάνκελ περιστρεφόμενους, τα λεγόμενα RX7 και RX8», λέει ο κ. Μακεδόνας. Τέλος, όσον αφορά τη συντήρηση, σύμφωνα με τον κ. Μακεδόνα, δεν απαιτεί κάτι το ιδιαίτερο από πλευρά οδηγού, παρά μόνο ένα τσεκ απ στα πρώτα χίλια χιλιόμετρα και μετά ξανά στα δέκα χιλιάδες χιλιόμετρα.

Η εγκατάσταση του συστήματος γίνεται συνήθως μέσα σε δύο ημέρες, ενώ όσον αφορά το ΚΤΕΟ ο μηχανικός είναι υποχρεωμένος να παραδώσει στον κάτοχο του αυτοκινήτου αντίγραφο υπεύθυνης δήλωσης του Ν. 1599/1986, που ενημερώνει το ΚΤΕΟ πως η μετατροπή έγινε σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών. Το αυτοκίνητο έπειτα περνάει από τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ και εφόσον η εργασία έγινε σύμφωνα με τους κανόνες του υπουργείου, συμπληρώνεται στην άδεια κυκλοφορίας η χρήση υγραερίου ως καυσίμου κίνησης.

Συμφέρει;

Προς το παρόν, ναι
. Αυτή τη στιγμή το μέσο κόστος υγραερίου με βάση το εβδομαδιαίο δελτίο επισκόπησης του Υπουργείο Ανάπτυξης είναι 0,876€ το λίτρο, ενώ η μέση τιμή της αμόλυβδης είναι 1,769€ το λίτρο. Λαμβάνοντας, επίσης, υπόψη ότι για μια διαδρομή στην οποία θα δαπανήσουμε δέκα λίτρα βενζίνης, με υγραέριο θα χρειαστούμε 12 λίτρα, τότε το όφελος για τον ιδιοκτήτη Ι.Χ. με υγραεριοκίνηση συγκριτικά με την βενζίνη αγγίζει το 40%. Για παράδειγμα, για ένα όχημα το οποίο καταναλώνει 10 λίτρα βενζίνης στα 100 χιλιόμετρα και διανύει ετησίως 15.000 χιλιόμετρα, το ετήσιο κέρδος σε περίπτωση μετατροπής θα είναι περίπου 1000€.

Γιατί γράψαμε "προς το παρόν"
; Γιατί σύμφωνα με φήμες εξετάζεται αύξηση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης του Υγραερίου Κίνησης κατά 164%. Αν τελικά περάσει το συγκεκριμένο μέτρο, τότε ο ΕΦΚ στο υγραέριο κίνησης από 125€ που κυμαίνεται για 1.000 λίτρα καυσίμου θα εκτοξευθεί στα 330€. Οι φήμες αυτές έχουν προκαλέσει έντονο προβληματισμό στους οδηγούς, οι οποίοι φοβούνται πως η επένδυση στην μετατροπή από βενζίνη σε υγραέριο ενδέχεται να τους «κρεμάσει». Ο προβληματισμός αυτός είναι εμφανής και στα συνεργεία μετατροπών, τα οποία βλέπουν τις μετατροπές που εκτινάχθηκαν σε ζήτηση το 2010 να κάνουν τον τελευταίο μήνα "κοιλιά".

Πάντως, τα στοιχεία για το οκτάμηνο του 2012 δείχνουν ότι τα Ι.Χ. που έχουν ήδη εφοδιαστεί με συσκευές υγραεριοκίνησης ανέρχονται σε 27.478 Ι.Χ., καταγράφοντας 65,2% αύξηση σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι.
 
Όσον αφορά την τιμή ανά λίτρο και το ενδεχόμενο αύξησής της, οι εταιρείες τοποθέτησης υγραεριοκίνησης στην Ελλάδα παραμένουν αισιόδοξες. Όπως αναφέρουν, το υγραέριο παρέμεινε φθηνό καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσπίσει την οδηγία (96/2003), σύμφωνα με την οποία σε καμία περίπτωση η φορολογία του υγραερίου δεν μπορεί να είναι περισσότερο από 25%, ενώ στην βενζίνη είναι 100% έως το 2019.



Ο λόγος πίσω από αυτή την οδηγία είναι ότι το LPG συστηματικά περιλαμβάνεται στα «εναλλακτικά» καύσιμα κίνησης και καλύπτει την προδιαγραφή EuroV αφού κάνει σχετικά καθαρή καύση, χωρίς καπνό και σκόνη και θεωρείται πιο "καθαρό" από τους υγρούς υδρογονάνθρακες (βενζίνη, ντίζελ) διότι έχει μικρότερες εκπομπές CO2.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v