Το κόστος των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων αυτή τη στιγμή είναι υψηλό. Πότε αναμένεται να πέσει και από ποιους παράγοντες εξαρτάται;
Παλαιότερο των 360 ημερών
Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν για πολλούς το «πράσινο» μέλλον στις μετακινήσεις. Πλέον ολοένα και περισσότερα μοντέλα βγαίνουν στην αγορά, ενώ πολλές εταιρίες στοχεύουν στην πλήρη «ηλεκτρικοποίηση» του στόλου τους τις προσεχείς δεκαετίες.
Το αγοραστικό κοινό από την άλλη, φαίνεται να εμπιστεύεται την οικολογική αυτή εναλλακτική. Το δεύτερο τρίμηνο του 2021, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνέχισαν να επεκτείνονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σημειώνοντας αύξηση κατά 129,6% στις πωλήσεις.
Το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρίες υπερδιπλασιάστηκε -από 3,5% το δεύτερο τρίμηνο του 2020 σε 7,5% φέτος- ενώ τα plug-in υβριδικά αποτελούν το 8,4% όλων των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται.
Η ζήτηση για υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκε επίσης έντονα αυτούς τους τρεις μήνες, αντιπροσωπεύοντας το 19,3% των ταξινομήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ. Ταυτόχρονα, συρρικνώθηκε το μερίδιο αγοράς των παραδοσιακών τύπων οχημάτων (βενζίνη και ντίζελ), αποτελώντας μαζί το 62,2% των νέων πωληθέντων αυτοκινήτων.
Όσον αφορά τις χώρες, την πρώτη θέση στη λίστα των πωλήσεων κατέλαβε η Γερμανία με 148.936 μονάδες. Δεύτερη η Γαλλία όπου κυκλοφόρησαν 72.519 αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς, ενώ την τριάδα κλείνει η Ιταλία με 30.249 αυτοκίνητα.
Στην Ελλάδα το ίδιο διάστημα πουλήθηκαν μόλις 1.033 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αριθμός αρκετά χαμηλός, ο οποίος όμως δικαιολογείται λόγω του ιδιαίτερα αυξημένου κόστους τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και το πιο «απλό» ηλεκτρικό μοντέλο ξεκινά από τα 20.000 ευρώ περίπου, ενώ τα πιο εξελιγμένα μπορούν να φτάσουν ακόμα και τις 50.000 ευρώ.
Θα πέσουν οι τιμές;
Ο κυριότερος λόγος για τον οποίο τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι τόσο ακριβά είναι η τιμή της μπαταρίας τους, η οποία κατασκευάζεται κατά κύριο λόγο στην Κίνα και τη Νότια Κορέα. Είναι το πιο ακριβό, και το πιο «βαρύ» εξάρτημά τους και φτάνει να κοστίζει σχεδόν όσο τα 2/3 της συνολικής αξίας του αυτοκινήτου.
Όμως το καλό είναι πως το εξάρτημα αυτό εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς, επομένως το μέλλον διαγράφεται… οικονομικό όσον αφορά το κόστος του. Υπολογίζεται πως μέχρι το 2025, οι τιμές των αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα είναι παραπλήσιες με τα σημερινά βενζινοκίνητα και ντιζελοκίνητα μοντέλα.
Μέχρι τότε, θα έχουν παραχθεί πιο οικονομικές προτάσεις μπαταριών, ενώ ταυτόχρονα υπολογίζεται να αναπτυχθεί ένα ευρύτερο δίκτυο φόρτισης – σε Ελλάδα και Ευρώπη, το οποίο αυτή τη στιγμή βρίσκεται ακόμα σε βρεφικό στάδιο.
Ένα ισχυρό δίκτυο φόρτισης θα δώσει περαιτέρω κίνητρο στους οδηγούς να επιλέξουν ένα ηλεκτροκίνητο όχημα, αφού σε περίπτωση που «μείνουν» από μπαταρία το αυτοκίνητο δεν… κουνάει ούτε εκατοστό.
«Με τη σωστή τακτική, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και φορτηγά μπορούν να φτάσουν το 100% των πωλήσεων έως το 2035 στη δυτική, νότια, ακόμη και στην ανατολική Ευρώπη. Η ΕΕ μπορεί να εξασφαλίσει μέχρι τότε πως η αγορά θα είναι έτοιμη», αναφέρει σχετικά στον Guardian η Julia Poliscanova, διευθύντρια της Transport & Environment, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού που εδρεύει στις Βρυξέλλες και κάνει εκστρατείες για πιο «πράσινες» μετακινήσεις στην Ευρώπη.
«Από τη στιγμή που η επάρκεια των μπαταριών θα ξεπεράσει την εμβέλεια των 320 χιλιομέτρων και υπάρχει μια πραγματικά καλή υποδομή φόρτισης, τότε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι η ιδανική επιλογή. Το είδαμε στη Νορβηγία», λέει ο Ντέιβιντ Μπέιλι, καθηγητής οικονομικών επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ.