Αν ετοιμάζεστε να μετακομίσετε, δείτε πώς θα οργανωθείτε βήμα προς βήμα για να τα καταφέρετε γρήγορα, οικονομικά και με όσο το δυνατόν λιγότερη ταλαιπωρία.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Γιώργου Κόκουβα
Φοιτητής που ετοιμάζεται για το καινούριο του σπίτι. Αγανακτισμένος ένοικος με παράλογο ιδιοκτήτη που βρήκε κάποιον πιο λογικό, ο οποίος νοικιάζει το δικό του σε πολύ καλύτερη τιμή. Αναγνώστης του in2life που πείστηκε από το ρεπορτάζ μας για την μείωση των ενοικίων στις καλές περιοχές της Αθήνας και αποφάσισε να κάνει το μεγάλο βήμα. Όποια κι αν είναι η ιδιότητά σας, μπροστά σας ανοίγουν οι πόρτες για ένα καινούριο σπιτικό, αλλά και οι πύλες της… ταλαιπωρίας που ονομάζεται μετακόμιση, και είναι το αναγκαίο κακό πριν εγκατασταθείτε στον νέο σας χώρο.
Και όντως, κάθε μετακόμιση κρύβει πολλή ταλαιπωρία, ακόμη κι αν έχετε αναθέσει την «χοντρή» δουλειά σε μεταφορική εταιρία. Ευτυχώς για εσάς, εμείς φροντίσαμε να καταστρώσουμε έναν «χάρτη» μετακόμισης, μια απλή συνταγή δέκα βημάτων, για να οργανωθείτε καλύτερα και να εγκατασταθείτε στο νέο σας σπίτι μια ώρα αρχύτερα.
Βήμα 1:Μεταφορική ή όχι; Αρχικά θα πρέπει να απαντήσετε στο παραπάνω δίλημμα, που αποτελεί περισσότερο ζήτημα κόστους. Θα πληρώσετε μια μεταφορική εταιρία για να αναλάβει την μεταφορά ή θα χειριστείτε το ζήτημα με ίδια μέσα, βάζοντας μπρος αυτοκίνητα, φίλους με οχήματα ή βανάκια και χέρια έτοιμα να ιδρώσουν;
Αν αποφασίσετε το πρώτο, υπάρχει κι άλλο ένα δίλημμα που θα πρέπει να σκεφτείτε: Θα πληρώσετε για μεταφορά ή για μετακόμιση; Στην περίπτωση της μεταφοράς, αναλαμβάνετε εσείς το πακετάρισμα και το ξεπακετάρισμα, ενώ σε αυτή της μετακόμισης, τα αναλαμβάνει όλα η εταιρία, και εσείς ρυθμίζετε μόνο τις λεπτομέρειες. Φυσικά, αυτό που θα σας βοηθήσει να αποφασίσετε είναι το κόστος: Στην περίπτωση της μεταφοράς η χρέωση είναι πολύ μικρότερη - ξεκινά από διψήφιο ποσό για τις μικρές μεταφορές, την ίδια στιγμή που μια μέση μετακόμιση στοιχίζει άνω των 500€. Το πόσο μικρότερη θα το διαπιστώσετε στο επόμενο βήμα.
Βήμα 2:Έρευνα αγοράς Εντοπίστε μεταφορικές εταιρίες της περιοχής σας, καθώς και όσες θα βρείτε με μια καλή αναζήτηση στο διαδίκτυο, επικοινωνήστε μαζί τους και δώστε τους τα στοιχεία που θα καθορίσουν το κόστος. Οι βασικοί παράγοντες που θα καθορίσουν το κόστος είναι οι εξής: -Η ποσότητα/βάρος των επίπλων και του συνολικού φορτίου -Ο όροφος του νέου σας σπιτιού και η πιθανή ανάγκη χρήσης ανυψωτήρα -Το αν θα ζητήσετε μεταφορά ή μετακόμιση -Η χιλιομετρική απόσταση μεταξύ παλαιού και νέου χώρου (υπεραστική μεταφορά χρεώνεται με έξτρα «χαράτσι» - ήτοι μέση χρέωση περίπου 1€ ανά χιλιόμετρο).
Έχετε υπόψη σας πως αρκετές μεταφορικές εταιρίες διαθέτουν χρήσιμες φόρμες στις ιστοσελίδες τους για να αποφύγετε τις χρονοτριβές: Συμπληρώνετε τα παραπάνω στοιχεία που θα καθορίσουν το κόστος και η εταιρία σας επιστρέφει μια εκτιμώμενη τιμή. Συνήθως, η τελική τιμή δίνεται μετά από μια επιτόπια εκτίμηση των ανθρώπων της μεταφορικής στο σπίτι σας.
Όσο για ενδεικτικές τιμές, αυτές έχουν πέσει αρκετά σε σχέση με την περασμένη πενταετία – για παράδειγμα έχουμε εντοπίσει απλή μίνι-μεταφορική, αν δεν έχετε πολλά πράγματα ή συσκευές, που ξεκινά από τα 50€ ή μετακόμιση για δυάρι εντός Αττικής, περιλαμβανομένου γερανού από 200€. Αρκετές από τις εταιρίες, επίσης, κάνουν ειδικές τιμές για τις ευπαθείς οικονομικά ομάδες του πληθυσμού – ρωτήστε για τις ειδικές προσφορές τους. Μια πλήρης μετακόμιση συνήθως θα κοστίσει άνω των 500€ ή περισσότερο για υπεραστική μεταφορά.
Βήμα 3: Ο σύγχρονος τρόπος να βρεις μεταφορική Πέρα από τα online εργαλεία κάθε μεταφορικής, υπάρχει άλλος ένας χρήσιμος, σύγχρονος και πάνω από όλα οικονομικός τρόπος να βρείτε μεταφορέα. Πρόκειται για ιστοσελίδες δικτύωσης μεταξύ μεταφορέων και ενδιαφερόμενων για μετακόμιση, όπως το Ecometafores.gr ή το easymove.gr. Στις συγκεκριμένες ιστοσελίδες, είναι εγγεγραμμένες εκατοντάδες μεταφορικές εταιρίες. Εσείς απλώς καταχωρείτε τα στοιχεία της μεταφοράς σας, και οι εταιρίες σας κάνουν προσφορές. Εσείς τις αξιολογείτε και επιμένετε μέχρι να πέσει αισθητά το κόστος και να επιλέξετε την πιο συμφέρουσα, παίρνοντας παράλληλα tips από προηγούμενους πελάτες. Μετά την συνεργασία σας, αξιολογείτε την μεταφορική για να βοηθήσετε με την σειρά σας επόμενους ενδιαφερόμενους στην επιλογή τους. Η μείωση του κόστους, σύμφωνα με τα στοιχεία των παραπάνω ιστοσελίδων, μπορεί να φτάσει και το 60-80%.
Βήμα 4: Ζητήστε βοήθεια Οι φίλοι στα δύσκολα φαίνονται, και την μετακόμιση… εύκολη υπόθεση δεν την λες. Ιδιαίτερα στην περίπτωση που δεν θα επιλέξετε μεταφορική εταιρία, όποια φιλική προσφορά σε οχήματα, οργανωτικές ικανότητες ή… δικεφάλους είναι περισσότερο από καλοδεχούμενη. Από μια κλήση για βοήθεια στους κολλητούς σας μέχρι ένα ανοιχτό κάλεσμα για πακετάρισμα στο Facebook (ίσως εκπλαγείτε με το πόσοι από την λίστα σας δεν έχουν κάτι καλύτερο να κάνουν κάποιο απόγευμα που τους χρειάζεστε) δεν βλάπτει κανέναν. Φροντίστε πάντα να μένετε εστιασμένοι στον σκοπό και να μην καταλήξει η δουλειά σε μπύρες στο μπαλκόνι – τα της οργάνωσης αναλάβετέ τα εσείς οι ίδιοι, και αναθέστε δουλίτσες στους υπόλοιπους σύμφωνα με τις ικανότητές τους.
Βήμα 5: Κάντο όπως η Μόνικα Και προφανώς δεν εννοούμε την Λεβίνσκι, αλλά την Γκέλερ (από τα "Φιλαράκια" ντε). Με άλλα λόγια, ξεκινήστε να φτιάχνετε λίστες. Τι θα χρειαστείτε σε πρώτες ύλες, ποια αντικείμενα θα πακετάρετε πρώτα, πώς θα τα χωρίσετε (π.χ. σε εύθραυστα/κουζινικά/βιβλία κ.ο.κ.), ποια έπιπλα μπορούν να ξεσυναρμολογηθούν ώστε να γλιτώσετε σε όγκο, σε ποιους φίλους θα αναθέσετε ποιες δουλειές – ό,τι δηλαδή θα σας βοηθήσει να μην ξεφύγετε από τον σκοπό σας μέσα στο χρονικό πλαίσιο που έχετε θέσει.
Βήμα 6: Κούτες και υλικά Σίγουρα σε μια μετακόμιση, οι κούτες είναι το πλέον απαραίτητο «συστατικό». Προμηθευτείτε αρκετές από τα κοντινότερα supermarket – ενημερώστε τον υπεύθυνο ότι θα χρειαστείτε κούτες, ώστε να μην τις πετάξει (καθημερινά τις συγκεντρώνουν συνήθως έξω από το κατάστημα) και περάστε την επόμενη ημέρα να πάρετε μια ικανή ποσότητα. Προτιμήστε τις μεσαίου μεγέθους κούτες, για μην είναι τόσο μικρές ώστε να μην χωράνε πολλά αντικείμενα αλλά ούτε και υπερβολικά μεγάλες ώστε να μην μπορείτε να τις σηκώσετε λόγω βάρους κατά την μεταφορά. Προμηθευτείτε επίσης μονωτική ταινία και χαρτί αμπαλάζ για τα εύθραυστα αντικείμενα.
Βήμα 7:Το πακετάρισμα Πριν βάλετε τα πράγματά σας στις κούτες, ξεκινήστε να ξεφορτώνεστε όσα άχρηστα αντικείμενα έχετε συσσωρεύσει – μην εκπλαγείτε αν έχει συγκεντρωθεί πολλή σαβούρα που δεν χρειάζεστε. Στην συνέχεια χωρίστε και μαρκάρετε τις κούτες ανάλογα με το δωμάτιο: π.χ. κουζίνα, μπάνιο, υπνοδωμάτιο, ρούχα κ.ο.κ. Τα βιβλία προτιμήστε να μην τα βάλετε όλα μαζί σε λίγες κούτες, αλλά να τα διασκορπίσετε σε πολλές, για να μην γίνουν ασήκωτες. Θυμηθείτε, όπως είπαμε, να αμπαλάρετε τα εύθραυστα αντικείμενα και να σηματοδοτήσετε αντίστοιχα τις κούτες τους. Φροντίστε να ετοιμάσετε και έναν σάκο με κάποια απαραίτητα πράγματα (ρούχα, εσώρουχα) για τις πρώτες ημέρες στο νέο σπίτι – θα σας χρειαστούν, καθώς δεν θα προλάβετε να ανοίξετε όλες σας τις κούτες από την πρώτη στιγμή. Στο ίδιο σακίδιο, μην ξεχάσετε να βάλετε και τα φυλλάδια οδηγιών συναρμολόγησης των επίπλων σας, αν ήσασταν αρκετά προνοητικοί κατά την αγορά τους ώστε να μην τα πετάξετε. Τέλος, έχετε υπόψη σας ότι κάποιες ηλεκτρικές συσκευές απαιτούν συγκεκριμένο τρόπο μεταφοράς: Το ψυγείο, για παράδειγμα, είναι καλό να μεταφέρεται όρθιο ή να παραμείνει όρθιο για ικανό χρονικό διάστημα στο καινούριο σπίτι πριν το ξαναβάλετε σε χρήση, για να «καθίσουν» τα υγρά του.
Βήμα 8: Γραφειοκρατία Η αλλαγή διεύθυνσης είναι κάτι για το οποίο θα χρειαστεί να ενημερώσετε μια σειρά από φορείς, ώστε να αποφύγετε γραφειοκρατικά μπλεξίματα και χαμένη αλληλογραφία. Αφιερώστε μια ημέρα για να ενημερώσετε τις υπηρεσίες, τις ΔΕΚΟ, τις τράπεζες, τις εταιρίες τηλεφωνίας και internet για την νέα σας διεύθυνση ή για να διακόψετε την σύνδεση με όποια από αυτές αναγκαστικά θα πρέπει να… κόψετε επαφή. Δώστε επίσης το τηλέφωνό σας στον διαχειριστή της παλιάς σας πολυκατοικίας, για να σας ειδοποιήσει αν τυχόν έρθει αλληλογραφία στο όνομά σας.
Βήμα 9: Η προετοιμασία για το νέο σπίτι Ένα χάος από μισάνοιχτες κούτες και πολλή σκόνη. Αυτό θα είναι στην αρχή το σκηνικό στο νέο σπίτι, αλλά μην απελπιστείτε. Η αλήθεια είναι πως παίρνει αρκετές ημέρες μέχρι να τακτοποιηθούν τα πάντα, γι’ αυτό οπλιστείτε με υπομονή και έχετε υπόψη σας πως για μία τουλάχιστον εβδομάδα θα συγκατοικείτε με τις κούτες σας. Βγάλτε τα πράγματα σιγά-σιγά και χρησιμοποιήστε για αυτό το πρώτο διάστημα τα αντικείμενα και τα ρούχα που φροντίσατε να βάλετε στο σακίδιο του βήματος υπ’ αριθμόν 7. Κάντε επίσης τα πρώτα ψώνια – καθαριστικά, απορρυπαντικά, προϊόντα μπάνιου, σφουγγάρια, που θα χρειαστείτε τις πρώτες ημέρες. Σχολαστική γενική καθαριότητα θα κάνετε αφού όλα έχουν τακτοποιηθεί.
Βήμα 10 (προαιρετικό αλλά σημαντικό): Εγκαινιάστε το νέο σπίτι με το δεξί Με τρεις λέξεις: Ώρα για πάρτι! Μην αφήσετε την κούραση της μετακόμισης να γίνει η πρώτη ανάμνηση από τον νέο σας χώρο. Οργανώστε ένα πάρτι, είτε για λίγους και καλούς, είτε για περισσότερους, και κάντε ποδαρικό στο σπίτι με γέλια, μουσική, χορό και χαμόγελα. Μην ξεχάσετε να καλέσετε τους νέους σας γείτονες – υπάρχει καλύτερη ευκαιρία για να τους γνωρίσετε και να σπάσετε τον πάγο;