Αξιολόγηση Πανεπιστημιακών Μαθημάτων: Δελτίο... παιδικής χαράς
                                        Στο γνώριμο ύφος του φύλλου αξιολόγησης των πανεπιστημιακών καθηγητών, κινείται και αυτό της αξιολόγησης των μαθημάτων του Ελληνικού Πανεπιστημίου, με μπόλικες ασάφειες και ερωτήσεις που κινούνται σε ύφος... παιδικής χαράς. 
                                    
                                    
                                    
                                                                        
                                    
                                         
                                                
 Η δουλειά του τριτοβάθμιου εκπαιδευτικού είναι, όπως αναφέρθηκε, να κάνει έρευνα και να βρίσκει χρήματα για να τη χρηματοδοτεί (βλ. σχετικά άρθρα). Πχ το λήμμα ΙΙ.3.2 το κάνει σαφές, ερωτώντας αν και πώς μεθοδεύεται η εκπαίδευση φοιτητών στην ερευνητική διαδικασία. Αναρωτιέται κανείς: όλα τα ιδρύματα εκπαιδεύουν ερευνητές; Κανένα δεν εκπαιδεύει επαγγελματίες; Γιατί πρέπει να εκπαιδεύονται όλοι στην ερευνητική διαδικασία; Αυτό αποτελεί μέρος του σκοπού μόνο των ΑΕΙ. Ο πτυχιούχος , ακόμη και στα ΑΕΙ, δεν είναι ερευνητής ή εν δυνάμει ερευνητής. Ερευνητικές επιδόσεις και προσόντα δίνει η διδακτορική διατριβή. Γιατί για κάθε μάθημα, πχ εισαγωγικό, σε κάθε ίδρυμα, πχ ΤΕΙ, πρέπει να εκπαιδεύονται τα παιδιά στην έρευνα; Γιατί ο αισθητικός ή ο συντηρητής αρχαιοτήτων να εκπαιδεύονται σε ερευνητικές διαδικασίες, αντί να γίνουν λίγο καλύτεροι στο επάγγελμά τους;
Η δουλειά του τριτοβάθμιου εκπαιδευτικού είναι, όπως αναφέρθηκε, να κάνει έρευνα και να βρίσκει χρήματα για να τη χρηματοδοτεί (βλ. σχετικά άρθρα). Πχ το λήμμα ΙΙ.3.2 το κάνει σαφές, ερωτώντας αν και πώς μεθοδεύεται η εκπαίδευση φοιτητών στην ερευνητική διαδικασία. Αναρωτιέται κανείς: όλα τα ιδρύματα εκπαιδεύουν ερευνητές; Κανένα δεν εκπαιδεύει επαγγελματίες; Γιατί πρέπει να εκπαιδεύονται όλοι στην ερευνητική διαδικασία; Αυτό αποτελεί μέρος του σκοπού μόνο των ΑΕΙ. Ο πτυχιούχος , ακόμη και στα ΑΕΙ, δεν είναι ερευνητής ή εν δυνάμει ερευνητής. Ερευνητικές επιδόσεις και προσόντα δίνει η διδακτορική διατριβή. Γιατί για κάθε μάθημα, πχ εισαγωγικό, σε κάθε ίδρυμα, πχ ΤΕΙ, πρέπει να εκπαιδεύονται τα παιδιά στην έρευνα; Γιατί ο αισθητικός ή ο συντηρητής αρχαιοτήτων να εκπαιδεύονται σε ερευνητικές διαδικασίες, αντί να γίνουν λίγο καλύτεροι στο επάγγελμά τους;  «παρέχετε»; Στην κυριολεξία, σημαίνει να μοιράζετε στον καθένα και εναλλακτικά βιβλία, σημειώσεις κλπ. Επειδή ο διδάσκων δεν είναι αχθοφόρος, φωτοτυπάς ή βιβλιέμπορος, μάλλον υπονοείται το αν συστήνεται επιπλέον βιβλιογραφία στους φοιτητές. Και εδώ βρίσκεται το θέμα. Επί χρόνια οι διδάσκοντες εκβίαζαν τους φοιτητές να αγοράζουν το δικό τους σύγγραμμα. Μετά, με το Μοναδικό Σύγγραμμα, μόνο όποιος διδάσκων έχει τις πρέπουσες επαφές εντός και εκτός ιδρύματος ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ το δικό του βιβλίο και τη δική του άποψη. Και μερικοί αποφάσισαν ότι το πρόβλημα των ελληνικών ΑΕΙ/ΤΕΙ είναι το μοναδικό σύγγραμμα, και μιλούν για εναλλακτικά κείμενα και βοηθήματα.
«παρέχετε»; Στην κυριολεξία, σημαίνει να μοιράζετε στον καθένα και εναλλακτικά βιβλία, σημειώσεις κλπ. Επειδή ο διδάσκων δεν είναι αχθοφόρος, φωτοτυπάς ή βιβλιέμπορος, μάλλον υπονοείται το αν συστήνεται επιπλέον βιβλιογραφία στους φοιτητές. Και εδώ βρίσκεται το θέμα. Επί χρόνια οι διδάσκοντες εκβίαζαν τους φοιτητές να αγοράζουν το δικό τους σύγγραμμα. Μετά, με το Μοναδικό Σύγγραμμα, μόνο όποιος διδάσκων έχει τις πρέπουσες επαφές εντός και εκτός ιδρύματος ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ το δικό του βιβλίο και τη δική του άποψη. Και μερικοί αποφάσισαν ότι το πρόβλημα των ελληνικών ΑΕΙ/ΤΕΙ είναι το μοναδικό σύγγραμμα, και μιλούν για εναλλακτικά κείμενα και βοηθήματα.  Όσον αφορά τον τρόπο εξέτασης, το δίκαιο απαιτεί ο φοιτητής να γνωρίζει τον τρόπο και τις παραμέτρους της εξέτασης. Αλλά το νόημα της εξέτασης είναι ο φοιτητής να γνωρίζει αυτά που οφείλει. Αν τα γνωρίζει σε επαρκές βάθος (το «επαρκές» είναι θέμα συζήτησης και γενικά απόφαση του εξεταστή) όπως και να εξεταστεί, θα φανεί η κατάρτισή του. Όσο πιο απροόπτη και αιφνιδιαστική η εξέταση, τόσο ακριβέστερα θα κριθεί. Η ενημέρωσή του σημαίνει ότι θα έχει ετοιμαστεί καλύτερα, πιθανώς με συγκεκριμένη μεθοδολογία για συγκεκριμένο είδος εξέτασης.
Όσον αφορά τον τρόπο εξέτασης, το δίκαιο απαιτεί ο φοιτητής να γνωρίζει τον τρόπο και τις παραμέτρους της εξέτασης. Αλλά το νόημα της εξέτασης είναι ο φοιτητής να γνωρίζει αυτά που οφείλει. Αν τα γνωρίζει σε επαρκές βάθος (το «επαρκές» είναι θέμα συζήτησης και γενικά απόφαση του εξεταστή) όπως και να εξεταστεί, θα φανεί η κατάρτισή του. Όσο πιο απροόπτη και αιφνιδιαστική η εξέταση, τόσο ακριβέστερα θα κριθεί. Η ενημέρωσή του σημαίνει ότι θα έχει ετοιμαστεί καλύτερα, πιθανώς με συγκεκριμένη μεθοδολογία για συγκεκριμένο είδος εξέτασης.  εκδρομές –δηλαδή πώς θα γίνει ακόμη λιγότερο μάθημα- και αξιολογείται επ’ αυτού... Το ΙΙ.5.2 ερωτά για τη διασφάλιση της διαφάνειας στη διαδικασία αξιολόγησης. Δεν ασχολείται, δεν ρωτά για την αντικειμενικότητα στην εξέταση (πχ προκαθορισμένοι συντελεστές βαρύτητας κλπ), αλλά για τη Διαφάνεια. Δηλαδή, , τι ακριβώς είναι η διαφάνεια στην εξέταση; Μήπως να ψηφίζουν οι φοιτητές για το βαθμό τους; Να βλέπουν το γραπτό τους;
εκδρομές –δηλαδή πώς θα γίνει ακόμη λιγότερο μάθημα- και αξιολογείται επ’ αυτού... Το ΙΙ.5.2 ερωτά για τη διασφάλιση της διαφάνειας στη διαδικασία αξιολόγησης. Δεν ασχολείται, δεν ρωτά για την αντικειμενικότητα στην εξέταση (πχ προκαθορισμένοι συντελεστές βαρύτητας κλπ), αλλά για τη Διαφάνεια. Δηλαδή, , τι ακριβώς είναι η διαφάνεια στην εξέταση; Μήπως να ψηφίζουν οι φοιτητές για το βαθμό τους; Να βλέπουν το γραπτό τους;  Άδεια να είναι τα εργαστήρια, διαθέσιμος ο εξοπλισμός, δωρεάν τα αναλώσιμα. ποιος θα επιτηρεί; Αν τραυματιστεί κανείς, τι θα γίνει; Ή μήπως εννοείται αν εκτός από το εργαστήριο υπάρχουν και ανθρωποφύλακες για να επιτηρούν την εκτός προγραμματισμένων ωρών χρήση του;
Άδεια να είναι τα εργαστήρια, διαθέσιμος ο εξοπλισμός, δωρεάν τα αναλώσιμα. ποιος θα επιτηρεί; Αν τραυματιστεί κανείς, τι θα γίνει; Ή μήπως εννοείται αν εκτός από το εργαστήριο υπάρχουν και ανθρωποφύλακες για να επιτηρούν την εκτός προγραμματισμένων ωρών χρήση του; 





 
 
