Οι τηλεοπτικές στιγμές που μας… στιγμάτισαν

Ιστορικές στιγμές, τρας σκηνές, τραγικές εξελίξεις, θρύλοι της ποπ τηλεοπτικής κουλτούρας. Αυτά είναι 10 από τα πιο εμβληματικά στιγμιότυπα της ελληνικής ιδιωτικής τηλεόρασης.
Οι τηλεοπτικές στιγμές που μας… στιγμάτισαν
του Γιώργου Κόκουβα

Τα 25 χρόνια της γιορτάζει στην Ελλάδα η ιδιωτική τηλεόραση – και μάλιστα οι μεγαλύτεροι τηλεοπτικοί σταθμοί δημιούργησαν κοινή καμπάνια με τίτλο #giatitv, καλώντας μας να δηλώσουμε τι μας έμεινε από αυτές τις πρώτες δυόμισι δεκαετίες της πορείας της στις οθόνες μας. Και εμείς συγκεντρώνουμε τις παρακάτω «μικρές» στιγμές, που συνοψίζουν τα σκαμπανεβάσματά της. Την υπέρμετρη φιλοδοξία των ‘90s, την έλευση των reality, τον κιτρινισμό του 2000, στιγμές που έγιναν κομμάτι της ελληνικής ποπ κουλτούρας αλλά και σκηνές που συγκλόνισαν με την τραγικότητά τους την κοινή γνώμη.

Η Αθήνα αναλαμβάνει τους Ολυμπιακούς Αγώνες

«Η πόλη που θα έχει την τιμή και την ευθύνη να διοργανώσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες είναι η Αθήνα». Αυτό το «…is Athens» του Χουάν Αντόνιο Σάμαρανκ που μεταδόθηκε εκείνο το απόγευμα του Σεπτεμβρίου του 1997 σε όλα τα κανάλια πανηγυρίστηκε δεόντως, όχι μόνο από την Γιάννα Αγγελοπούλου, τον ΓΑΠ και τον Δημήτρη Αβραμόπουλο που αγκαλιάστηκαν on camera, αλλά από όλους τους Έλληνες, σε μια εποχή παχιών αγελάδων και υποσχέσεων για εκσυγχρονισμό που έμελλε να είναι με ημερομηνία λήξης.

Ο Διονύσης Σχοινάς κάνει πρόταση γάμου στην Καίτη Γαρμπή

Την ίδια εποχή της ευημερίας, τα κυριακάτικα σόου της Ρούλας μεσουρανούσαν. Χαρακτηριστικότερη στιγμή τους, ήταν εκείνη η «έκπληξη» την παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 1997, όταν καλεσμένοι της Ρούλας Κορομηλά ήταν η ανυποψίαστη Καίτη Γαρμπή και ο Διονύσης Σχοινάς, που της έκανε πρόταση γάμου λίγο πριν την αλλαγή του χρόνου. Ακολούθησαν πολλά μπαλόνια, που «καταβρόχθισαν» την παρουσιάστρια – αλλά χαλάλι, μιας και έλαβε τα μεγαλύτερα ποσοστά τηλεθέασης στην ιστορία των ελληνικών σόου.

Η υπόθεση Σοριν Ματέι

Είναι 23 Σεπτεμβρίου του 1998. Ο ρουμάνος καταζητούμενος Σορίν Ματέι, καταδιωκόμενος από αστυνομικούς, εισβάλλει στο σπίτι μιας ανυποψίαστης οικογένειας με μια απασφαλισμένη χειροβομβίδα στο χέρι και αποφασίζει να τηλεφωνήσει στον ΣΚΑΪ. Ο Σταμάτης Μαλέλης αναθέτει στον Νίκο Ευαγγελάτο να… μεταδώσει ζωντανά την ομηρία, όσο η αστυνομία ετοιμαζόταν να εισβάλλει στο σπίτι. Επί μία ώρα, οι τηλεθεατές παρακολουθούσαν από την άκρη του καναπέ τις εξελίξεις και τον –υπό την επήρεια ουσίων- Ματέι να απειλεί πως «μια λάμψη θα δείτε και τίποτα άλλο». Η στιγμή που η αστυνομία εισβάλλει, ο Ρουμάνος πετά τη χειροβομβίδα, και η κόρη της οικογένειας ακρωτηριάζεται, θα μείνει για πάντα στην Ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης ως μία άκρως αμφιλεγόμενη σελίδα, που δοκίμασε τα όρια της δημοσιογραφίας και μούδιασε, μαζί με εκατομμύρια τηλεθεατές, και σύσσωμο το ΕΣΡ.

Η κηδεία της Αλίκης σε τηλεοπτική μετάδοση

Κι αν η τηλεόραση αποδείχθηκε πως εκμεταλλεύεται μέχρι και τις τελευταίες στιγμές ανθρώπων για χάρη της AGB, το καλοκαίρι του 1996 αποδείχθηκε ότι μπορεί να το κάνει ακόμη και μετά τις τελευταίες στιγμές. Σε ένα πρωτοφανές για την Ελλάδα μαραθώνιο έκτακτης ζωντανής μετάδοσης στην καρδιά των θερινών διακοπών, οι τηλεοπτικοί σταθμοί τρέχουν να καλύψουν τον θάνατο της Αλίκης Βουγιουκλάκη και δεν σταματούν μπροστά σε τίποτα. Μαζί με δακρύβρεχτα video από την καριέρα της «Εθνικής Σταρ», δείχνουν πλάνα μέσα από το φέρετρο και οι κάμερες σπεύδουν σαν κοράκια πάνω από τους πενθούντες για δηλώσεις. Είχαν προηγηθεί σε μικρότερο βαθμό οι τηλεοπτικές καλύψεις των θανάτων γνωστών προσωπικοτήτων, όπως του Ανδρέα Παπανδρέου ή της Μελίνας Μερκούρη, αλλά η περίπτωση της Βουγιουκλάκη έχει αδιαμφισβήτητα χαραχτεί στη μνήμη όλων όσων βρέθηκαν εκείνο τον Ιούλιο μπροστά στην μικρή οθόνη.

Η κρίση στα Ίμια

Τον χειμώνα του 1996, Τούρκοι ένστολοι και έλληνες νησιώτες «αψιμαχούν» για την βραχονησίδα των Ιμίων. Καθώς οι σημαίες Ελλάδας και Τουρκίας… ανεβοκατεβαίνουν στη νησίδα, το θέμα παίρνει σταδιακά διαστάσεις, πολεμικές ναυτικές δυνάμεις κινούνται προς την περιοχή και τα δύο κράτη βρίσκονται μία ανάσα από την εμπόλεμη σύγκρουση. Τελικά, κερδισμένος από την αποφευχθείσα σύρραξη βγαίνει ο Κλίντον και οι ΗΠΑ, που μεσολαβούν για να αποσυμπιεστεί η ένταση, αλλά εν τω μεταξύ, τα κανάλια –και των δύο χωρών- έχουν παίξει τον δικό τους ρόλο για να δυναμιτίσουν το κλίμα. Λίγες ώρες αργότερα, ο (φρέσκος στην πρωθυπουργική καρέκλα τότε) Σημίτης ευχαριστεί τους Αμερικανούς και η Μαλβίνα του «τα χώνει».  

Η Άσπα δεν καταλαβαίνει την έκρηξη της Φωτεινής

Η ιδιωτική τηλεόραση με την έλευση του νέου μιλένιουμ περνά στην εποχή των ριάλιτι και των αυτοαποκαλούμενων talent show. Ήταν η εποχή που εκατομμύρια τηλεθεατές δεν είχαν άλλη έγνοια, παρά το αν θα αποχωρήσει η Άσπα ή η Ελεάννα, και αν θα τασσόταν με το μέρος της πρώτης ή με την κλίκα της δεύτερης. «Κορυφαία» στιγμή, το ξέσπασμα της παίκτριας Φωτεινής στο σπίτι του Fame Story, και η απαθής απάντηση της Άσπας. Η συνέχεια στο video.

Ο Παναγιώτης Χατζηστεφάνου ξεσπά στη Δάφνη Μπόκοτα

Δεύτερη σε βραβείο «ξεκατινιάσματος» στιγμή στην ιστορία των reality ήταν αυτή που διαμείφθηκε στο live show του επόμενου Fame Story, όταν ο καθηγητής των παικτών Παναγιώτης Χατζηστεφάνου, με αμφίεση-αναφορά στον Ραμελζί, επιτίθεται στην κριτή Δάφνη Μπόκοτα, η οποία του λέει ότι δεν έχει σημασία αν έγραψαν γι’ αυτόν οι Times ή τα Νέα του Ψαροντούφεκου. Και η Τατιάνα Στεφανίδου (άλλο που δεν ήθελε) προσπαθεί να δώσει πάσα για διαφημίσεις μεταξύ βλάχας, βλαχάρας, αμόρφωτης και εξηντάρας.

Η δίκη που άλλαξε την τηλεόραση

Επιστρέφουμε στα πρώτα χρόνια της ιδιωτικής τηλεόρασης. Και συγκεκριμένα στον Μάρτιο του 1991, όταν ξεκινά η πολύκροτη «Δίκη του Αιώνος», αυτή του Ανώτατου Δικαστηρίου, όπου παραπέμφθηκε για το σκάνδαλο Κοσκωτά ο πρωθυπουργός της χώρας, Ανδρέας Παπανδρέου. Το «σούσουρο» ήταν τέτοιο, ώστε έγινε η πρώτη δίκη η οποία μεταδόθηκε ζωντανά από την ελληνική τηλεόραση. Οι εκατοντάδες συνεδριάσεις της δε, έδιναν αρκετό υλικό ώστε να γίνει πολιτική «σαπουνόπερα», ικανή να αναγκάσει τα κανάλια να δημιουργήσουν μεσημεριανά δελτία ειδήσεων ώστε να πραγματοποιούν την ζωντανή μετάδοση – έκτοτε, μας έμεινε η «συνήθεια» των ειδήσεων στις 14.00. Η δίκη ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 1992, όταν ανακοινώθηκε η οριακή αθώωση του πρώην πρωθυπουργού.

Η 11η Σεπτεμβρίου

Μεταφερόμαστε μια δεκαετία αργότερα, όταν η ελληνική τηλεόραση – όπως και κάθε τηλεοπτικός σταθμός του πλανήτη – συνδέεται ζωντανά με την Νέα Υόρκη για να μεταδώσει τα νέα της συντριβής ενός αεροσκάφους πάνω στους Δίδυμους Πύργους. Και τότε, εκείνο το πρωινό της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001, βλέπουμε μπροστά στα μάτια μας σε ζωντανή μετάδοση ένα δεύτερο αεροπλάνο να πέφτει με ορμή πάνω στους Πύργους, και το χάος που ακολούθησε με ανθρώπους να πηδούν απελπισμένοι από τους ουρανοξύστες.

Επιτέλους κάποιος κερδίζει το τέρας

Την ίδια χρονιά, το δημοφιλέστερο τηλεπαιχνίδι που προβλήθηκε ποτέ στην ελληνική τηλεόραση δίνει μετά από πολύ καιρό στο κοινό την συγκίνηση που περίμενε. Ένας παίκτης καταφέρνει να νικήσει το «τέρας» και να λάβει από τον Σπύρο Παπαδόπουλο 50 εκατομμύρια (δραχμές, για λίγους μήνες ακόμα). «Τι εικονίζεται πάνω στο οδικό σήμα που ειδοποιεί για την ύπαρξη εστιατορίου» είναι η τελευταία ερώτηση και οι επιλογές είναι: Α. Πιρούνι δίπλα σε μαχαίρι, Β. Πιρούνι δίπλα σε κουτάλι, Γ. Πιρούνι-μαχαίρι χιαστί ή Δ. Πιρούνι-κουτάλι χιαστί. Spoiler: Είναι το «Δ» και ο Γιώργος Γεωργόπουλος έλαβε για πρώτη φορά την «πενηντάρα» επιταγή.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v