Επιστροφή στη δουλειά: Tips για λιγότερη γκρίνια

Γιορτές τέλος. Αφήνετε πίσω σας τα γλυκά, τα τραπέζια, τον ύπνο και τα ξενύχτια και επιστρέφετε στην δουλειά. Οικτρή απογοήτευση; Όχι, αν ακολουθήσετε τις συμβουλές που ακολουθούν για να μην επιστρέψετε στο γραφείο με… μούτρα.
Επιστροφή στη δουλειά: Tips για λιγότερη γκρίνια
του Γιώργου Κόκουβα

Είναι Δευτέρα πρωί. Πλησιάζετε στην δουλειά σας, και από μέσα σας βρίζετε και εκτοξεύετε κατάρες. Κι αυτό γιατί έχετε ακόμη την γεύση από την βασιλόπιτα και τα μελομακάρονα στο στόμα, έχετε ακόμη στα αφτιά τις μουσικές του ρεβεγιόν και τώρα πρέπει να ανεχτείτε και πάλι το μποτιλιάρισμα και την επιστροφή στο γραφείο. Τέρμα οι μαραθώνιοι ύπνου, η μεσημεριανή σιέστα και τα ξενύχτια της άδειας (ή έστω του τριημέρου των Χριστουγέννων).

Είτε πρόκειται λοιπόν για την επιστροφή σας στην δουλειά μετά την εορταστική περίοδο είτε από οποιαδήποτε άδεια, οι Δευτέρες που κάθεστε στην καρέκλα μπροστά στο γραφείο σας και δεν ξέρετε από πού να αρχίσετε, είναι για τους περισσότερους απελπιστικές. Φυσικά επακόλουθα, η γκρίνια, η κακή διάθεση, η δυσχέρεια στην επικοινωνία με τους συνεργάτες σας και το «πένθος» για το τέλος του ελεύθερου χρόνου. Δείτε πώς θα αντιμετωπίσετε όλα τα παραπάνω, ακολουθώντας τα tips για δυναμική επιστροφή στη δουλειά, χωρίς… μούτρα.

*Κοιμηθείτε καλά το προηγούμενο βράδυ
Αποφύγετε να πάρετε τον κυριακάτικο μεσημεριανό σας υπνάκο ώστε να μπορέσετε να κοιμηθείτε νωρίς το βράδυ και να μαζέψετε δυνάμεις για το ξύπνημα της Δευτέρας. Ο καλός ύπνος πάντα βοηθά στην αντιμετώπιση του φόρτου της επόμενης ημέρας (περισσότερες συμβουλές για καλύτερο ύπνο δείτε εδώ). 

*Βάλτε ξυπνητήρι
Ο οργανισμός σας ίσως έχει συνηθίσει κατά την περίοδο των διακοπών να κοιμάται λίγο (ως πολύ) παραπάνω και αν σας διαφύγει αυτή η μικρή λεπτομέρεια θα σηκωθείτε μέσα στο άγχος, θα τρέξετε για να μην αργοπορήσετε και η πρώτη σας επαφή με την δουλειά θα είναι αρνητική, προκαλώντας σας νεύρα καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας.

*«Γυμνάστε» τις αντοχές σας
Αν έχετε λίγο χρόνο το πρωί πριν πάτε στην δουλειά, αφιερώστε τον σε λίγη γυμναστική, ώστε να τονωθεί ο οργανισμός σας, να «ξυπνήσετε» για τα καλά, και το σώμα σας να μπορεί να ανταποκριθεί καλύτερα και με περισσότερη ζωντάνια στις υποχρεώσεις της ημέρας. Πάρτε ιδέες για την ημερήσια προπόνησή σας εδώ

*Από το «καλημέρα σας»
Μπείτε στην δουλειά σας όχι με μούτρα και βλέμμα απόγνωσης, αλλά με μια καλημέρα και ένα χαμόγελο προς τους συναδέλφους σας. Ως γνωστόν, το χαμόγελο είναι μεταδοτικό και το καλό κλίμα σε ένα γραφείο «από το πρωί φαίνεται».

*Ξεκινήστε χαλαρά
Συνήθως ο όγκος της δουλειάς που συγκεντρώνεται μετά από μία περίοδο απουσίας είναι δυσθεώρητος και δεν ξέρετε από πού να αρχίσετε, με αποτέλεσμα να αγχωθείτε και να απογοητευτείτε. Ξεκινήστε τις εργασίες σας σιγά-σιγά, και σταδιακά μπορείτε να «επιταχύνετε». Αρχίστε με τα emails σας: Διευθετήστε την αλληλογραφία και τα μηνύματα που πρέπει να διαβάσετε και να απαντήσετε.

*Κάντε μια λίστα
Σημειώστε τις υποχρεώσεις σας και ποιες από αυτές πρέπει να διευθετηθούν μέσα στην ημέρα. Έτσι, θα είστε πιο οργανωμένοι και θα έχετε μια συνολική και έγκαιρη εικόνα για το τι πρέπει να κάνετε. Προμηθευτείτε και ένα ημερολόγιο/μία ατζέντα για το 2012, ώστε να σημειώνετε τις υποχρεώσεις και τα ραντεβού σας.

*Κάντε ερωτήσεις και όχι υποθέσεις
Αν έχετε απορίες για την πορεία της δουλειάς των συνεργατών σας, είτε προϊσταμένων είτε υφισταμένων σας, μιλήστε μαζί τους, κάντε ένα «catch up» για το σημείο στο οποίο βρίσκεται η δική τους δουλειά μετά τις γιορτές και αν αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα ή χρειάζεστε βοήθεια για κάποιο project ρωτήστε τους εμπλεκόμενους συναδέλφους σας αντί να φτιάχνετε σενάρια στο μυαλό σας και να κουράζεστε ψυχολογικά.

*Κάντε συχνά διαλείμματα
Εφόσον φυσικά η δουλειά (και το αφεντικό) σας το επιτρέπει, κάντε συχνά και μικρά breaks για δυο γουλιές καφέ ή για το μεσημεριανό σας. Το κυριότερο είναι να μην πάρετε το γεύμα σας όσο δουλεύετε ταυτόχρονα. Συνεννοηθείτε με τους συναδέλφους σας και κανονίστε να κάνετε μαζί το break σας, ώστε τα λίγα λεπτά «ανασυγκρότησης» να μην τα περάσετε μπροστά στον υπολογιστή σας αλλά με κουβεντούλα και ιστορίες διακοπών: Μοιραστείτε τις εμπειρίες σας από τις διακοπές με τους υπόλοιπους, γελάστε, αποσυμπιέστε την πίεση στο μυαλό σας.

*Κανονίστε μία έξοδο για το ίδιο βράδυ
Κλείστε εισιτήρια για τον κινηματογράφο ή κανονίστε μία έξοδο για ποτό με τους φίλους σας για το βράδυ. Έτσι, θα έχετε κάτι ευχάριστο να περιμένετε μετά την δουλειά και θα αισθανθείτε πως δεν επιστρέψατε σε ρουτίνα υποχρεώσεων και μόνο.

*Ακόμη καλύτερα, σχεδιάστε την επόμενη «απόδρασή» σας
Αν το επιτρέπει το budget –δεν χρειάζεται να είναι τεράστιο, θα βρείτε οικονομικές προτάσεις για αποδράσεις εδώ- οργανώστε μια εκδρομή για το επόμενο σαββατοκύριακο ή ψάξτε για φθηνά αεροπορικά εισιτήρια για την επόμενη άδειά σας – όποτε κι αν είναι αυτή. Και πάλι, τα αποτελέσματα στην ψυχολογία σας θα είναι τα ίδια: Καλή διάθεση, αισιοδοξία και διατήρηση της όρεξής σας για τα πάντα (ναι, ακόμη και για την δουλειά). Από την πλευρά μας, έχουμε ήδη μερικές προτάσεις για το τριήμερο των Θεοφανίων εδώ, αλλά και το σύνολο των αργιών του 2012 εδώ.

*Αν είστε απασχολημένοι, εξηγήστε το
Συχνά, εξαιτίας των μαζεμένων υποχρεώσεων και του όγκου της δουλειάς, συμπεριφερόμαστε απότομα στους συναδέλφους που μας ρωτούν κάτι ή μας μιλούν για κάτι άσχετο. Αν έχετε πολλή και επείγουσα δουλειά, μην αγριοκοιτάτε κάποιον που σας μιλά για το πώς πέρασε στο χωριό του τα Χριστούγεννα, δείχνοντας πόσο ενοχλημένοι είστε. Δηλώστε εξαρχής και ευγενικά ότι είστε απασχολημένοι και πως θα τους βοηθήσετε ή θα μιλήσετε για ό,τι θέλουν αργότερα.

*Αντιμετωπίστε τα προβλήματα όταν εμφανίζονται
Όταν καταπιάνεστε με ένα πρόβλημα άμεσα, το διαγράφετε αυτόματα και από την «λίστα» του μυαλού σας. Αντίθετα, όταν αυτά συσσωρεύονται, ο εγκέφαλός σας γεμίζει με μακροσκελείς «checklists» που σας αγχώνουν περισσότερο.

*Οργανώστε το γραφείο σας
Ένα καθαρό, οργανωμένο γραφείο είναι προϋπόθεση για μια «καθαρή, οργανωμένη» απόδοση. Δείτε πώς θα βάλετε τάξη στο γραφείο και τον υπολογιστή σας στο σχετικό δημοσίευμα του In2life

*Όσο ζω μαθαίνω
Φροντίστε να μην μένετε στάσιμοι και πάρτε την απόφαση να μάθετε μια νέα «τέχνη», μια νέα γλώσσα, να παρακολουθήσετε ένα σεμινάριο σχετικό με την δουλειά σας ή να κάνετε αίτηση για κάποιο συνέδριο που θα δώσει νέα ώθηση στην εργασιακή σας δημιουργικότητα. Εμπλουτίστε το βιογραφικό σας και αποδείξτε στον εαυτό σας και στους εργοδότες σας πως παίρνετε την δουλειά σας στα σοβαρά και δεν την βλέπετε σαν αγγαρεία.

*Φέρτε μικρές δόσεις «γιορτής» στο γραφείο
Κάθε γραφείο έχει και τις δικές του αδυναμίες. Στο δικό μας για παράδειγμα η παράδοση θέλει όλους τους συναδέλφους να κάνουν ουρά στο μπροστινό γραφείο όταν κάποιος εορτάζων εμφανίσει ένα κουτί με συγκεκριμένα γλυκά. Εντοπίστε την «αδυναμία» του δικού σας εργασιακού περιβάλλοντος και ανεβάστε το κέφι στην δουλειά, φέρνοντας μαζί σας τα «αντικείμενα του πόθου». Μπορεί να είναι τα μελομακάρονα που περίσσεψαν από τις γιορτές. Μπορεί να είναι μια διακοσμητική πινελιά στο γραφείο. Μπορεί να είναι οτιδήποτε.

*«Συνετίστε» τους γκρινιάρηδες
Στην περίπτωση που δεν είστε εσείς οι ίδιοι οι «γκρινιάρηδες» και κατσούφηδες του γραφείου, αλλά υπάρχουν και… χειρότεροι, φροντίστε να τους βάλετε σε θετικό κλίμα για να μην χαλάσουν αυτοί με την σειρά τους την δική σας διάθεση. Μιλήστε μαζί τους, ρωτήστε τους για τις διακοπές τους, κάντε τους ένα απλό κομπλιμέντο, προσφέρετε την βοήθειά σας για κάποια εργασία τους ή απλώς χαμογελάστε τους.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v