Ανοίγοντας επιχείρηση: Νικήστε την γραφειοκρατία

Έχετε την ιδέα και την διάθεση. Η εφορία, το Επιμελητήριο, το ΙΚΑ και ένα σωρό όροι που «μυρίζουν» γραφειοκρατία σας κόβουν τα φτερά. Δείτε τις συμβουλές που δίνει ο ειδικός στο in2life και βάλτε σε μια τάξη όσα χρειάζονται για να ξεκινήσετε βήμα-βήμα την επιχείρησή σας.
Ανοίγοντας επιχείρηση: Νικήστε την γραφειοκρατία
του Γιώργου Κόκουβα

Σε δύσκολους οικονομικά καιρούς, αυτοί που προχωρούν είναι οι τολμηροί και οι έμπειροι. Ίσως, αν δεν έχετε το κεφάλαιο που απαιτείται, η έναρξη μιας νέας επιχείρησης να μην είναι η σοφότερη ιδέα την παρούσα χρονική στιγμή. Αλλά αν αποταμιεύατε γι’ αυτό τον σκοπό και έχετε τα φόντα για ένα επιτυχημένο βήμα στον επιχειρηματικό τομέα, η κρίση είναι μια ευκαιρία για να κάνετε την διαφορά.

Είχατε λοιπόν την ιδέα, το όραμα και την διάθεση για να ανοίξετε, επί παραδείγματι, το δικό σας εμπορικό κατάστημα. Αυτά, όμως, από μόνα τους δεν είναι αρκετά. Γνωρίζετε πόσο «ανάρπαστη» είναι στις υπηρεσίες από τις οποίες πρέπει να περάσετε η φωτοτυπία της αστυνομικής σας ταυτότητας; Πόσες διαφορετικές υπογραφές πρέπει να «πέσουν» στα έγγραφά σας; Τι είναι τα τριπλότυπα, η σφραγίδα, το μπλοκ τιμολογίου; Ποια βήματα θα σας οδηγήσουν στα... εγκαίνια της επιχειρηματικής σας ζωής; Ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φοροτεχνών Επιστημόνων κ. Ορέστης Σεϊμένης μας αναλύει βήμα-βήμα όσα πρέπει να ξέρετε, για να μην χαθείτε στα γρανάζια της γραφειοκρατίας.

Ρωτάμε τον κ. Σεϊμένη ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα χρειαστεί ο νέος επιχειρηματίας. «Πολλή υπομονή», μας απαντά γελώντας, και καταλαβαίνουμε την αιτία από τις πληροφορίες με τις οποίες μας κατακλύζει στην συνέχεια. Όπως μας αναφέρει, θα χρειαστεί πολύ τρέξιμο, αναμονή σε δεκάδες γραφεία υπηρεσιών, πολλές… σκάλες για να αποσπάσουμε υπογραφές και να επιστρέψουμε πίσω για να μας στείλουν εκ νέου αλλού, σε γραφειοκρατικές διαδικασίες που μπορούν να διαρκέσουν αρκετούς μήνες.

Τα πράγματα, όμως, γίνονται πιο εύκολα αν γνωρίζουμε κάποια πράγματα εκ των προτέρων. Ο κ. Σεϊμένης συνέταξε μια λίστα- αναλυτικό οδηγό για την έναρξη επιχείρησης πριν από αρκετές δεκαετίες, αλλά παρ’ όλα αυτά, με ελάχιστες διαφοροποιήσεις ισχύει μέχρι και σήμερα. Τον αναλυτικό αυτό βοηθό θα τον βρείτε πάνω δεξιά, στα σχετικά έγγραφα. Παρακάτω, παραθέτουμε συνοπτικά, πώς θα φτάσετε από το μηδέν στην έναρξη των εργασιών σας, σε 10 απλά βήματα.

*Αποφασίστε αν θα ξεκινήσετε μια ατομική επιχείρηση ή μια εταιρία. Για την επιλογή σας θα πρέπει να λάβετε υπ’ όψη το εισόδημά σας, το εισόδημα των άλλων πιθανών εταίρων και την φορολογία που θέλετε να επιτύχετε, για την οποία θα σας ενημερώσει ο λογιστής σας (οι οδηγίες στο σχετικό έγγραφο αφορούν την ατομική επιχείρηση, αφου για έναρξη εταιρίας οι διαδικασίες είναι εξαιρετικά πολύπλοκες και θα πρέπει να λάβετε εξειδικευμένες πληροφορίες από έναν λογιστή).

*Εξασφαλίστε τον κατάλληλο χώρο στον οποίο θα εδρεύει η επιχείρησή σας. Αφενός επειδή θα χρειαστείτε μισθωτήριο συμβόλαιο ή τίτλο ιδιοκτησίας για να πάρετε την άδειά σας και αφετέρου για να σιγουρευτείτε ότι πληροί τις προϋποθέσεις για τυχόν ειδικές άδειες (π.χ. επιχειρήσεις όπως σιδηρουργεία ή κέντρα διασκέδασης χρειάζονται να ελεγχθούν ως προς τον «βαθμό όχλησης» μέσα σε μια πόλη).

*Ειδική άδεια χρειάζονται και οι επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες (π.χ. δεν μπορεί κάποιος να ανοίξει φοροτεχνικό γραφείο χωρίς να έχει άδεια ασκήσεως του επαγγέλματος), καθώς και επιχειρήσεις όπως εστιατόρια και φαρμακεία.

Και κάπου εδώ, ξεκινά το τρέξιμο και η… «χαρτούρα»:
*Εγγράφεστε στο ΤΕΒΕ ως ελεύθερος επαγγελματίας.
*Προεγγράφεστε στο Επιμελητήριο.
*Εξασφαλίζετε την Έναρξη Επιτηδεύματος από την Εφορία.
*Πραγματοποιείτε την τελική εγγραφή στο Επιμελητήριο.
*Φτιάχνετε την σφραγίδα σας σε τυπογράφο, αγοράζετε βιβλίο εσόδων-εξόδων, μπλοκ τιμολογίου-δελτίου αποστολής, μπλοκ δελτίου αποστολής, μπλοκ τιμολογίου παροχής υπηρεσιών και όποιο άλλο ειδικό βιβλίο απαιτείται στην εκάστοτε περίπτωση.
*Τα παραπάνω θα σας χρειαστούν στην Εφορία (για άλλη μια φορά), όπου πρέπει να τα θεωρήσετε και να υποβάλλετε όλες τις βεβαιώσεις και τα πιστοποιητικά που συγκεντρώσατε από όλες τις παραπάνω υπηρεσίες.
*Τέλος, στο ΙΚΑ κάνετε υπεύθυνη δήλωση ότι δεν απασχολείτε προσωπικό, ή ακολουθείτε την διαδικασία πρόσληψης αν σκοπεύετε να έχετε προσωπικό.

Για να μάθετε σε ποια ακριβώς τμήματα της κάθε υπηρεσίας πρέπει να απευθυνθείτε σε κάθε βήμα, ποια έγγραφα πρέπει να έχετε απαραιτήτως μαζί σας και πώς ακριβώς λέγονται τα πιστοποιητικά που θα χρειαστεί να εξασφαλίσετε, κατεβάστε το αρχείο που βρίσκεται πάνω δεξιά, στα σχετικά έγγραφα.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v