Προγράμματα μιλίων: Υπάρχουν αλήθεια δωρεάν ταξίδια;

Ζηλέψαμε τον χαρωπό επιβάτη στη γνωστή διαφήμιση κι αποφασίσαμε να το ψάξουμε: Πώς θα πετάξουμε κι εμείς δωρεάν; Πόσα μίλια μαζεύουμε σε κάθε πτήση; Πόσα χρειάζονται για το πολυπόθητο δωρεάν εισιτήριο, και πού κρύβονται οι παγίδες;
Προγράμματα μιλίων: Υπάρχουν αλήθεια δωρεάν ταξίδια;
της Ηρώς Κουνάδη

«Κάθε 10 λεπτά ένα μέλος του Miles & Bonus ταξιδεύει δωρεάν». Η χαρωπή διαφήμιση της Aegean με τον αξιαγάπητο επιβάτη που τίποτα δεν μπορεί να του χαλάσει το ταξίδι, ούτε καν ο ζεστός καφές στο παντελόνι του, παίζει τελευταία παντού, βάζοντάς μας σε πειρασμό –αλλά και σε σκέψεις. Πόσα μίλια, άραγε, να αγοράζουν ένα δωρεάν ταξίδι; Πόσα συγκεντρώνονται σε μία πτήση; Υπάρχουν, όντως, ταξιδιώτες σαν τον George Clooney στο Up in the Air, που φτάνουν στο ονειρικό σημείο να μπορούν να αγοράσουν τον γύρο του κόσμου με τα μίλια τους;

Τι είναι τα προγράμματα μιλίων;

Η βασική αρχή είναι η εξής απλή: Όσο περισσότερο πετάτε, τόσο περισσότερα μίλια μαζεύετε. Όταν φτάσετε έναν συγκεκριμένο αριθμό (ο οποίος είναι διαφορετικός σε καθένα από τα εκατοντάδες προγράμματα που υπάρχουν στον κόσμο) μπορείτε να τα εξαργυρώσετε, είτε για ένα δωρεάν αεροπορικό εισιτήριο, είτε αναβαθμίζοντας το εισιτήριο που αγοράσατε από την απλή στη business class χωρίς επιπλέον κόστος, είτε για να επωφεληθείτε σημαντικών εκπτώσεων σε ξενοδοχεία, εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων και άλλες μεγάλες επιχειρήσεις.

Σε ποιο πρόγραμμα να γραφτώ;

Δύο είναι τα βασικά κριτήρια που θα καθορίσουν την επιλογή σας: πρώτον, και βασικότερο, με ποια εταιρεία και σε ποιους προορισμούς πετάτε συχνότερα, και δεύτερον με ποιες εταιρείες και σε ποιους προορισμούς θα θέλατε να πετάτε συχνότερα. Αυτό γατί οι «συνασπισμοί» που ισχύουν στην παγκόσμια αγορά σας επιτρέπουν να εξαργυρώσετε τα μίλια που έχετε κερδίσει, για παράδειγμα, από την Aegean, σε πτήσεις της Lufthansa ή της Qatar Airways –μεταξύ πολλών άλλων.

Εδώ θα κάνουμε μια παρένθεση, για την περίπτωση που στην τελευταία πρόταση είχατε άγνωστη λέξη: με τον όρο «συνασπισμοί» εννοούμε τις τρεις συμμαχίες-ενώσεις, Star Alliance, One World και Sky Team, στις οποίες ανήκουν σχεδόν όλες οι αεροπορικές εταιρείες του κόσμου. Η Wikipedia έχει εδώ μια εξαιρετικά διαφωτιστική λίστα σχετικά με το ποια εταιρεία ανήκει σε ποια συμμαχία.



Λέγαμε, λοιπόν, ότι το με ποια αεροπορική πετάτε συχνότερα είναι το βασικότερο κριτήριο για να επιλέξετε σε ποιο πρόγραμμα μιλίων θα γραφτείτε. Περιορισμός, ουσιαστικά, δεν υπάρχει –καθότι η εγγραφή σας είναι σχεδόν πάντα δωρεάν, από το πρώτο ταξίδι που θα κάνετε– αλλά (μεγάλο αλλά) το να γραφτείτε σε δύο ή περισσότερα προγράμματα μιλίων είναι μάλλον άσκοπο, καθότι στην προσπάθειά σας να μοιράζετε τα ταξίδια σας σε περισσότερες αεροπορικές ώστε να συγκεντρώνετε πόντους σε όλα τα προγράμματα, δε θα καταφέρετε ποτέ να συγκεντρώσετε σε κανένα από αυτά αρκετούς πόντους για να πάρετε, π.χ., ένα δωρεάν εισιτήριο.

Το βασικό μυστικό του frequent flyer, όπως αρέσκονται οι αεροπορικές να αποκαλούν τα μέλη των προγραμμάτων μιλίων τους, είναι ότι πετά σχεδόν παντού με την ίδια αεροπορική εταιρεία. Ναι, αν ρωτάτε, από ένα σημείο και μετά ο βασικός λόγος γι’ αυτό είναι η εμμονή που έχει πάθει με τα μίλια του.

Εξαίρεση στον παραπάνω κανόνα είναι το να συνδυάσετε ένα ευρωπαϊκό με ένα «εξωτικό» πρόγραμμα, όπως το εξαιρετικό Royal Orchid Plus της Thai Airways, τα οποία, ούτως ή άλλως, καλύπτουν διαφορετικές περιπτώσεις και δε σας βάζουν σε δίλημμα με ποια εταιρεία θα κλείσετε το επόμενο ταξίδι σας –Ασία με την Thai, Ευρώπη με κάποια ευρωπαϊκή.

Πόσα μίλια μαζεύω σε κάθε πτήση;

Εξαρτάται από την πτήση, αν είναι εσωτερικού ή εξωτερικού, αν ταξιδεύετε business class ή economy και από την κάρτα σας: αν είστε «χρυσό» μέλος θα μαζέψετε περισσότερα μίλια για την ίδια πτήση σε σχέση με κάποιον που μόλις γράφτηκε στο πρόγραμμα. Ενδεικτικά, για μια πτήση εσωτερικού στο πρόγραμμα Miles & Bonus της Aegean κερδίζετε από 200 έως 800 μίλια (η επιστροφή μετράει σαν δεύτερη πτήση) και για μια πτήση εξωτερικού από 500 έως 2.000 μίλια. Για μια πτήση από την Αθήνα στο Λονδίνο ως μέλος του προγράμματος Flying Blue κερδίζετε από 375 έως 5.250 μίλια (δείτε τον αναλυτικό πίνακα εισάγοντας τα ονόματα των πόλεων εδώ) ανά σκέλος πτήσης.



Και η ερώτηση του ενός εκατομμυρίου δολαρίων: Στις πόσες πτήσεις θα πάρω ένα δωρεάν εισιτήριο;

Ενδεικτικά, ένα δωρεάν εισιτήριο για πτήση εντός Ελλάδας στο πρόγραμμα Miles & Bonus της Aegean θα σας κοστίσει 6.250 μίλια one way, ή 12.500 μίλια μετ’ επιστροφής. Μία ευρωπαϊκή πτήση στο ίδιο πρόγραμμα θα σας κοστίσει 22.000 μίλια στη θέση economy ή 40.000 μίλια στη business class. Αντίστοιχα, θα χρειαστείτε από 25.000 έως 30.000 μίλια για να πετάξετε εντός Ευρώπης με την Air France, την KLM ή οποιαδήποτε άλλη εταιρεία της Sky Team (ως μέλος του προγράμματος Flying Blue) και περί τα 30.000 μίλια αν πετάξετε με τη Lufthansa ή οποιαδήποτε άλλη εταιρεία της Star Alliance (ως μέλος του προγράμματος Miles & More).

Αν στοχεύετε… ψηλά, για να εξαργυρώσετε τα μίλια σας σε ένα υπερατλαντικό ταξίδι μετ’ επιστροφής στο πρόγραμμα Miles & More θα χρειαστείτε από 60.000 έως 100.000 μίλια αναλόγως πού θέλετε να πάτε (δείτε το διαφωτιστικό διάγραμμα εδώ), ενώ στο πρόγραμμα Flying Blue θα χρειαστείτε περί τα 50.000 μίλια, για μια πτήση Λονδίνο-Νέα Υόρκη.

Τι συμβαίνει με αυτές τις πιστωτικές κάρτες που είναι συνδεδεμένες με τα προγράμματα μιλίων;


Οι πιστωτικές κάρτες όπως η Aegean Bonus Visa, που εκδίδεται από την Alpha Bank, και η Miles & More Mastercard που κυκλοφορεί από την Τράπεζα Πειραιώς είναι ουσιαστικά ο νόμιμος τρόπος να… κλέψετε το σύστημα, και να μαζέψετε μίλια όχι πετώντας, αλλά πραγματοποιώντας συναλλαγές παντού –σε super market, βενζινάδικα, βιβλιοπωλεία, εστιατόρια και πάει λέγοντας.

Κατά κανόνα, κάθε ευρώ συναλλαγής αντιστοιχεί σε ένα μίλι, αλλά ορισμένες συμβεβλημένες επιχειρήσεις σας ανταμείβουν με περισσότερα μίλια για κάθε ευρώ της αγοράς σας. Άλλο σημαντικό πλεονέκτημα των καρτών είναι ότι, για όσο καιρό τις έχετε, ο λογαριασμός σας δεν απενεργοποιείται και τα μίλια σας δε λήγουν (βλέπε παρακάτω, τον νούμερο ένα εφιάλτη των κατόχων μιλίων).

Παρ’ όλα αυτά, οι πιστωτικές αυτές δεν συμφέρουν πάντα. Πριν σπεύσετε να τις αποκτήσετε, κάντε στον εαυτό σας τις ερωτήσεις που έχουν εύστοχα αναπτύξει οι New York Times εδώ και σε κάθε περίπτωση μείνετε μακριά τους αν δεν είχατε καλές σχέσεις με πιστωτικές κάρτες στο παρελθόν –ήτοι, αν χρωστάτε ή χρωστούσατε παλιότερα χρήματα από συσσωρευμένους τόκους.



Τι λένε τα ψιλά γράμματα που βαριέμαι να διαβάζω;

Πρώτον και σημαντικότερο, ότι οι χρεώσεις του τύπου επίναυλος καυσίμων και φόροι αεροδρομίων δεν συμπεριλαμβάνονται στο δωρεάν εισιτήριό σας, πράγμα που πρακτικά σημαίνει ότι για να εξαργυρώσετε τα μίλια σας σε ένα δωρεάν εισιτήριο, θα πρέπει να πληρώσετε ένα ποσό για αυτές τις χρεώσεις, που –όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η Star Alliance στους όρους της– μπορεί να φτάσει έως και 1.000 δολάρια. Μην σας τρομάζει, όμως, αυτό το ποσό, που αφορά ταξίδια με πολλές στάσεις, πολλά αεροδρόμια και πολλούς φόρους: Το ποσό που θα χρειαστεί να πληρώσετε για μια πτήση από την Αθήνα κάπου στην Ευρώπη θα ανέλθει στα 100-130€ το πολύ.

Επίσης, το πόσα μίλια αγοράζουν πόσα δωρεάν εισιτήρια δεν είναι πάγιος κανόνας, αλλά αποτέλεσμα μιας εξίσωσης της οποίας οι παράμετροι περιλαμβάνουν το status της κάρτας σας (αν είστε «χρυσό» μέλος, έχετε μαζέψει δηλαδή ήδη ένα αξιοσέβαστο ποσό μιλίων, χρειάζεστε λιγότερα μίλια για να πάρετε ένα δωρεάν εισιτήριο απ’ ό,τι οι κοινοί θνητοί), το πότε ταξιδεύετε, πού θέλετε να πάτε και αν υπάρχουν αρκετές ελεύθερες θέσεις στην πτήση –αν είναι λίγες, η εταιρεία θα προτιμήσει να τις κρατήσει προς πώληση, αντί να τις διαθέσει δωρεάν στους πιστούς πελάτες της.

Μία ακόμη κλασσική παγίδα είναι το γεγονός ότι τα μίλια που με τόσο κόπο μαζεύετε σε ελάχιστες εταιρείες ισχύουν για πάντα. Ανάλογα με το πρόγραμμα, η ισχύς τους συνήθως κυμαίνεται από 18 έως 36 μήνες, διάστημα μετά το οποίο ο λογαριασμός σας απενεργοποιείται και τα μίλια διαγράφονται. Στις περισσότερες περιπτώσεις, βέβαια, υπάρχει η δυνατότητα επανενεργοποίησης του λογαριασμού σας, η οποία όμως επιβαρύνεται οικονομικά, πράγμα που συμφέρει λιγότερο από το να αγοράσετε το εισιτήριο που θα κερδίζατε –εκτός κι αν προσπαθούσατε να συγκεντρώσετε 120.000 μίλια για να πάτε business class στο Περού και τη μέρα που έκλεισε ο λογαριασμός σας είχατε φτάσει τα 119.000.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v