Φεστιβάλ Αθηνών: Τα best of του καλοκαιριού στην Αθήνα

Δημήτρης Παπαϊωάννου ή Δον Κιχώτης; Αφιέρωμα στη Δόμνα Σαμίου ή αργεντίνικο θέατρο; Το Φεστιβάλ Αθηνών ανοίγει αύριο πανηγυρικά την αυλαία του, σε πείσμα των καιρών, κι εμείς διαλέγουμε τις παραστάσεις που δεν θα χάσουμε με τίποτα.
Φεστιβάλ Αθηνών: Τα best of του καλοκαιριού στην Αθήνα
της Ιωάννας Κλεφτόγιαννη

Κόντρα στην προεκλογική μιζέρια, στη γενικότερη στενότητα, στις αλυσιδωτές ξαφνικές ακυρώσεις παραστάσεων (άραγε να ευθύνεται που το υπουργείο Πολιτισμού ακόμη τού χρωστά τα περσινά;), την Παρασκευή το Φεστιβάλ Αθηνών ανοίγει, στην Πειραιώς 260, με τους απαράμιλλους Τσίμερμαν και Ντε Περό τις θύρες του στο κοινό. Και έχει στόχο υψηλό. Να κατατροπώσει, ει δυνατόν, την απαισιοδοξία μας, δίνοντάς μας τουλάχιστον έξι συν έναν λόγους για να βγάλουμε χωρίς γκρίνιες το καλοκαίρι στην Αθήνα.

1. Ο εθνικός «τελετάρχης» Δημήτρης Παπαϊωάννου επιστρέφει στη σκηνή, μετά από μια δεκαετία. Μια μεγάλη είδηση, ακόμη κι αν κάποιους η τελευταία του δουλειά «Μέσα» (στο «Παλλάς») τούς άφησε σε μια μετέωρη αμηχανία. Δέκα χρόνια μετά το «Για Πάντα» σκαρφαλώνει με όρεξη στη σκηνή συνθέτοντας την «Πρώτη Υλη», που... κυριολεκτεί. Η νέα χοροθεατρική παράσταση του κορυφαίου Ελληνα χορογράφου θα παρουσιαστεί 23-26 και 30 Ιουνίου και 1-3 Ιουλίου στην Πειραιώς 260 εστιάζοντας στην πρωταρχική ύλη, το ανθρώπινο σώμα, μια και θα είναι ο σωματικός αγώνας - εναγκαλισμός του Δημήτρη Παπαιωάννου με τον γυμνό Tadeu Liesenfeld. Από μια άλλη οπτική θα μπορούσε να ειδωθεί ως «η απόπειρα δημιουργίας του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος με τα λιγότερα μέσα». Ενα τελάρο κι ένας σκουπιδοτενεκές θα είναι άλλωστε τα μοναδικά «εμπόδια» που θα παρεμβάλλονται μεταξύ των δύο ανδρικών σωμάτων. Εξοβελισμένοι θα είναι ως επί το πλείστον και οι ήχοι και οι μουσικές. Μια γενναία άσκηση στην ασκητική, με άλλα λόγια, που στις μέρες μας είναι αναγκαιότητα.

2. Οραματίστρια, πεισματάρα, δουλευταρού, συλλέκτρια και, συγχρόνως, ερμηνεύτρια η Δόμνα Σαμίου, η οποία «έφυγε» αναπάντεχα πέρσι, διαφύλαξε για τις κατοπινές γενιές και την Ιστορία μελωδίες και στίχους της παράδοσής μας που κουβαλούν διαπερνώντας το χρόνο την αυθεντική λαϊκή ψυχή. Διέσωσε μέρος της μουσικής πολιτιστικής κληρονομιάς, αποτελώντας κι η ίδια κεφάλαιό της. Και ο κορυφαίος πολιτιστικός θεσμός της χώρας, το Ελληνικό Φεστιβάλ, κάνει αυτό που θα όφειλε. Της αφιερώνει μια βραδιά-hommage, με τίτλο «Έχε γεια, πάντα γεια». Στις 8 Ιουλίου, το Ωδείο Ηρώδου Αττικού θα αντηχήσει από τις μουσικές που μας έμαθε αυτή η μεγάλη κυρία της ελληνικής παράδοσης και μουσικής να αγαπάμε. Θα τις τραγουδήσουν, σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα και επιμέλεια Γιώργου Παπαδάκη, οι Ελευθερία Αρβανιτάκη Μανώλης Μητσιάς, Δημήτρης Μπάσης, Κατερίνα Παπαδοπούλου και Διονύσης Σαββόπουλος.

3. Είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας Γραμματείας. Από τα δημοφιλέστερα κι εμβληματικότερα. Ο «Δον Κιχώτης» του Θερβάντες βρίσκει το δρόμο για τη θεατρική σκηνή, έστω και διασκευασμένος. Η άοκνη διεθνής πλέον νεανική ομάδα Blitz αποφάσισε να τα βάλει από σκηνής με τους... ανεμόμυλους, τη φρεναπάτη και τα δαιμόνια του ανθρώπινου ψυχισμού. Η παράσταση θα ανασυνθέτει το μύθο του «ιππότη της κατηφούς μορφής», έχοντας τη μορφή ενός επινοημένου ντοκιμαντέρ. Tαυτόχρονα, θα είναι ένα στατικό road movie. Σκηνοθεσία και δραματουργία υπογράφουν οι Blitz Γιώργος Βαλαής, Αγγελική Παπούλια και Χρήστος Πασσαλής (28 και 29 Ιουνίου, Πειραιώς 260).

4. Θεωρούνται από τα κορυφαία έργα της μουσικής του 20ου αιώνα: Το λυρικό Κοντσέρτο για πιάνο, αρ. 2 του Σεργκέι Ραχμάνινοφ και η δυναμική Συμφωνία αρ. 5 του Ντμίτρι Σοστάκοβιτς. Θα τα ερμηνεύσει η περίφημη MusicAeterna, υπό τη διεύθυνση ενός Ελληνα αρχιμουσικού που έχει γίνει στην κυριολεξία σταρ στη Ρωσία, του Θόδωρου Κουρεντζή. Από τα ατού της συναυλίας είναι το ότι το δημοφιλέστατο 2ο κοντσέρτο για πιάνο του Ραχμάνινοφ θα αποδώσει ο δεξιοτέχνης Αλεξάντερ Μελνίκοφ. Για τους φανατικούς του είδους, ραντεβού στις 10 Ιουλίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

5. Το περίφημο Senso του Βισκόντι «μεταγράφεται» σε «Ιnsenso» από τον Δημήτρη Δημητριάδη και γίνεται παράσταση από τον αιρετικό Μιχαήλ Μαρμαρινό, που επιστρέφει μετά το προφητικό «Πεθαίνω σαν Χώρα» (πάλι του Δ. Δημητριάδη) στο Φεστιβάλ Αθηνών και την Πειραιώς 260 για τρεις βραδιές (7, 8 κι 9 Ιουλίου) με αυτή την «όπερα χωρίς μουσική» κι έναν αυστηρώς και άκρως ενδιαφέροντα γυναικείο θίασο- χορωδία, στον οποίο συνυπάρχουν από την Νάντια Μουρούζη και την Μαρία Ναυπλιώτου μέχρι την Θεοδώρα Τζήμου και την διάσημη Ελληνίδα υψίφωνο Τζένη Δριβάλα. Μια άρια -ποταμός για τον «εξευτελισμό και την τριπλή προδοσία της πατρίδας, της κοινωνικής τάξης και του εραστή». Εξίσου επίκαιρη, δυστυχώς, με το « Πεθαίνω σαν χώρα».


6. Περφόρμανς με trash στοιχεία, καταιγιστικά βίντεο και προκλητικούς συμβολισμούς, που άναψε τα αίματα, ξεσηκώνοντας την μήνιν των θρησκευτικών οργανώσεων στη Γαλλία, το «Golgota picnic» του Αργεντίνου προβοκάτορα Ροντρίγκο Γκαρσία καταφθάνει στις 16 και 17 Ιουνίου στην Πειραιώς 260, για να μας πείσει ότι «Η κόλαση είναι εδώ». Η σκηνική παραβολή του Αργεντίνου σκηνοθέτη έχει στρωμένη τη σκηνή με καρβέλια. Το θαύμα του πολλαπλασιασμού των άρτων φλερτάρει με τη σύγχρονη τραγωδία της πείνας και τη μανία της κατανάλωσης, υπό τους ήχους του «Επτά τελευταίες λέξεις του Χριστού στο σταυρό» του Χάυντν.

7. Μακράν η πιο βιωματική πρόταση του Φεστιβάλ Αθηνών μπορεί να θεωρηθεί το «Γιοί και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας» της ομάδας Sforaris του Γιάννη Καλαβριανού, που βασίζεται σε ντοκουμέντα αληθινών μαρτυριών υπερηλίκων σήμερα που κάποτε (στα νιάτα τους) υπήρξαν πρωταθλητές κολύμβησης , δήμαρχοι, πλούσιοι έμποροι του Βελιγραδίου, ερωτευμένοι, χορευτές tango στην Κοζάνη του Μεσοπολέμου, δασκάλες της γιόγκα μετά την απελευθέρωσή τους από το στρατόπεδο συγκέντρωσης, μέχρι και δολοφόνοι. Το υλικό της παράστασης που θα δούμε 16 και 18 Ιουνίου, στην Πειραιώς 260, βασίζεται σε 80 συνεντεύξεις που πήραν οι πέντε ηθοποιοί της ομάδας από παππούδες και γιαγιάδες απ' όλη την ελληνική επικράτεια. Το αποτέλεσμα; Η Ιστορία της χώρας από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο έως το Ευρωμπάσκετ και τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας του 2004. Ή όπως υποστηρίζουν οι Sforaris «ένα μωσαϊκό της άγραφης ζωής που πιέζεται, λοξοδρομεί αλλά επιμένει και αναζητά να ευτυχήσει, παράλληλα και κάτω από την επίσημα καταγεγραμμένη Ιστορία». (Συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής) .

Ιnfo:
Φεστιβάλ Αθηνων, εκδοτήρια εισιτηρίων: Πανεπιστημίου 39 (εντός στοάς) Πεσμαζόγλου, τηλ: 210 3272000
Περισσότερες πληροφορίες και οn line αγορά εισιτηρίων
www.greekfestival.gr  
Πληροφορίες: 210 9282900
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v