Οι Έμποροι των Εθνών: "Μουσικός" Παπαδιαμάντης στη Στέγη

Μιαν ανάσα πριν την πρεμιέρα του "Οι Έμποροι των Εθνών" στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, ο σκηνοθέτης Θοδωρής Αμπαζής μιλά στο in2life για την παράσταση, το διαχρονικό έργο του Παπαδιαμάντη και την μουσικότητα που κρύβεται στον λόγο.
Οι Έμποροι των Εθνών: Μουσικός Παπαδιαμάντης στη Στέγη
της Μάνιας Ζούση

«Δεν είναι τυχαίο που σε τέτοιες μέρες που περνάμε, ανεβαίνουν τόσα πολλά ελληνικά έργα, καθώς ψάχνουμε να βρούμε στέρεο έδαφος για να πατήσουμε και να αντέξουμε αυτά που μας περιμένουν» εξηγεί στο in2life ο Θοδωρής Αμπαζής, μουσικός και σκηνοθέτης της παράστασης Οι Έμποροι των Εθνών του Παπαδιαμάντη, που παρουσιάζεται από 19 Οκτωβρίου έως 6 Νοεμβρίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.

«Αναζητούμε και πάλι την ελληνικότητα μας και αυτό που θα μας κρατήσει και θα μας ξαναδώσει πίστη για αυτή τη χώρα» υποστηρίζει ο Αμπαζής και ξεδιπλώνει την ιστορία του έργου και τον τρόπο που αυτό ανεβαίνει στη σκηνή από την ομάδα θεάτρου OPERA:

«Έργο επικό και κινηματογραφικό, οι Έμποροι των Εθνών, ένα από τα τέσσερα μυθιστορήματα που έγραψε ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης και το οποίο δεν ανέβηκε ποτέ στο θέατρο. Δημοσιευόταν κάθε εβδομάδα του 1882 σε συνέχειες στο περιοδικό «Μη Χάνεσαι». Έτσι ο κόσμος μάθαινε για τις περιπέτειες της Αυγούστας, του Μούχρα και του Σαλούτου που διαδραματίζονταν σε διαφορετικούς τόπους, από τη Νάξο και τη Βενετία έως την Πάτμο.

Ένα τόσο μεγάλο έργο, με μάχες, ναυμαχίες, κυνηγητά, ερωτικά πάθη και μίση, δεν έχει νόημα να παρουσιαστεί στο θέατρο με συμβατικούς όρους. Αυτό που ενδιέφερε την θεατρική ομάδα OPERA, ήταν κυρίως ο λόγος του συγγραφέα και οι καταπληκτικές περιγραφές του, καθώς έχουμε να κάνουμε με ένα κείμενο που από μόνο του αποπνέει μια απίστευτη μουσικότητα και οδηγεί τον θεατή στην εικόνα με πολλούς τρόπους, και ακουστικά και εγκεφαλικά και ψυχικά.

Η ιστορία περιγράφει ένα ερωτικό τρίγωνο όπου ένας Βενετός αριστοκράτης συναντά μια παντρεμένη γυναίκα, την ερωτεύεται και την απαγάγει, την παίρνει μαζί του στη Βενετία, όπου εκείνη δεν αντέχει αυτήν την ζωή και τον εγκαταλείπει. Βρισκόμαστε στο 1200, με το τέλος της βυζαντινής αυτοκρατορίας, και την παντοκρατορία της Βενετίας που κυριαρχεί, θυμίζοντας την σημερινή Αμερική.

Στην παράσταση υπάρχει μια σύγχρονη ματιά, σε αντίθεση με την συνήθη ηθογραφική αντιμετώπιση του Παπαδιαμάντη που κατά τη γνώμη μου είναι ένας πολύ σημερινός συγγραφέας και ο λόγος του αποπνέει έντονη ελληνικότητα. Χρησιμοποιώντας κανείς το λόγο, μπορεί να ακούσει ακόμα και τη θάλασσα, την πυρκαγιά, μπορεί να φανταστεί το μεγάλο ερωτικό πάθος και μένος του άντρα της Αυγούστας που ψάχνει να την βρει για να την ξανακερδίσει. Μπορεί ακόμη να καταλάβει τις εκστρατείες και τις μάχες.

Αρχικά δεν υπάρχουν διακριτοί ρόλοι, αυτό δημιουργείται σιγά σιγά. Κυρίως χρησιμοποιούμε τον λόγο σαν να είναι ένα θεατρικό ορατόριο για να δημιουργήσουμε μουσικές εικόνες. Σε αυτό συμβάλει η ζωντανή μουσική από ένα τσέλο και κρουστά, η επεξεργασία του βίντεο στη σκηνή, τα φώτα, ακόμα και η κίνηση. Σαν ένα συμφωνικό ποίημα με σκηνικούς όρους θεάτρου, το οποίο έχουμε δουλέψει με απίστευτη αυστηρότητα μαζί με τους ηθοποιούς, σαν να ήταν μια συμφωνία του Μπετόβεν» .

Ταυτότητα
19 Οκτωβρίου - 6 Νοεμβρίου 2011 (εκτός Δευτέρας & Τρίτης) 21:00
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Μικρή Σκηνή

Δραματουργική επεξεργασία: Έλσα Ανδριανού
Σκηνοθεσία-Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Σκηνικά-Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Βίντεο: Στάθης Αθανασίου
Χορογραφία: Ζωή Χατζηαντωνίου
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Ερμηνεύουν: οι ηθοποιοί Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Κώστας Καλλιβρετάκης, Νέστορας Κοψιδάς, Μαρία Παρασύρη, Δανάη Σαριδάκη και οι μουσικοί Ιάκωβος Παυλόπουλος, Σοφία Ευκλείδου

Συμπαραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕRΑ, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας

Εισιτήρια: 18 € | Μειωμ. 10 €
Η παράσταση θα ταξιδέψει σε Καβάλα, Θεσσαλονίκη, Σέρρες και άλλες πόλεις.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v