Μπορεί το μέλλον της ελληνικής ραπ να είναι αβέβαιο, όμως στα είκοσι χρόνια ύπαρξής της «είπε» πολλά. Μια ιστορική ανασκόπηση των σημαντικότερων στιγμών της.
Παλαιότερο των 360 ημερών
του Νικόλα Γεωργιακώδη
Η πρώτη μου επαφή με το ελληνικό ραπ ήταν τότε, που επηρεασμένος και εγώ από την όλη «αντίδραση ενάντια στο κατεστημένο» φιλοσοφία της εποχής, αγόρασα τον πρώτο δίσκο των Terror –X- Crew εν ονόματι «Η Πόλις Εάλω». Ούτε ήξερα ποιοι ήταν αυτοί, ούτε τι αντιπροσώπευαν. Δεν ήξερα καν τι σήμαινε το όνομα τους. Θυμάμαι όμως ακόμα το σκάλωμα που έφαγα με ένα στίχο: «Δεν είμαι ο Έλληνας που έχεις συνηθίσει, έχω ένα πρόβλημα για κάθε σου λύση». Ακόμα θυμάμαι ένα προς ένα τα τραγούδια του άλμπουμ, τους στίχους, τα πάντα και ας έχουν περάσει περίπου δέκα χρόνια από τότε.
«Εντάξει, όλοι μας κολλήσαμε κάποια στιγμή με κάποιο τραγούδι», θα πείτε. Δεκτό, όμως αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι ότι οι στίχοι των τραγουδιών έμειναν αποτυπωμένοι για χρόνια στο μυαλό μου. Έκτοτε ελάχιστα ασχολήθηκα με την ελληνική ραπ. Ε και; Εκείνο το CD ακόμα υπάρχει στην δισκοθήκη μου και λογικά θα παραμείνει εκεί για αρκετά χρόνια ακόμα.
Τα πρώτα χρόνια
Μέρος της αστικής κουλτούρας του hip – hop, η οποία περιλάμβανε το break dance (τύπος χορού) και το graffiti (τύπος εικαστικής δημιουργίας), το Mcing (Master of Ceremony) ή ραπ («χτυπητός» τρόπος ομιλίας) ήρθε στην Ελλάδα εξ Αμερικής, όμως δεν άργησε να αποτελέσει αναπόσπαστο κομμάτι του νεώτερου ελληνικού αστικού τραγουδιού. Αν και εισαγόμενο, ενσωματώθηκε γρήγορα στην καλλιτεχνική παράδοση μιας τελείως διαφορετικής κοινωνίας, όπως ήταν η ελληνική. Σημαντικό ρόλο στην αφομοίωση του έπαιξε η θεματολογία των τραγουδιών, η οποία κατά κύριο λόγο εναντιωνόταν "στο σύστημα", οι αναφορές σε πρόσωπα και πράγματα της ελληνικής πραγματικότητας και η δημιουργική γλωσσική χρήση.
Ο εκφραστικός πλούτος της ελληνικής γλώσσας αξιοποιείται από τους Έλληνες εκπροσώπους του είδους, λαϊκά στοιχεία συνδυάζονται με κοινωνικές αργκό και στοιχεία από ξένες γλώσσες, ενώ το beat ενσωματώνεται αρμονικά από τους Dj’s των γκρουπ και δίνει ρυθμό στις δεκάδες ρίμες (ομοιοκαταλήξίες) των τραγουδιών.
Είναι τέλη '80 αρχές '90 όταν παρέες που μαζευόντουσαν και ράπαραν, ξεκινούν να φτιάχνουν συγκροτήματα. Ημερομηνία σταθμός στην «γέννηση» του ελληνικού ραπ και hip hop είναι η συναυλία των αμερικάνων Public Enemy στο Κατράκειο τον Ιούνιο του 1992. Ήταν η πρώτη φορά που ένα τόσο μεγάλο ραπ συγκρότημα ερχόταν στην Ελλάδα και τέσσερεις χιλιάδες κόσμου από κάθε γωνιά της χώρας ήταν εκεί. Μια καλή αφορμή λοιπόν, για τα ελληνικά συγκροτήματα να βάλουν στο πλάνο τους να «βγουν» προς τα έξω.
Εκείνη την περίοδο ξεπετάγονται τα πρώτα συγκροτήματα μέσα από τις δισκογραφικές δουλειές τους. Οι FF.C (Fortified Concept), οι Terror X Crew και οι Active Member, οι οποίοι κυκλοφορούν στα τέλη του 1992 τον πρώτο τους δίσκο «Διαμαρτυρία», αποτελούν χαρακτηριστικούς εκφραστές της πρώιμης εκείνης εποχής του ελληνικού hip hop. Έναν χρόνο μετά κυκλοφορεί ο πρώτος σόλο δίσκος του ιδρυτή των Active Member B.D. Foxmoor (Μιχάλης Μυτακίδης), με τίτλο “I’m still an active member”. Η σκηνή είχε ήδη αρχίσει να αναπτύσσεται.