Beethoven: The Piano Sonatas (opp. 2 και 7)

Ο βραβευμένος με το χρυσό μετάλλιο στον διαγωνισμό Tchaikowsky της Μόσχας Ούγγρος πιανίστας Andras Schiff ερμηνεύει όλες τις σονάτες για πιάνο του Μπετόβεν, ξεκινώντας από τα έργα 2 και 7, σε μια εκτέλεση που επαναπροσεγγίζει τη γραφή του συνθέτη, θυμίζοντάς μας την επαναστικότητά της, την ουσία της ως κάτι πρωτοποριακό και τη φύση της ως κάτι πρωτόγνωρο. Η ερμηνεία του δίνει νέο νόημα στις τέσσερις σονάτες που περιλαμβάνονται στον πρώτο διπλό δίσκο ακτίνας της σειράς.
Beethoven: The Piano Sonatas (opp. 2 και 7)

Πηγή: Classicalmusic

του Γιώργου Φλωράκη (*)

Όταν η συζήτηση έρχεται στις σονάτες του Beethoven, δεν είμαι καθόλου βέβαιος αν οι αγαπημένες μου εκτελέσεις έρχονται από τα χέρια ενός Arrau, ενός Richter, ενός Kempff, ενός Pollini ή ενός Kovacevich. Εκείνο που σε κάθε περίπτωση ξέρω καλά είναι ότι κάθε ένας από τους πιο πάνω μεγάλους πιανίστες έχει έναν ιδιαίτερο δρόμο να φωτίσει και έναν ξεχωριστό κόσμο να οικοδομήσει ως προς τις σονάτες αυτές.

Ο Andras Schiff έχει ξεχωρίσει για τις εκτελέσεις του σε έργα Bach, Mozart, Schubert αλλά και Bartok, Debussy ή Ravel. Μέσα στην υπερτριακονταετή καριέρα που ξεκινάει -στην ουσία- απο το χρυσό μετάλλιο που απέσπασε το 1974 στον διαγωνισμό Tchaikowsky της Μόσχας, αποφασίζει να ερμηνεύσει όλες τις σονάτες για πιάνο του Ludwig van Beethoven, ξεκινώντας -φυσικά- από τα έργα 2 και 7.

Τι έχει λοιπόν να προσφέρει ο Schiff εν έτει 2006 στην ερμηνεία κάθε μίας από τις σονάτες για πιάνο του μεγάλου συνθέτη από τη Βόννη;

Τη στιγμή ακριβώς που θεωρούσα ότι η ερώτηση αυτή είναι δύσκολο να απαντηθεί, ο Ούγγρος πιανίστας έρχεται με έναν εξαιρετικά ασυνήθιστο ήχο στο πιάνο του, έναν ήχο που παραπέμπει στο πιάνο πάνω στο οποίο συνέθετε ο Beethoven. Ταυτόχρονα, έρχεται να επαναπροσεγγίσει τη γραφή του συνθέτη, μία γραφή που αρκετοί ερμηνευτές θεωρούν δεδομένη -γι’ αυτό και οι ερμηνείες τους βουλιάζουν στην ανία- και, τέλος, πάνω από όλα, έρχεται να μας θυμίσει την επαναστατικότητα αυτής της γραφής, τη φύση της ως κάτι πρωτόγνωρο, την ουσία της ως κάτι πρωτοποριακό και, γι’ αυτό, επικίνδυνο.

Ο Schiff παίζει την κάθε νότα σαν αυτή να είναι η καθοριστική κάθε μέτρου, κάθε μέρους, κάθε σονάτας, σαν από αυτήν και μόνο να κρέμεται η αναγνώριση των προθέσεων του Beethoven, σαν από αυτήν και μόνο δι’ αυτής να έχουμε την ευκαιρία να προσεγγίσουμε το έργο του συνθέτη. Έτσι, επιτυγχάνει απολύτως τον στόχο του: Να δώσει νέο νόημα τουλάχιστον στις τέσσερις σονάτες που περιλαμβάνονται σ’ αυτό το πρώτο διπλό δίσκο ακτίνας της σειράς.

Θα ήθελα να ακούσω πολύ σύντομα τις επόμενες ηχογραφήσεις και αναρωτιέμαι τι να είναι άραγε αυτό που με περιμένει στις πιο αγαπημένες μου σονάτες, την εικοστή ένατη, την τριακοστή ή την τριακοστή πρώτη...

Πηγή: Classicalmusic

* Ο Γιώργος Φλωράκης (Αθήνα, 1964) σπούδασε Κοινωνιολογία στην Αθήνα και έχει εργαστεί από το 1988 έως σήμερα ως διευθυντής, αρχισυντάκτης και συντάκτης εντύπων αλλά και ως ραδιοφωνικός παραγωγός. Σήμερα διδάσκει, αρθογραφεί και παρουσιάζει στο Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας τις εκπομπές ”Όλα Τα Πρωινά Του Τρίτου” (Τρίτη και Πέμπτη 9.00-10.30) και ”Ασκήσεις Ύφους” (Δευτέρα 17.30-18.30).

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v