Ο Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης στον Κήπο του Μεγάρου στις 2 Ιούλη
Με αφορμή την εμφάνισή του Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη στον Κήπο του Μεγάρου, μιλήσαμε μαζί με τον εξαιρετικό Έλληνα τζαζ μουσικό.
Παλαιότερο των 360 ημερών
Ο Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης, από τους σημαντικότερους Έλληνες ντράμερ και εκφραστής της τζαζ σκηνής στην Ελλάδα, σημαντικός ενορχηστρωτής αλλά και ανερχόμενος συνθέτης, παρουσιάζει ζωντανά στον Κήπο του Μεγάρου στις 2 Ιουλίου του 2021 το τελευταίο του δισκογραφικό πόνημα με τίτλο "Κύκλοι" και υπότιτλο «έξι ορχηστρικά θέματα κι έξι τραγούδια». Το άλμπουμ του κυκλοφόρησε τον περασμένο Απρίλιο από την Panik Oxygen και αγαπήθηκε από τα πρώτα του ακούσματα. Τα τραγούδια του δίσκου ερμηνεύουν η ανερχόμενη ερμηνεύτρια Δήμητρα Σελεμίδου και ο νέος ερμηνευτής, τραγουδοποιός και βιολιστής Παναγιώτης Λάμπουρας.
Περιμένοντας την εμφάνιση του Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη μιλήσαμε με τον εξαιρετικό αυτό μουσικό για όλα όσα συνέβησαν το τελευταίο διάστημα, με αφορμή και την κυκλοφορία του νέου του δίσκου.
Πόσο εύκολο είναι να επιτευχθεί η σύζευξη ελληνικής παραδοσιακής μουσικής και τζαζ;
Υπάρχουν διαφορετικές αφετηρίες από τις οποίες μπορεί να ξεκινήσει μια τέτοια σύζευξη. Αναλόγως την αφετηρία, το αποτέλεσμα μπορεί να διαφέρει κατά πολύ μεγάλο ποσοστό. Κατά την γνώμη μου, απαιτείται μελέτη και των δύο ειδών σε βαθμό που να είναι ξεκάθαρο, ποια είναι τα βασικά θεμελιώδη μουσικά στοιχεία που διαμορφώνουν το κάθε είδος και δεν πρέπει να παραποιηθούν. Σε καμία περίπτωση δεν επιδιώκω να καταργήσω αυτά τα στοιχεία και πάντα σέβομαι τόσο την παράδοση όσο και την τζαζ. Η παραπάνω λογική λειτουργεί ως πυξίδα στο που και πως θα επέμβω ώστε η σύζευξη να μην δημιουργεί μια μουσική καρικατούρα και να επιτυγχάνεται μια, όσο το δυνατό , αρμονικότερη συνύπαρξη των ειδών.
Ποια συγγένεια εντοπίζετε μεταξύ των δύο ειδών;
Υπάρχουν κοινά στοιχεία στα δύο είδη. Ο αυτοσχεδιασμός είναι ένα βασικό κοινό στοιχείο. Παράλληλα, η μουσική ώσμωση με άλλα είδη μουσικής ως καταλύτης εξέλιξης, είναι επίσης ένα κοινό στοιχείο. Η παραδοσιακή μουσική απορροφά τις μουσικές παρεμβάσεις, με αντιδάνεια, από άλλα είδη μουσικής αλλά και από πρακτικές ανάγκες και κοινωνικές επιταγές, τις διυλίζει και προκύπτει ένα απόσταγμα προσμίξεων που λειτουργεί ως παράγοντας εξέλιξης της παράδοσης. Ακριβώς η ίδια διαδικασία συμβαίνει και στην τζαζ.
Πόσο άλλαξε τη ζωή ενός μουσικού η πανδημία;
Προσωπικά η περίοδος της πανδημίας αποτελεί μια από τις δυσκολότερες και σημαντικότερες περιόδους της ζωής μου. Η απόλυτη στασιμότητα στην οποία βρεθήκαμε ξαφνικά, όλοι οι μουσικοί, αποτέλεσε μια μεγάλη πρόκληση σε όλους τους τομείς. Η αντιμετώπιση των οικονομικών δυσκολιών και η συνειδητοποίηση της υπαρξιακής σχέσης που έχουμε οι άνθρωποι του πολιτισμού με το επάγγελμά μας, τάραξε την καθημερινότητα μας, σε απίστευτο βαθμό. Παράλληλα όμως, προσωπικά, η κρίση αυτή με βοήθησε να συνειδητοποιήσω ακόμα περισσότερο το γεγονός ότι μουσική κάνω γιατί δεν μπορώ να κάνω αλλιώς. Κατάλαβα πως η δημιουργία είναι μια ανάγκη που βρίσκει πάντα τρόπο να εκφραστεί και να καλυφθεί ανεξαρτήτως συνθηκών και κρίσεων. Η πανδημία ενδυνάμωσε τη σχέση μου με τη μουσική και με έκανε να συνειδητοποιήσω ακόμη περισσότερο την βαθιά σύνδεση και αγάπη που έχω γι αυτή την υπέρτατη μορφή τέχνης.
Ποιες είναι οι πρώτες λέξεις που ξεπηδούν στο μυαλό σας, όταν κάποιος σας ρωτά για το τελευταίο δισκογραφικό σας πόνημα;
Ελληνική μουσική, σύνθεση, ειλικρίνεια, μουσικές της ζωής μου, προσωπική ματιά, ορχήστρα δωματίου, τζαζ κουαρτέτο, live ηχογράφηση, παρουσίαση της μουσικής στον Κήπο του Μεγάρου στις 2 Ιουλίου.