Οι καλύτερες ταινίες του νέου ελληνικού σινεμά

Έντεκα σύγχρονες ελληνικές ταινίες που ανήκουν στο «ρεύμα» του Weird Wave, του αλλόκοτου ελληνικού σινεμά που σαρώνει τα διεθνή βραβεία.
Οι καλύτερες ταινίες του νέου ελληνικού σινεμά
Ο Γιώργος Λάνθιμος πήγε Κάννες, και εντός της εβδομάδας θα γνωρίζουμε αν θα γίνει ο δεύτερος έλληνας σκηνοθέτης, μετά τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, που θα κατακτήσει τον Χρυσό Φοίνικα. Προς το παρόν, αυτά που γνωρίζουμε για τη νέα του ταινία, The Lobster, είναι ότι πρόκειται για μια «αντισυμβατική ιστορία αγάπης, η οποία τοποθετείται στο κοντινό μέλλον, όπου όλοι οι μόνοι άνθρωποι της Πόλης συλλαμβάνονται και μεταφέρονται στο Ξενοδοχείο. Εκεί πρέπει μέσα σε διάστημα 45 ημερών να βρουν έναν ταιριαστό σύντροφο. Αν αποτύχουν απελευθερώνονται στο Δάσος, αφού μεταμορφωθούν σε ζώο της επιλογής τους». Με λίγα λόγια… άλλη μια αλλόκοτη ιστορία, όπως αυτές στις οποίες μας έχει συνηθίσει.

Και δεν είναι ο μόνος: Με τον πολυβραβευμένο «Κυνόδοντά» του, ο Λάνθιμος έδωσε το έναυσμα σε πολλούς ακόμα νέους έλληνες κινηματογραφιστές να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στο νέο ρεύμα: Έμφαση στην φόρμα και στο σκηνοθετικό στιλ, μηχανικό (σχεδόν μη) παίξιμο από τους ηθοποιούς, αλληγορικοί συνειρμοί και φεστιβαλική καριέρα είναι τα χαρακτηριστικά που μοιράζονται οι ταινίες του Greek Weird Wave.

Και μπορεί κάποιοι από αυτούς τους σκηνοθέτες να αρνούνται αυτή την «ταμπέλα», αλλά σε όλες τις παρακάτω ταινίες που συγκεντρώσαμε, θα βρείτε κοινά στοιχεία: Πέρα από όλα τα προηγούμενα, θα εντοπίσετε παρόμοιες θεματικές (η κρίση, οι παθογένειες της οικογένειας και των ελληνικών θεσμών, η αποξένωση, η παρακμή), αλλά και την ίδια «παρέα» συντελεστών – θα χορτάσετε να βλέπετε μεταξύ άλλων τους Παπούλια, Στέργιογλου, Μουρίκη, Σερβετάλη και Καρβούνη. Δείτε παρακάτω συγκεντρωμένες λοιπόν μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.

Κυνόδοντας
του Γιώργου Λάνθιμου (2009) 
 
Σε μια απομονωμένη μονοκατοικία έξω από την Αθήνα ζει μια πενταμελής οικογένεια. Τα τρία παιδιά δεν έχουν βγει ποτέ από το σπίτι και μεγαλώνουν χωρίς κανένα εξωτερικό ερέθισμα. Ο μόνος άνθρωπος που τους επισκέπτεται είναι η Χριστίνα, υπάλληλος στο εργοστάσιο του πατέρα, με σκοπό να κατευνάζει τις σεξουαλικές ορμές του μεγάλου γιου. Τα παιδιά μπορούν να φύγουν από το σπίτι, όπως τους λένε οι γονείς τους, μόνο όταν πέσει ο κυνόδοντάς τους.

Άλπεις
του Γιώργου Λάνθιμου (2011)

Τα μέλη μιας ομάδας με το όνομα «Άλπεις» προσλαμβάνονται από συγγενείς και φίλους νεκρών για να αντικαταστήσουν τους δικούς τους ανθρώπους που έχουν πεθάνει. Μια κοπέλα όμως που προσλαμβάνεται στις «Άλπεις» αποφασίζει να παραβιάσει τους αυστηρούς κανόνες τους οποίους έχει θεσπίσει ο αρχηγός της, Mont Blanc.

Attenberg
της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγκάρη (2010)

Η Μαρίνα μεγαλώνει με τον πατέρα της, ο οποίος είναι σοβαρά άρρωστος, σε μια μικρή παραθαλάσσια πόλη. Περνά τις ώρες της παρακολουθώντας στην τηλεόραση ντοκιμαντέρ για τη ζωή των θηλαστικών και κάνοντας παρέα με τη φίλη της Μπέλλα, ώσπου γνωρίζει έναν μηχανικό που έχει έρθει στην πόλη για δουλειές.

Miss Violence
του Αλέξανδρου Αβρανά (2013)

Την ημέρα των γενεθλίων της η 11χρονη Αγγελική αυτοκτονεί πηδώντας από το μπαλκόνι. Η αστυνομία και η κοινωνική πρόνοια προσπαθούν να βρουν την αιτία, η οποία κρύβεται πίσω από τα επικίνδυνα μυστικά της οικογένειάς της.

Χώρα Προέλευσης
του Σύλλα Τζουμέρκα, 2010

Η Χώρα Προέλευσης είναι η ιστορία μιας χώρας και μιας οικογένειας σε ελεύθερη πτώση. Τρεις γενιές μιας οικογένειας (η γενιά του ’50, η γενιά της μεταπολίτευσης και η νεώτερη γενιά), οδηγούνται σε μια σύγκρουση μέχρις εσχάτων εξαιτίας μιας ενδοοικογενειακής υιοθεσίας.

L
του Μπάμπη Μακρίδη, 2012

Ένας άντρας ζει μέσα στο αυτοκίνητό του. Είναι 40 ετών και δεν έχει πολύ ελεύθερο χρόνο, αλλά όταν έχει, επιλέγει να τον περνά με την οικογένειά του. Συναντά τη γυναίκα του και τα δύο παιδιά του συγκεκριμένες ώρες και ημέρες σε πάρκινγκ αυτοκινήτων. Η δουλειά του είναι να βρίσκει και να μεταφέρει το καλύτερο μέλι που υπάρχει σε έναν άντρα 50 ετών. Η εμφάνιση ενός καινούριου οδηγού οδηγεί στην απόλυση του άντρα. Η ζωή του αλλάζει και θεωρεί παράλογο το ότι δεν τον εμπιστεύεται κανείς.

Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού
του Έκτορα Λυγίζου, 2012

Ένα 22χρονο αγόρι στην Αθήνα δεν έχει δουλειά, δεν έχει λεφτά, δεν έχει κοπέλα και δεν έχει φαΐ να φάει, αλλά έχει ένα καναρίνι και πολύ ωραία φωνή κόντρα τενόρου. Όταν μένει και χωρίς σπίτι, πρέπει να βρει κρυψώνα για το καναρίνι του. Κι όταν το καναρίνι παγιδεύεται μες στην κρυψώνα, το αγόρι πρέπει να βρει βοήθεια. Πρέπει να βρει κάποιον να του εξομολογηθεί ότι δεν έχει δουλειά, δεν έχει λεφτά, δεν έχει κοπέλα και δεν έχει φαΐ να φάει.

Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά
της Ελίνας Ψύκου (2014)

Ο Αντώνης φτάνει σ' ένα ξενοδοχείο κοντά στη θάλασσα. Είναι χειμώνας, το ξενοδοχείο είναι κλειστό και ο Αντώνης τριγυρνάει μόνος του. Μοιάζει να έχει όλο το χρόνο με το μέρος του. Ώσπου στην τηλεόραση ανακοινώνεται η εξαφάνιση του γνωστού δημοσιογράφου Αντώνη Παρασκευά.

September
της Πέννυς Παναγιωτοπούλου (2013)

Η Άννα ζει με το σκύλο της σε ένα μικρό διαμέρισμα. Όταν εκείνος πεθαίνει, ζητά από τους γείτονές της να τον θάψει στην αυλή τους. Έτσι, θα αρχίσει μια ιδιόρρυθμη σχέση μεταξύ της Άννας και της οικογένειας.

Luton
του Μιχάλη Κωνσταντάτου (2013) 
 
O Τζίμης είναι ένας ευκατάστατος μαθητής λυκείου, γύρω στα 17. Η Μαίρη, είναι μια ασκούμενη δικηγόρος γύρω στα 30. Ο Μάκης, ένας 50αρης οικογενειάρχης, ιδιοκτήτης ενός ψιλικατζίδικου. Τρεις πολύ διαφορετικοί άνθρωποι μεταξύ τους και η καθημερινότητά τους. Μέσα στο πλαίσιο μιας συμβατικής ζωής που τους πιέζει όταν όλα γι' αυτούς μοιάζουν ακίνητα και αναμενόμενα, τα τρία αυτά πρόσωπα βρίσκουν τον δικό τους τρόπο διαφυγής.

Νορβηγία
του Γιάννη Βεσλεμέ (2014)

1984. Ο Ζανό (Βαγγέλης Μουρίκης) φτάνει πρώτη φορά στην πόλη. Φωτοφοβικός, βρικόλακας, δεινός χορευτής, καίγεται, σκορπίζεται, χαραμίζεται σε μια Αθήνα που δεν υπάρχει σε κανέναν χάρτη. Και το μόνο που θέλει είναι ένα «ζεστό κορίτσι». Στη Ντίσκο Ζαρντόζ, ένα καταγώγιο, άντρο παρανόμων, συναντά την πόρνη Αλίκη (Αλεξία Καλτσίκη) και τον Νορβηγό ντίλερ Πήτερ (Daniel Bolda). Μαζί τους αναλαμβάνει μια ύποπτη δουλειά που τον οδηγεί στο βουνό της Πάρνηθας, στα έγκατα της γης, στο βασίλειο του Μαθουσάλα.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v