Πεινάς. Πεινάς πολύ. Πού χρόνος για να κοιτάς προσπέκτους; Έτσι με συνοπτικές διαδικασίες ανοίγεις την εφαρμογή στο smartphone σου, επιλέγεις την περιοχή σου και βλέπεις αναλυτικά όλα τα ψητοπωλεία που κάνουν delivery κοντά σου. Ακολουθώντας πιστά τις… προσταγές του ομώνυμου site, η εφαρμογή του TheloSouvlaki είναι το ίδιο εύχρηστη και αποτελεσματική, ενώ προσφέρει και τη δυνατότητα online παραγγελίας στα ψητοπωλεία που αυτό είναι εφικτό. Ένας εκ των δύο εμπνευστών του site, o Δημήτρης Κουνδουράκης, αλλά και ο Ηλίας Πολιτάκης της εταιρείας mobileFX που ανέλαβε τη δημιουργία της εφαρμογής απαντούν στις ερωτήσεις μας.
* Πώς γεννήθηκε η ιδέα πίσω από το thelosouvlakia.gr; Με ποιά αφορμή αποφασίσατε να το "μεταφέρετε" και σε smartphone;
Δημήτρης Κουνδουράκης: Η ιδέα πίσω από το thelosouvlakia.gr γεννήθηκε όταν εντοπίστηκε, πριν από περίπου 5 χρόνια, ένα ‘κενό’ στο internet για ένα κλαδικό site που θα αποτελούσε το κοινό ‘ψηφιακό’ σημείο επαφής μεταξύ αυτών που αγαπούν και τρώνε σουβλάκι, των καταστημάτων delivery και των προμηθευτών της συγκεκριμένης αγοράς. Είναι ο πρώτος εξειδικευμένος οδηγός delivery ψητοπωλείων που έγινε ποτέ στο ελληνικό internet. Πολύ σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της ιδέας έπαιξε και η εμπειρία μελών της ομάδας μας στον χώρο της εστίασης, του web marketing αλλά και της επικοινωνίας γενικότερα.
Όσον αφορά το 2ο σκέλος της ερώτησης η μεταφορά του thelosouvlakia.gr σε iPhone & Android εφαρμογές ήταν αναπόφευκτη. Η τεχνολογία προχωρά συνεπώς και οι περισσότεροι χρήστες προσπαθούν να ενημερώνονται άρα και να ‘απαιτούν’ από τα site και τις υπηρεσίες που χρησιμοποιούν να συμβαδίζουν με ό,τι πιο νέο. Έτσι την εποχή που ο μέσος χρήστης θέλει και μπορεί να αγοράζει οτιδήποτε από το κινητό του θεωρήσαμε οτι πρέπει να του δώσουμε τη δυνατότητα να παραγγέλνει και από το smartphone του σουβλάκια. Παραγγελία με τον πλέον δυναμικό τρόπο, επιλογής δηλαδή καταστήματος, επιλογή πιάτων, επεξεργασία παραγγελίας και αποστολή της κατευθείαν στο κατάστημα χωρίς τηλεφωνική ή άλλη επικοινωνία με το κατάστημα. Και πάνω απ’ όλα δωρεάν χωρίς καμία επιπλέον χρέωση ούτε για τον χρήστη αλλά ούτε και για τον καταστηματάρχη.
* Θεωρείτε πως αυξήθηκε η επισκεψιμότητα του site μετά το λανσάρισμα της εφαρμογής;
Δ.Κ: Σίγουρα η επισκεψιμότητα του site αυξήθηκε μετά το λανσάρισμα της εφαρμογής και αυτό φαίνεται στο Google Analytics, στις περισσότερες online παραγγελίες που γίνονται μέσα από το site thelosouvlakia.gr, αλλά και από τα μηνύματα που λαμβάνουμε από πολλούς χρήστες από τότε που λανσαρίστηκαν οι εφαρμογές. Επίσης το γεγονός ότι το iPhone app το έχουν κατεβάσει πάνω από 25,000 χρήστες σημαίνει ότι το site μπορεί να έγινε γνωστό και σε ένα άλλο κοινό που δεν χρησιμοποιούσε το site ή δεν μας γνώριζε καθόλου.
* Ποια τα μελλοντικά σας σχέδια για επέκταση του site και της εφαρμογής;
Δ.Κ: Η εφαρμογή και το site είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα συνεπώς και για τα 2 θα θέλαμε σε δύο χρόνια από τώρα να έχουμε επεκτείνει την πληροφόρηση και την online παραγγελία σε όσο δυνατόν περισσότερες πόλεις της Ελλάδας και της Κύπρου, πέραν των 22 πόλεων που έχουμε μέχρι στιγμής. Επίσης θα θέλαμε να δημιουργήσουμε μεγαλύτερη διάδραση μεταξύ των χρηστών και των καταστημάτων.
Τέλος ένα μελλοντικό σχέδιο είναι όλα μας τα site (thelosouvlakia.gr,theloPizza.gr, theloBurger.gr, theloPromitheuti.gr) κάποια στιγμή να ενοποιήσουν την λειτουργία τους και μέσα από ένα site ή application που θα δημιουργηθεί να αποτελούν την πιο σημαντική πηγή πληροφόρησης για τον χώρο στης εστίασης στην Ελλάδα.
*Ποιό είναι το Business model πίσω από μια ελληνική εφαρμογή; Μπορεί κάποιος να αποκομίσει κέρδος ανάλογο των εξόδων και αν ναι, πώς; Μπορεί να "σηκώσει" η ελληνική αγορά εμπορικά τουλάχιστον το κόστος;
Ηλίας Πολιτάκης: Σίγουρα όποιος πιστεύει ότι θα κάνει μια εφαρμογή που θα «πουλάει» κάνει λάθος. Το μοναδικό μοντέλο που φαίνεται εδώ και χρόνια να αποδίδει είναι το freemium κατά το οποίο ο τελικός χρήστης λαμβάνει την εφαρμογή δωρεάν, η οποία του προσφέρει ένα μείγμα από free και premium υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας. Οι free υπηρεσίες πρέπει να είναι αρκετές ώστε να κάνουν engage τον χρήστη να την κατεβάσει και οι premium να είναι αναγκαίες για ένα χρήστη ώστε να τις πληρώσει. Ο ρυθμός με τον οποίο εμφανίζονται κάθε χρόνο Ελληνικά startups που παράγουν εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα καθώς και το μέγεθος της επένδυσης που ισχυρίζονται ότι επενδύουν μεγάλες εταιρίες του χώρου, σημαίνουν πως το business model το οποίο υιοθετεί κανείς αποδίδει. Κατά τη γνώμη μου όμως κάτι τέτοιο δεν ισχύει και έχουμε πλέον περάσει από το «will code html for food» που ίσχυε πριν από 10 χρόνια στο «will code mobile apps for food» με εφαρμογές να αναπτύσσονται με χαμηλά budgets τόσο από τους πελάτες όσο και από τις εταιρίες παραγωγής ως μια τυποποιημένη λύση και πάμπολλα παραδείγματα τέτοια στα appstores.
*Πόσο σημαντικό είναι το feedback (θετικό/αρνητικό) από τους χρήστες της εφαρμογής; Πώς ανταποκρίνεστε στα αρνητικά σχόλια;
Η.Π: Το να σχεδιάσεις και να ανεβάσεις μία εφαρμογή σε ένα application store είναι απλά το πρώτο βήμα. Το να επενδύσεις χρόνο στο να αξιολογήσεις το feedback από τους χρήστες της εφαρμογής δείχνει το μέγεθος της επαγγελματικής αφοσίωσης. Από την πρώτη στιγμή που γίνεται διαθέσιμη η εφαρμογή μας στους χρήστες, ενημερωνόμαστε για την αποδοχή της ή μη, λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη τις βελτιώσεις ή παρατηρήσεις που μπορεί να προτείνονται και προχωρούμε σε νέα έκδοση της εφαρμογής. Εμείς θεωρώ ότι έχουμε πάει την επικοινωνία με τους χρήστες των εφαρμογών μας σε ένα άλλο επίπεδο. Δίνουμε τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν μαζί μας και μέσα από την εφαρμογή π.χ. στην εφαρμογή thelosouvlakia οι χρήστες μπορούν να προτείνουν μαγαζιά που πιθανώς να μην περιλαμβάνονται ήδη.
* Πώς γεννήθηκε η ιδέα πίσω από το thelosouvlakia.gr; Με ποιά αφορμή αποφασίσατε να το "μεταφέρετε" και σε smartphone;
Δημήτρης Κουνδουράκης: Η ιδέα πίσω από το thelosouvlakia.gr γεννήθηκε όταν εντοπίστηκε, πριν από περίπου 5 χρόνια, ένα ‘κενό’ στο internet για ένα κλαδικό site που θα αποτελούσε το κοινό ‘ψηφιακό’ σημείο επαφής μεταξύ αυτών που αγαπούν και τρώνε σουβλάκι, των καταστημάτων delivery και των προμηθευτών της συγκεκριμένης αγοράς. Είναι ο πρώτος εξειδικευμένος οδηγός delivery ψητοπωλείων που έγινε ποτέ στο ελληνικό internet. Πολύ σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της ιδέας έπαιξε και η εμπειρία μελών της ομάδας μας στον χώρο της εστίασης, του web marketing αλλά και της επικοινωνίας γενικότερα.
Όσον αφορά το 2ο σκέλος της ερώτησης η μεταφορά του thelosouvlakia.gr σε iPhone & Android εφαρμογές ήταν αναπόφευκτη. Η τεχνολογία προχωρά συνεπώς και οι περισσότεροι χρήστες προσπαθούν να ενημερώνονται άρα και να ‘απαιτούν’ από τα site και τις υπηρεσίες που χρησιμοποιούν να συμβαδίζουν με ό,τι πιο νέο. Έτσι την εποχή που ο μέσος χρήστης θέλει και μπορεί να αγοράζει οτιδήποτε από το κινητό του θεωρήσαμε οτι πρέπει να του δώσουμε τη δυνατότητα να παραγγέλνει και από το smartphone του σουβλάκια. Παραγγελία με τον πλέον δυναμικό τρόπο, επιλογής δηλαδή καταστήματος, επιλογή πιάτων, επεξεργασία παραγγελίας και αποστολή της κατευθείαν στο κατάστημα χωρίς τηλεφωνική ή άλλη επικοινωνία με το κατάστημα. Και πάνω απ’ όλα δωρεάν χωρίς καμία επιπλέον χρέωση ούτε για τον χρήστη αλλά ούτε και για τον καταστηματάρχη.
* Θεωρείτε πως αυξήθηκε η επισκεψιμότητα του site μετά το λανσάρισμα της εφαρμογής;
Δ.Κ: Σίγουρα η επισκεψιμότητα του site αυξήθηκε μετά το λανσάρισμα της εφαρμογής και αυτό φαίνεται στο Google Analytics, στις περισσότερες online παραγγελίες που γίνονται μέσα από το site thelosouvlakia.gr, αλλά και από τα μηνύματα που λαμβάνουμε από πολλούς χρήστες από τότε που λανσαρίστηκαν οι εφαρμογές. Επίσης το γεγονός ότι το iPhone app το έχουν κατεβάσει πάνω από 25,000 χρήστες σημαίνει ότι το site μπορεί να έγινε γνωστό και σε ένα άλλο κοινό που δεν χρησιμοποιούσε το site ή δεν μας γνώριζε καθόλου.
* Ποια τα μελλοντικά σας σχέδια για επέκταση του site και της εφαρμογής;
Δ.Κ: Η εφαρμογή και το site είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα συνεπώς και για τα 2 θα θέλαμε σε δύο χρόνια από τώρα να έχουμε επεκτείνει την πληροφόρηση και την online παραγγελία σε όσο δυνατόν περισσότερες πόλεις της Ελλάδας και της Κύπρου, πέραν των 22 πόλεων που έχουμε μέχρι στιγμής. Επίσης θα θέλαμε να δημιουργήσουμε μεγαλύτερη διάδραση μεταξύ των χρηστών και των καταστημάτων.
Τέλος ένα μελλοντικό σχέδιο είναι όλα μας τα site (thelosouvlakia.gr,theloPizza.gr, theloBurger.gr, theloPromitheuti.gr) κάποια στιγμή να ενοποιήσουν την λειτουργία τους και μέσα από ένα site ή application που θα δημιουργηθεί να αποτελούν την πιο σημαντική πηγή πληροφόρησης για τον χώρο στης εστίασης στην Ελλάδα.
*Ποιό είναι το Business model πίσω από μια ελληνική εφαρμογή; Μπορεί κάποιος να αποκομίσει κέρδος ανάλογο των εξόδων και αν ναι, πώς; Μπορεί να "σηκώσει" η ελληνική αγορά εμπορικά τουλάχιστον το κόστος;
Ηλίας Πολιτάκης: Σίγουρα όποιος πιστεύει ότι θα κάνει μια εφαρμογή που θα «πουλάει» κάνει λάθος. Το μοναδικό μοντέλο που φαίνεται εδώ και χρόνια να αποδίδει είναι το freemium κατά το οποίο ο τελικός χρήστης λαμβάνει την εφαρμογή δωρεάν, η οποία του προσφέρει ένα μείγμα από free και premium υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας. Οι free υπηρεσίες πρέπει να είναι αρκετές ώστε να κάνουν engage τον χρήστη να την κατεβάσει και οι premium να είναι αναγκαίες για ένα χρήστη ώστε να τις πληρώσει. Ο ρυθμός με τον οποίο εμφανίζονται κάθε χρόνο Ελληνικά startups που παράγουν εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα καθώς και το μέγεθος της επένδυσης που ισχυρίζονται ότι επενδύουν μεγάλες εταιρίες του χώρου, σημαίνουν πως το business model το οποίο υιοθετεί κανείς αποδίδει. Κατά τη γνώμη μου όμως κάτι τέτοιο δεν ισχύει και έχουμε πλέον περάσει από το «will code html for food» που ίσχυε πριν από 10 χρόνια στο «will code mobile apps for food» με εφαρμογές να αναπτύσσονται με χαμηλά budgets τόσο από τους πελάτες όσο και από τις εταιρίες παραγωγής ως μια τυποποιημένη λύση και πάμπολλα παραδείγματα τέτοια στα appstores.
*Πόσο σημαντικό είναι το feedback (θετικό/αρνητικό) από τους χρήστες της εφαρμογής; Πώς ανταποκρίνεστε στα αρνητικά σχόλια;
Η.Π: Το να σχεδιάσεις και να ανεβάσεις μία εφαρμογή σε ένα application store είναι απλά το πρώτο βήμα. Το να επενδύσεις χρόνο στο να αξιολογήσεις το feedback από τους χρήστες της εφαρμογής δείχνει το μέγεθος της επαγγελματικής αφοσίωσης. Από την πρώτη στιγμή που γίνεται διαθέσιμη η εφαρμογή μας στους χρήστες, ενημερωνόμαστε για την αποδοχή της ή μη, λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη τις βελτιώσεις ή παρατηρήσεις που μπορεί να προτείνονται και προχωρούμε σε νέα έκδοση της εφαρμογής. Εμείς θεωρώ ότι έχουμε πάει την επικοινωνία με τους χρήστες των εφαρμογών μας σε ένα άλλο επίπεδο. Δίνουμε τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν μαζί μας και μέσα από την εφαρμογή π.χ. στην εφαρμογή thelosouvlakia οι χρήστες μπορούν να προτείνουν μαγαζιά που πιθανώς να μην περιλαμβάνονται ήδη.