Η τομή της Fiat στην καθημερινή μας μετακίνηση
Το ολοκαίνουργιο Grande Panda βασίζεται στην Smart Car Platform της Stellantis, έχει compact διαστάσεις και άνεση χώρων.
Το ολοκαίνουργιο Grande Panda βασίζεται στην Smart Car Platform της Stellantis, έχει compact διαστάσεις και άνεση χώρων.
Η Fiat επαναπροσδιορίζει το ιταλικό στιλ, την απλότητα, την τεχνογνωσία για τα αυτοκίνητα πόλης και τη βιωσιμότητα. Λανσάρει το ολοκαίνουργιο Grande Panda, που ανήκει στη πιο δημοφιλή κατηγορία της αγοράς, το B-Segment.
Είναι το πρώτο μοντέλο της ιταλικής μάρκας που βασίζεται στην Smart Car Platform της Stellantis.
Με μήκος 3,99 μ., πλάτος 1,76 μ. και ύψος 1,57 μ. έχει compact διαστάσεις για τα δεδομένα του B-Segment και ταυτόχρονα είναι από τα πιο ευρύχωρα μοντέλα της κατηγορίας. Η σχεδίασή του είναι έργο του Centro Stile που εδρεύει στο Τορίνο και αυτό είναι εμφανές σε κάθε σημείο του αμαξώματος και της καμπίνας.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά είναι τα φώτα PXL LED που παραπέμπουν στο γνωστό video game των 80s, συνδυάζοντας την υψηλή απόδοση με το στιλ. Εξίσου ξεχωριστή είναι η σχεδίαση των ζαντών 17” που αναγράφουν “FIAT” στο κέντρο, ενώ μια ακόμα πινελιά προσθέτει η χρωματική παλέτα.
Ικανό να χωρέσει έως και πέντε ενήλικους στην καμπίνα του, επιτυγχάνει αξιοσημείωτη χωροταξική εκμετάλλευση. Το διαθέσιμο πλάτος στο ύψος των ώμων είναι το μεγαλύτερο στο B-Segment, ενώ άφθονοι είναι και οι αποθηκευτικοί χώροι για μικροπράγματα: Μόνο στο ταμπλό υπάρχουν διαθέσιμα συνολικά 13 λιτρα. Όσο για τις αποσκευές, είναι διαθέσιμα έως 361 λιτρα στην αμιγώς ηλεκτρική έκδοση, μια πολύ ανταγωνιστική τιμή για την κατηγορία.
Εξέχουσα θέση έχουν το σχήμα της οθόνης 10,25” του συστήματος πολυμέσων και εκείνο της κονσόλας, που αμφότερα παραπέμπουν στη θρυλική πίστα που βρίσκεται στην οροφή του εργοστασίου του Lingotto. Να σημειωθεί ότι τα παράθυρα του ίδιου εργοστασίου -μιας από τις πλέον εμβληματικές τοποθεσίες για την FIAT- έχουν δώσει έμπνευση και στο σχήμα των φωτεινών στοιχείων στα εμπρός και πίσω φώτα.
Προκειμένου να καλύπτει τις ανάγκες όλων των οδηγών, θα διατίθεται σε αμιγώς ηλεκτρική και υβριδική έκδοση, αμφότερες με κίνηση στους εμπρός τροχούς.
Η πρώτη κινείται από σύστημα με μπαταρία 44 kWh και ηλεκτρικό κινητήρα που αποδίδει 113 ίππων (83 kW). Αυτονομία 320 χλμ. στον μικτό κύκλο μέτρησης WLTP και ολοκληρώνει την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 11”. Η τελική ταχύτητα είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 132 χλμ./ώρα, προκειμένου να μη γίνεται σπατάλη ηλεκτρικής ενέργειας και περιορίζεται άσκοπα η αυτονομία.
Μια ιδέα που έχει εφαρμοστεί είναι το σπιράλ καλώδιο φόρτισης που βρίσκεται ενσωματωμένο στο εμπρός μέρος και έχει μήκος 4,5 μ.. Κάνει τη φόρτιση πανεύκολη και μαζεύεται μόνο του μετά τη χρήση, υποστηρίζοντας ισχύ έως 7 kW. Έτσι, η αναπλήρωση από το 20-80% της ενέργειας γίνεται σε 4 ώρες και 20 λεπτά.
Είναι διαθέσιμο και συμβατικό καλώδιο για το εναλλασσόμενο ρεύμα (AC), το οποίο κουμπώνει σε ξεχωριστή θύρα στο αριστερό πίσω φτερό. Με τη βοήθειά του η φόρτιση μπορεί να αγγίξει τα 11 kW, οπότε η αναπλήρωση από το 20% έως το 80% της ενεργειακής χωρητικότητας ολοκληρώνεται σε 2 ώρες και 50 λεπτά. Για την ταχυφόρτιση σε συνεχές ρεύμα (DC) η ισχύς μπορεί να φτάσει τα 100 kW, κάτι που ρίχνει το χρόνο φόρτισης στα μόλις 27 λεπτά της ώρας.
Η δεύτερη έκδοση του Grande Panda θα διαθέτει υβριδικό σύστημα κίνησης με 3κύλινδρο κινητήρα βενζίνης ισχύος 100 ίππων και έναν ηλεκτρικό που λειτουργεί υπό τάση 48V τροφοδοτούμενος από μπαταρία 0,876 kWh. Ο συγκεκριμένος κινητήρας βρίσκεται ενσωματωμένος στο αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων διπλού συμπλέκτη, μαζί με την μονάδα του inverter και του κεντρικού ελέγχου του κιβωτίου ταχυτήτων.
Η ισχύς του είναι 21 kW και καθότι βρίσκεται στο κιβώτιο μπορεί να κινήσει αμιγώς ηλεκτρικά το Grande Panda στο ξεκίνημα, την κίνηση με ήπιο ρυθμό και το παρκάρισμα. Το σύστημα εξασφαλίζει κίνηση μόνο με ρεύμα μέχρι 1 χλμ., ενώ στις χαμηλές ταχύτητες συνδράμει τον κινητήρα βενζίνης τονώνοντας τις επιδόσεις και μειώνοντας την κατανάλωση.
Η λειτουργία στο θερμοδυναμικό κύκλο Miller εξασφαλίζει αποδοτική και καθαρή καύση, με αποτέλεσμα οι εκπομπές CO2 να μην υπερβαίνουν τα 123 γραμ./χλμ. και η μέση κατανάλωση τα 5,4 λίτρα/100 χλμ. (τιμές προς έγκριση).
Για κάθε αυτοκίνητο έχουν χρησιμοποιηθεί 140 χάρτινες ανακυκλωμένες συσκευασίες υγρών, συμπεριλαμβάνοντας όχι μόνο το 80% που αποτελείται από χαρτόνι αλλά και το 20% που αποτελείται από μη ανακυκλώσιμο πλαστικό και αλουμίνιο. Το συγκεκριμένο υλικό κατά κανόνα πετιέται, ωστόσο στην περίπτωση του Grande Panda είναι αυτό που κρύβεται πίσω από τα μπλε πλαστικά της καμπίνας με την ονομασία Laponen Ecotek.
Μεγάλο ενδιαφέρον έχει επίσης το ύφασμα που ντύνει το ταμπλό στις εκδόσεις La Prima. Ονομάζεται “BAMBOX Bamboo Fiber Tex” και περιέχει κατά 33% πραγματικές ίνες μπαμπού.
Ο βασικός εξοπλισμός περιλαμβάνει ένα πλήρες πακέτο συστημάτων που αναλαμβάνουν την άνεση, την ασφάλεια και την υποβοήθηση του οδηγού. Μεταξύ άλλων υπάρχουν πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, cruise control και έξυπνος περιοριστής ταχύτητας, μαζί με ενεργό σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος και διατήρησης στην λωρίδας κίνησης.
Κορυφαία είναι η ψηφιακή τεχνολογία του νέου μοντέλου, περιλαμβάνοντας ψηφιακό πίνακα οργάνων 10”, οθόνη αφής 10,25” για το infotainment με ασύρματη συνδεσιμότητα με το smartphone, τέσσερις θύρες USB-C, καθώς και ειδική θήκη ασύρματης φόρτισης.
Διαθέσιμες είναι και υπηρεσίες Connected Services, καθώς και σύστημα πλοήγησης που στην ηλεκτρική έκδοση μπορεί να σχεδιάζει την ιδανική διαδρομή αναφορικά με τη φόρτιση. Προτείνει δηλαδή πού και για πόση ώρα πρέπει να φορτίσει το αυτοκίνητο για να φτάσει στο συντομότερο χρόνο στον τελικό προορισμό.
Στην Ελλάδα, θα είναι διαθέσιμο για παραγγελίες μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025.