Trendy Gadgets: Πέντε συσκευές από άλλον πλανήτη

Πολύ συχνά οι έννοιες «εμφάνιση» και «χρηστικότητα» στις ηλεκτρονικές συσκευές δεν συμπίπτουν. Ο tech maniac του In2life σκανάρει τα πέντε πιο πολυσυζητημένα και σύγχρονα gadgets της αγοράς, ξεχωρίζοντας τα ατού και τα ντεσού τους, για να μην βρεθείτε προ εκπλήξεως.
Trendy Gadgets: Πέντε συσκευές από άλλον πλανήτη
του Πάρη Καπράλου

Παλιότερα, όταν λέγαμε gadget εννοούσαμε μία συσκευή που μοιάζει να βγήκε από ταινία επιστημονικής φαντασίας, η οποία είχε κάποια χαρακτηριστικά που δεν έχει καμία άλλη. Στη σημερινή εποχή, η λέξη έφτασε να σημαίνει μία συσκευή που κάνει τώρα όσα θα κάνουν οι άλλες αύριο.

“Trendy Gadgets ή κάτι χρηστικό;” Κι όμως δεν υπάρχει καμία ουσιαστική αντίθεση όρων σε αυτή τη φράση. Οι διαφημιστικές εταιρείες προσπαθούν να πείσουν τους καταναλωτές ότι θα πρέπει να αλλάζουν κινητό κάθε τρίμηνο, να έχουν πάνω τους καμιά δεκαριά μικροσκοπικές συσκευές και να κοιτούν μόνο το μέγεθος και το design. Οι χρήστες των συσκευών πάλι χωρίζονται σε πολλές κατηγορίες. Κάποιοι θα απαντήσουν θετικά στην προτροπή των διαφημιστών, κάποιοι άλλοι θα διαμαρτυρηθούν προβάλλοντας τη χρησιμότητα πάνω από όλα, κάποιοι τρίτοι θα μιλήσουν για έναν μέσο όρο, κι αυτοί ίσως είναι οι περισσότερο κερδισμένοι. Άλλοι θα αποζητήσουν τις ποικίλες δυνατότητες -τις οποίες δεν θα αξιοποιήσουν ποτέ για ποικιλία λόγων- και κάποιοι άλλοι θα αναζητήσουν τα σωστά πράγματα στο λάθος μέρος, με αποτέλεσμα να μην είναι ποτέ ικανοποιημένοι. Διότι θα κρίνουν, βεβαίως, το πόσο καλό είναι ένα κινητό μονάχα από το πόσα megapixel φωτογραφική μηχανή έχει και από το αν υπάρχει σε λαχανί με ροζ ελεφαντάκια. Αλλά όταν η μπαταρία του τεχνολογικού αυτού επιτεύγματος θα τελειώσει μετά από μία ώρα ομιλίας ή είκοσι ώρες αναμονής, ενώ δεν θα “πιάνει” σήμα πουθενά, θα μείνουν -ως είναι φυσικό- παραπονεμένοι.

Είμαστε λοιπόν κατά των gadgets, εναντίον της μόδας και μας αφήνει αδιάφορο το design; Κάθε άλλο. Σχεδόν όλα τα trendy gadgets με το εκπληκτικό design και την υπογραφή ενός κατασκευαστή από υποδήματα, ρούχα, αρώματα, αυτοκίνητα κλπ., έχουν κάποια χρησιμότητα. Επίσης, οι συσκευές που βρίσκονται στην “αιχμή της τεχνολογίας”, προσφέρουν “1.000 λειτουργίες σε μία συσκευή” κλπ. έχουν και αυτές χρησιμότητα. Αυτό που θα πρέπει να καταλάβουμε είναι το ποια είναι η χρησιμότητά τους και το κατά πόσον -εφόσον δεν θα θέλαμε απλά να είμαστε κάτοχοί τους για να είμαστε στη μόδα- αυτή η χρησιμότητα μας εξυπηρετεί σε κάτι. Επιπλέον, θα πρέπει να νιώσουμε τυχεροί: ζούμε σε μια εποχή με πληθώρα επιλογών, όπου οι κατασκευαστές ηλεκτρονικών για προσωπική χρήση θεωρούν μειονέκτημα να μην παράγουν μεγάλη ποικιλία συσκευών. Επωφεληθείτε: με λίγο ψάξιμο θα βρείτε αυτό ακριβώς που σας ταιριάζει.

Επώνυμα gadgets
Για πολλές κατηγορίες προϊόντων που “είναι της μόδας” θα ακούσετε κακεντρεχείς ή ζηλιάρηδες να σχολιάζουν ότι πληρώνετε μονάχα το όνομα. Θα ήθελα πολύ να σας πω ότι δεν είναι έτσι τα πράγματα. Δυστυχώς όμως είναι έτσι και χειρότερα. Καλό είναι αν θέλετε να αγοράσετε φωτογραφική μηχανή, να ξέρετε τι είναι η φωτογραφία. Όταν θα θέλετε να πάρετε ένα κινητό τηλέφωνο, καλό είναι να ξέρετε ποιες είναι οι συνήθειες και οι ανάγκες επικοινωνίας σας. Όταν θα αγοράσετε έναν φορητό υπολογιστή, καλό είναι να μπορείτε να τον αξιοποιήσετε. Σαφώς, μπορείτε να βρείτε χρήσιμα, μοδάτα, και καλοσχεδιασμένα gadgets, με χρησιμότητα. Εντούτοις όλες οι εταιρίες που παράγουν μεγάλη ποικιλία συσκευών ενός είδους -π.χ. κινητά, mp3 players, κλπ.- έχουν και από ένα μοντέλο που απευθύνεται σε καταναλωτές με αλλοπρόσαλλο κριτήριο, οι οποίοι δεν γνωρίζουν τι αγοράζουν και γιατί. Κανείς μας, όμως, δεν επιθυμεί να τον πιάνουν κορόιδο, έτσι δεν είναι;

Ζήτημα ποιότητας
Οι κατασκευαστές των περισσοτέρων συσκευών που χαρακτηρίζονται “πολυαναμενόμενες” γράφουν στις διαφημίσεις, τα φυλλάδια και όλο το προωθητικό τους υλικό -μεταξύ άλλων- αυτές τις δύο λέξεις: “ποιότητα κατασκευής”. Η αλήθεια είναι ότι ο όρος θα μπορούσε να σημαίνει τρία διαφορετικά πράγματα -αλλά συνήθως δεν σημαίνει κανένα από τα τρία διότι συνήθως ο ισχυρισμός δεν ανήκει στον κατασκευαστή, αλλά στη διαφημιστική εταιρεία που προωθεί τη συσκευή στην αγορά. Η ποιότητα κατασκευής μιας συσκευής μπορεί να αφορά (α) την εργονομία και την ευχρηστία της, (β) τα υλικά της και (γ) την έρευνα και την ανάπτυξη μιας καινοτόμου τεχνολογίας που κρύβει πίσω από τη λειτουργία της, ή την προσφορά νέων δυνατοτήτων. Κάθε ηλεκτρονική συσκευή είναι ένα αρκετά σύνθετο προϊόν από συναρμολογημένα μέρη που είναι βέβαιο ότι σε κάποιο βαθμό είναι προϊόντα έρευνας. Επίσης, σε κάθε συσκευή -φθηνή, ακριβή ή “μοδάτη”- υπάρχει κόστος σχεδιασμού.

Ως προς τα υλικά, στις περισσότερες συσκευές οι επιλογές που καθορίζουν το τελικό τους κόστος είναι το πόσο νέας τεχνολογίας είναι και πόσα είναι, σε αριθμό, τα μέρη από τα οποία αποτελούνται. Υλικά που είναι ελαφριά αλλά ανθεκτικά, κυκλώματα που προσφέρουν γρήγορη ταχύτητα απόκρισης στις εντολές του χρήστη, περισσότερες δυνατότητες από άλλες ανάλογες συσκευές ή μεγάλη αντοχή έχει νόημα να διαμορφώνουν ένα πιο ακριβό προϊόν.

Παρόλα αυτά, συχνά απαντούμε στην αγορά υπερβολές. Γιατί ένα κινητό προπέρσινης τεχνολογίας, με υπερμέτριες δυνατότητες θα πρέπει να κοστίζει 700 ευρώ επειδή έχει πλαίσιο από πραγματικό νίκελ; Δεν χρειάζεται να ξέρετε πολλά. Κάντε μια απλή σύγκριση χαρακτηριστικών, περιδιαβείτε δύο-τρία καταστήματα πριν αποφασίσετε, και δείτε περισσότερα του ενός “πολυαναμενόμενου μοντέλου”. Είναι στο χέρι σας να αποφασίσετε ποιος σας “πουλά φύκια για μεταξωτές κορδέλες” και ποιος κατασκευαστής αληθινά ασχολήθηκε ώστε να προσφέρει, σε όσους πραγματικά αναγνωριζόσουν την ποιότητα με τη πρώτη ματιά, κάτι πραγματικά ξεχωριστό.

Θα πέσει η τιμή του αν περιμένω ένα μήνα;
Στα πραγματικά επώνυμα gadgets η απάντηση είναι όχι.
Επί παραδείγματι, το Prada phone θα υποχωρήσει ελάχιστα σε τιμή μέσα σε περίπου έναν χρόνο και μόνο εν αναμονή του επόμενου Prada phone. Η υποχώρηση της τιμής άλλωστε είναι ένα χαρακτηριστικό που αφορά συνήθως τις συσκευές - “τεχνολογικά θαύματα” και αφορά την κυκλοφορία στην αγορά ανταγωνιστικών συσκευών που να ενσωματώνουν αυτήν την τεχνολογία. Όλες οι υπόλοιπες συσκευές φθηναίνουν κατά 10 – 20% λίγο πριν την απόσυρση τους.

...άλλο φρούτο!
Ξεχωριστή θέση ανάμεσα στις καλοσχεδιασμένες και “ιδιαίτερες” συσκευές έχουν τα προϊόντα της Apple. Η πάλαι ποτέ εταιρεία υπολογιστών με τις πρωτότυπες ιδέες και τη χρήση πρωτοπόρων τεχνολογιών, έχει γεμίσει την αγορά με «πολυαναμενόμενες συσκευές» που απλώς κάνουν -στην καλύτερη περίπτωση- ό,τι πολλές άλλες αλλά με διαφορετικό τρόπο από ό,τι όλες οι άλλες και έχουν πραγματικά εκπληκτικό design που είναι χάρμα οφθαλμών. Η απάντηση ως προς τη σχετική ερώτηση είναι μία: ναι, εφόσον αυτό που θα πάρετε σας ικανοποιεί και σας ευχαριστεί. Κάποιες συσκευές -και ιδιαίτερα κάποια μοντέλα συσκευών της εταιρείας- είναι χαρισματικά ως προς συγκεκριμένες δυνατότητές τους. Αλλά στα περισσότερα πληρώνετε “χρυσό” το δαγκωμένο μηλαράκι και την κορυφαία εμφάνιση, αγοράζοντας συσκευές σχεδόν παρωχημένης τεχνολογίας, η οποία προβάλλεται στον χρήστη με τρόπο που μοιάζει δανεισμένος από ταινία επιστημονικής φαντασίας.

Ο σχεδιασμός των προϊόντων της εταιρείας ακολουθεί μία αρχή: ο χρήστης δεν χρειάζεται να ξέρει. Η αρχή αυτή είναι εξαιρετικά διευκολυντική εφόσον η συσκευή λειτουργεί καλά -πράγμα που συνήθως κάνει- αλλά καταστροφική σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις, όταν δηλαδή κάτι δεν πάει καλά. Σε αντίστοιχες συσκευές άλλων μαρκών θα μπορούσατε να κάνετε κάτι γι’αυτό, εκτός από το να πάτε στο κοντινότερο σέρβις -το οποίο δεδομένου ότι έχει ελάχιστα σημεία εξυπηρέτησης στην Ελλάδα ίσως να μην είναι και τόσο κοντινό.

Επιπρόσθετα, συχνά συσκευές της Apple δεν θεωρούν υποχρέωσή τους να έχουν αυτονόητες δυνατότητες για όλες τις συσκευές της κατηγορίας τους, αλλά έχουν δυνατότητες χειρισμού που ξεπερνούν κάθε φαντασία. Σε επίπεδο ουσιαστικής πρωτοτυπίας και ποιότητας ελάχιστες δυνατότητες έχουν νόημα για οποιονδήποτε χρήστη. Για παράδειγμα, πράγματι τα iPod ενσωματώνουν εδικό λογισμικό που κάνει τον ήχο να ακούγεται με ακουστικά δέκα φορές καλύτερος από οτιδήποτε ανάλογο κυκλοφορεί. Και εδώ, εφόσον θέλετε πραγματικά να έχετε το καλύτερο και το πιο καινούργιο, καλό είναι να το ψάξετε.

Εγγύηση & σέρβις
Προφανώς τα trendy gadgets δεν είναι μία κατηγορία από μόνα τους, ακόμα κι αν αναφερόμασταν σε συσκευές με πολύ ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ωστόσο θα πρέπει να διευκρινίζετε σε κάθε περίπτωση ποια εταιρεία είναι υπεύθυνη για την επιδιόρθωση και για τους όρους της εγγύησης. Πολύ συχνά, σε συσκευές με κορυφαίο design, όπου το βασικό κριτήριο για την αγορά τους θα είναι αυτό, θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι αν η εξωτερική εμφάνιση χαλάσει (από ένα γρατζούνισμα, ένα ράγισμα, κ.α.) η εταιρεία ηλεκτρονικών, στην οποία θα απευθυνθείτε διεκδικώντας το δικαίωμά σας σε δωρεάν εγγύηση, ίσως να μην είναι σε θέση να σας εξυπηρετήσει. Για τη ακρίβεια, ίσως να μην ισχύει καν η εγγύηση για την εμφάνιση της συσκευής. Η καλύτερη συμβουλή που έχω να σας δώσω λοιπόν, είναι να ρωτάτε ποιος είναι υπεύθυνος για το σέρβις, ποιος θα παραλάβει την συσκευή αν αυτή χαλάσει (το κατάστημα από το οποίο την αγοράζετε ή θα πρέπει να απευθυνθείτε αλλού;), πόσο χρόνο εγγύηση έχει η συσκευή και τι είδους βλάβες αυτή αφορά.

Σε συνέχεια λοιπόν του άρθρου μας θα μιλήσουμε για μερικές πολυπόθητες συσκευές και το τι πραγματικά έχουν να σας προσφέρουν. Δείτε τις στα Σχετικά Άρθρα του Αφιερώματος.
Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v