Τα αυτοκίνητα που κινούνται με ηλεκτρονικά καύσιμα, τα οποία έχουν προβληθεί ως ένας τρόπος παράτασης της διάρκειας ζωής του κινητήρα εσωτερικής καύσης, δεν θα μετριάσουν τα προβλήματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Τα αυτοκίνητα που κινούνται με συνθετικό καύσιμο εκπέμπουν τόσα δηλητηριώδη οξείδια του αζώτου (NOx), όσα και οι κινητήρες ορυκτών καυσίμων, δείχνουν νέες δοκιμές εκπομπών ρύπων. Τα ηλεκτρονικά καύσιμα, τα οποία είναι χημικά παρόμοια με τη βενζίνη και το ντίζελ και είναι δαπανηρά στην παραγωγή τους, έχουν προβληθεί από τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων και τους προμηθευτές ανταλλακτικών αυτοκινήτων, πέρα από τους στόχους μηδενικών εκπομπών, και ως τρόπος να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ο όμιλος Green Group Transport & Environment (T&E) δήλωσε ότι οι δοκιμές επιβεβαιώνουν πως η χρήση ηλεκτρονικών καυσίμων στα αυτοκίνητα δεν θα βοηθήσει ούτε ελάχιστα στην αντιμετώπιση των προβλημάτων ποιότητας του αέρα στις πόλεις μας.
Ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί με e-βενζίνη εκπέμπει εξίσου υψηλά επίπεδα τοξικών NOx όπως η τυπική βενζίνη E10 EU και πολύ περισσότερο μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία, σύμφωνα με τις δοκιμές του ερευνητικού οργανισμού IFP Energies Nouvelles για T&E. Περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια σωματίδια εξακολουθούν να εκπέμπονται για κάθε χιλιόμετρο που διανύεται σε ένα όχημα που κινείται με e-βενζίνη. Οι εργαστηριακές δοκιμές συνέκριναν τις εκπομπές από ένα αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί βενζίνη και τρία διαφορετικά μείγματα e-βενζίνης.
Τα αυτοκίνητα που κινούνται με e-βενζίνη ρυπαίνουν τον αέρα
Όταν καίγεται, η συνθετική βενζίνη προκαλεί σχεδόν τρεις φορές περισσότερο μονοξείδιο του άνθρακα – το οποίο στερεί από την καρδιά και τον εγκέφαλο του ανθρώπου το οξυγόνο – σε σύγκριση με τη βενζίνη. Το e-βενζινοκίνητο αυτοκίνητο εκπέμπει επίσης έως και δύο φορές περισσότερη αμμωνία, η οποία μπορεί να συνδυαστεί με άλλες ενώσεις στον αέρα για να σχηματίσει σωματίδια (PM2,5) για τα οποία δεν υπάρχει ασφαλές επίπεδο ρύπανσης. Οι κίνδυνοι για την υγεία των PM2,5 περιλαμβάνουν το άσθμα, τις καρδιακές παθήσεις και τον καρκίνο.
Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια για οχήματα και ηλεκτροκίνηση στην T&E, δήλωσε: « Όσο καίγεται καύσιμο στους κινητήρες, ο τοξικός αέρας θα παραμένει στις πόλεις μας. Οι νομοθέτες που αφήνουν κενά για τα ηλεκτρονικά καύσιμα στους στόχους εκπομπών, καταδικάζουν το κοινό σε δεκαετίες ακόμη ατμοσφαιρικής ρύπανσης που θα μπορούσε να αποφευχθεί».
Ένα καύσιμο για τους πλούσιους
Οι προτάσεις του κλάδου για να επιτρέψουν τα ηλεκτρονικά καύσιμα θα αυξήσουν το κόστος για τους οδηγούς, σύμφωνα με έρευνα T&E. Η λειτουργία ενός αυτοκινήτου με ηλεκτρονικά καύσιμα για πέντε χρόνια θα κοστίσει στον οδηγό 10.000 ευρώ περισσότερα από το να λειτουργεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία, διαπιστώνει η ανάλυση. Το υψηλό κόστος ηλεκτρονικών καυσίμων θα κάνει επίσης τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με e-βενζίνη περίπου 10.000 ευρώ πιο ακριβά στο ίδιο χρονικό διάστημα.
Ένα σπάνιο και ενεργοβόρο καύσιμο
Παρά τη μεγάλη δημοσιότητα, σήμερα δεν υπάρχει συνθετική βενζίνη προς πώληση. Για να εκτελέσει αυτές τις δοκιμές, η IFP Energies Nouvelles έπρεπε να παράγει η ίδια περίπου 100 λίτρα e-βενζίνης. Η εμπορική παραγωγή ηλεκτρονικών καυσίμων είναι επίσης πολύ λιγότερο αποδοτική από την τροφοδοσία ηλεκτρικών οχημάτων. Η προμήθεια μόλις 10% των νέων αυτοκινήτων με ηλεκτρονικά καύσιμα αντί για την ηλεκτροκίνηση θα απαιτήσει 23% περισσότερη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην Ευρώπη, δείχνει μια ανεξάρτητη μελέτη για την T&E. Αντίθετα, τα συνθετικά καύσιμα θα πρέπει να έχουν προτεραιότητα για τα αεροπλάνα, τα περισσότερα από τα οποία δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν μπαταρίες για την απαλλαγή από τον άνθρακα και τα οποία σήμερα καίνε ορυκτά καύσιμα που μπορεί να είναι ακόμη χειρότερα για την ατμοσφαιρική ρύπανση, είπε η T&E.
Η Julia Poliscanova είπε: «Τα ηλεκτρονικά καύσιμα έχουν χάσει τον αγώνα για την απαλλαγή του αυτοκινήτου από του επικίνδυνους ρύπους. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρίες προσφέρουν στους οδηγούς τον καθαρότερο, πιο αποτελεσματικό και προσιτό τρόπο απαλλαγής από το CO2, ενώ τα συνθετικά καύσιμα ταιριάζουν καλύτερα σε αεροπλάνα όπου η ηλεκτροκίνηση δεν αποτελεί επιλογή».
Οι ευρωβουλευτές και οι κυβερνήσεις έχουν ενημερωθεί σχετικά με μια πρόταση της Επιτροπής της ΕΕ σύμφωνα με την οποία όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται το 2035 θα έχουν 100% μηδενικές εκπομπές – χωρίς να αφήνουν κανένα περιθώριο για την πώληση αυτοκίνητων που καταναλώνουν ηλεκτρονικά καύσιμα.
Χωρίς τη χρήση πετρελαίου
Η e-βενζίνη παράγεται συνθετικά, χωρίς τη χρήση πετρελαίου. Πρόκειται για «100% ισοοκτάνιο»- και ως εκ τούτου διαθέτει αριθμό οκτανίου έρευνας (RON) 100. Καθώς δεν περιέχει θείο ή βενζόλιο, η καύση του είναι πολύ καθαρή, κάτι που το καθιστά - όπως υποστηρίζουν οι εταιρείες που επενδύουν στην ανάπτυξη αυτής της τεχνολογίας- ένα καύσιμο υψηλής ποιότητας για υψηλές επιδόσεις κινητήρων.
Ο μεσοπρόθεσμος στόχος είναι η τροποποίηση της διαδικασίας ώστε να μην απαιτείται βιομάζα, αλλά απλά νερό, υδρογόνο, διοξείδιο του άνθρακα και ηλιακό φως. Η Global Bioenergies λειτουργεί μια πιλοτική εγκατάσταση για την παραγωγή ισοβουτενίου, που αποτελεί το αρχικό υλικό για την e-βενζίνη στο Πομάκλ της Γαλλίας. Το ισοβουτένιο παράγεται εκεί από ανανεώσιμες πρώτες ύλες, αντί για πετρέλαιο.