Φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου: Δύσκολη υπόθεση

Με αργό ρυθμό αυξάνονται και στην Ελλάδα τα δημόσια σημεία φόρτισης των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV) και των plug in υβριδικών μοντέλων (PHEV).
Φόρτιση ηλεκτρικού αυτοκινήτου: Δύσκολη υπόθεση

Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα επισημά στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), που όμως μεταβάλλονται καθημερινά καθώς δημιουργούνται νέοι σταθμοί φόρτισης, η Ελλάδα έχει 253 δημόσια σημεία φόρτισης με φορτιστές (7KW έως 22KW) και 22 δημόσιους σταθμούς με φορτιστές δυναμικότητας πάνω από 22KW. Εκτιμάται ότι συνολικά στην Ελλάδα υπάρχουν 3.000 σημεία φόρτισης σε ιδιωτικούς και δημόσιους χώρους. Η πλειονότητα των φορτιστών στην Ελλάδα είναι 7KW έως 22KW και βρίσκονται ιδιωτικούς χώρους όπως σε κατοικίες, γκαράζ, συνεργεία αυτοκινήτων, ξενοδοχεία κ.α.

Η χρέωση για την φόρτιση εξαρτάται από την εμπορική πολιτική του κάθε παρόχου. Επίσης ο κάθε πάροχος έχει διάφορους τρόπους πληρωμής, όπως με την χρήση κάποιας συγκεκριμένης εφαρμογή, προπληρωμένη κάρτα, μηνιαία κάρτα κ.α. Οι έρευνες δείχνουν ότι μέχρι τώρα συνήθως είναι φθηνότερη η χρέωση στο σπίτι του χρήστη σε σχέση με την χρέωση σε δημόσιο σταθμό φόρτισης.

Δύο προβλήματα στην υποδομή φόρτισης

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) προειδοποιεί τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ για τα δυο προβλήματα που υπάρχουν στην υποδομή φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Υπάρχει έλλειψη φορτιστών σε ολόκληρη την ΕΕ και πολύ λίγοι από αυτούς τους φορτιστές μπορούν να φορτίζουν τα οχήματα με αποδεκτή ταχύτητα και σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Μόνο 1 στα 9 σημεία φόρτισης στην ΕΕ είναι γρήγορο

Από τους περίπου 225.000 δημόσιους φορτιστές που διατίθενται επί του παρόντος στην ΕΕ, μόνο 25.000 είναι κατάλληλοι για γρήγορη φόρτιση. Με άλλα λόγια, μόνο ένα στα εννέα ευρωπαϊκά σημεία φόρτισης είναι ένας γρήγορος φορτιστής (με χωρητικότητα άνω των 22 kW). Τα υπόλοιπα σημεία φόρτισης (με χωρητικότητα 22 kW ή μικρότερη) περιλαμβάνουν πολλές πρίζες χαμηλής χωρητικότητας κοινής χρήσης ή κήπου.

Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου χρησιμοποιώντας μία από αυτές τις 200.000 πρίζες χαμηλής τεχνολογίας μπορεί να διαρκέσει έως και μια ολόκληρη νύχτα. Αντίθετα, η χρήση ενός γρήγορου φορτιστή υψηλής χωρητικότητας μπορεί να μειώσει σε λιγότερο από μία ώρα. Οι γρήγοροι φορτιστές, ωστόσο, εξακολουθούν να είναι μόνο ένα κλάσμα (11%) του δικτύου υποδομής της Ευρώπης.

Η ACEA προτρέπει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να ενισχύσουν σημαντικά την πρόταση της, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η Ευρώπη μπορεί να δημιουργήσει ένα πυκνό δίκτυο υποδομής φόρτισης και ανεφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένων επαρκών αριθμών ταχυφορτιστών σε κάθε κράτος μέλος της ΕΕ έως το 2030.



Στο δρόμο, θα συναντήσετε ένα μείγμα φορτιστών:

• Οι γρήγοροι φορτιστές (>50kw) μπορούν να φορτίσουν συμβατές μπαταρίες αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο 80% της χωρητικότητας τους σε περίπου 30 λεπτά ή και σε λιγότερο χρόνο. Όλοι οι φορτιστές ταχείας φόρτισης έχουν το καλώδιο φόρτισης προσαρμοσμένο στον φορτιστή. Συνήθως είναι τοποθετημένοι σε  πρατήρια υγρών καυσίμων και σε περιοχές εξυπηρέτησης αυτοκινητοδρόμων.

• Οι γρήγοροι φορτιστές (7kw έως 22kw) χρειάζονται από 1 έως 5 ώρες για να φορτίσουν ένα συμβατό EV, ανάλογα με το μέγεθος της μπαταρίας και την ταχύτητα του φορτιστή. Μερικές φορές ονομάζονται «φορτιστές προορισμού» επειδή βρίσκονται σε μέρη όπως χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, εμπορικά κέντρα και τουριστικούς προορισμούς όπου συνήθως οι οδηγοί αφήνουν το αυτοκίνητό τους για μία ώρα ή περισσότερο για να ξεκουραστούν, να ψωνίσουν ή να απολαύσουν τον τουριστικό προορισμο.

• Οι αργοί φορτιστές (2,4kw έως 6kw) έχουν εγκατασταθεί σε πολλά σπίτια και χώρους εργασίας, αλλά η φόρτιση ενός EV μπορεί να διαρκέσει και πάνω από 12 ώρες.

Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, αναμένεται να αυξηθεί ο αριθμός των σημείων φόρτισης τα επόμενα χρόνια. Αν όλα πάνε καλά θα δούμε περισσότερους   γρήγορους φορτιστές σε χώρους εξυπηρέτησης αυτοκινητοδρόμων, σε πρατήρια καυσίμων και σε χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων.



Στο πρόγραμμα ανάπτυξης των σημείων φόρτισης περιλαμβάνεται η τοποθέτηση φορτιστών στο δρόμο σε περισσότερες κατοικημένες περιοχές. Εξετάζονται και δυο ακόμη επιλογές για τα σημεία που θα τοποθετηθούν οι δημόσιοι φορτιστές, η μια είναι η  ενσωμάτωση τους σε φανοστάτες και η άλλη να αποτελούν τμήμα των αναδυόμενων μπαρών. Η τελευταία επιλογή είναι ιδιαίτερα πρακτική γιατί δεν εμποδίζει τους πεζούς όταν δεν χρησιμοποιείται ο δημόσιος σταθμός φόρτισης αυτοκίνητων.

Μπείτε στη συζήτηση

σχόλια

v