Η Toyota ήταν η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που υιοθέτησε την ηλεκτροκινηση και διαμόρφωσε την πληρέστερη γκάμα υβριδικών αυτοκινήτων στον κόσμο. Την ώρα που οι άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων επένδυαν στην ανάπτυξη των κινητήρων εσωτερικής καύσης και κυρίως στoυς πετρελαιοκινητήρες, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας με πρωταγωνιστικό ρόλο στις διεθνείς πωλήσεις, αποχαιρετούσε τους κινητήρες ντίζελ κα εξέλισσε την υβριδική τεχνολογία. Κατέκτησε την πρώτη θέση στην υβριδική τεχνολογία και εξόπλισε την πλειοψηφία των μελών της γκάμας της με υβριδικές εκδόσεις υψηλών προδιαγραφών, μειώνοντας σημαντικά την περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Στο τέλος της περσινής χρονιάς αποκάλυψε το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο μαζικής παραγωγής. Η παγκόσμια πρεμιέρα του Toyota bZ4X, του πρώτου μοντέλου μιας νέας σειράς ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) bZ – beyond Zero, ήταν η πρώτη είδηση στη παγκόσμια ειδησεογραφία.
Χαμηλό κέντρο βάρους
Βασισμένο στη φιλοσοφία e-TNGA, αποτελεί προϊόν συνεργασίας με τη Subaru. Η ενσωμάτωση της μονάδας της μπαταρίας ως αναπόσπαστο τμήμα του πλαισίου, κάτω από το πάτωμα του οχήματος, παρέχει τα θεμελιώδη οφέλη ενός χαμηλού κέντρου βάρους, μιας άριστης κατανομής βάρους εμπρός/πίσω και υψηλής ακαμψίας αμαξώματος για εξαιρετική ασφάλεια, οδηγική άνεση και οδική συμπεριφορά.
Πρόκειται για ένα ευρύχωρο, άνετο SUV, που διατίθεται και με νέο σύστημα τετρακίνησης το οποίο υπόσχεται κορυφαία συμπεριφορά εκτός δρόμου και επιδόσεις με ανεξάρτητους ηλεκτροκινητήρες σε κάθε άξονα. Το μακρύ μεταξόνιο προσφέρει εξαιρετική ευρυχωρία σε μία φωτεινή και άνετη πενταθέσια καμπίνα, και άφθονο χώρο για αποσκευές.
Υψηλή απόδοση
Η προσθιοκίνητη εκδοχή FWD χρησιμοποιεί έναν ηλεκτροκινητήρα 150 kW άμεσης απόκρισης, απόδοσης 204 ίππων, ροπή 26,8 χλγμ. Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 8,4΄΄ τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα. Η τετρακίνητη πρόταση AWD έχει μέγιστη ισχύ 217 ίππους με ροπή 33,8 χλγμ. Η τελική ταχύτητα παραμένει ίδια, ενώ η επιτάχυνση 0 – 100 χλμ./ώρα είναι ακόμα ταχύτερη, στα 7,7΄΄.
Προσφέρει την επιλογή οδήγησης με ένα πεντάλ single pedal drive με μία αύξηση στην ανάκτηση ενέργειας μέσω πέδησης που επιτρέπει στον οδηγό να επιταχύνει και να επιβραδύνει χρησιμοποιώντας μόνο το πεντάλ του γκαζιού.
Δέκα χρόνια εγγύηση μπαταρίας
Η Toyota έχει αξιοποιήσει μία εμπειρία σχεδόν 25 χρόνων στην τεχνολογία της μπαταρίας ηλεκτρικών οχημάτων για τη διασφάλιση κορυφαίας ποιότητας, αντοχής και αξιοπιστίας για τη μπαταρία. Ακόμα και μετά από 10 χρόνια οδήγησης, εκτιμάται ότι η μπαταρία θα εξακολουθεί να προσφέρει το 90% της αρχικής της απόδοσης.
Η υψηλής πυκνότητας μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 71.4 kWh θα προσφέρει αυτονομία πάνω από 450 χλμ. (WLTP). Χάρη σε ένα αποδοτικό και αποτελεσματικό σύστημα θέρμανσης, συμπεριλαμβανομένης μιας αντλίας θερμότητας, η αξιοπιστία διατηρείται και σε θερμοκρασίες κάτω του μηδενός, με μία μέτρια μόνο μείωση της αυτονομίας συγκριτικά με τα μοντέλα του ανταγωνισμού. Παρομοίως, η μπαταρία έχει δυνατότητα ταχείας φόρτισης χωρίς να υπονομεύεται η ασφάλεια ή η λειτουργική ζωή της.
Ποιότητα και αντοχή της μπαταρίας
‘Κλειδί’ για την ποιότητα και αντοχή της μπαταρίας είναι η πολλαπλή παρακολούθηση της τάσης και ένταση του ρεύματος, αλλά και η θερμοκρασία κάθε κυψέλης ξεχωριστά. Εάν ανιχνευτεί ασυνήθιστη παραγωγή θερμότητας, τα χειριστήρια ενεργοποιούνται αυτόματα. Αντίμετρα έχουν εφαρμοστεί για να μετριάσουν την όποια πτώση απόδοσης ή φθοράς υλικού, και υπάρχουν μηχανισμοί ασφαλείας στη διαδικασία παραγωγής για να αποτρέψουν την είσοδο ξένων υλικών στη μπαταρία. Για πρώτη φορά σε όχημα Toyota, η μπαταρία είναι υγρόψυκτη.
Προσφέρει επίσης προηγμένα τεχνολογικά χαρακτηριστικά, όπως μία οροφή με ηλιακά πάνελ για τη φόρτιση της μπαταρίας κατά τη διάρκεια της οδήγησης ή ενώ το όχημα είναι σταθμευμένο και την τρίτη γενιά Toyota Safety Sense.
Steer-by-wire σύστημα διεύθυνσης
Το bZ4X είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής της Toyota που θα προσφέρει steer-by-wire σύστημα διεύθυνσης – One Motion Grip – το οποίο θα κυκλοφορήσει στην Ευρώπη στο μέλλον. Καταργώντας τη μηχανική σύνδεση μεταξύ τιμονιού και εμπρός τροχών, το ηλεκτρονικό σύστημα ρυθμίζει τη γωνία διεύθυνσης με ακρίβεια, σύμφωνα με τις προθέσεις του οδηγού, και προσφέρει περισσότερο χώρο για τα πόδια, βελτιώνοντας την αίσθηση ελευθερίας κινήσεων και την ευκολία πρόσβασης (είσοδος/έξοδος). Το παραδοσιακό τιμόνι αντικαθίσταται από ένα χειριστήριο One Motion Grip, για πιο ομαλούς και άνετους χειρισμούς, καθώς ο οδηγός δεν χρειάζεται πλέον να μετακινεί τα χέρια του γύρω από το τιμόνι όταν θέλει να στρίψει. Η περιστροφή μέχρι το τέρμα επιτυγχάνεται με στροφή μόλις 150 μοιρών.
Πολύτιμη πληροφόρηση
Η κατάργηση της μηχανικής σύνδεσης συνεπάγεται πλήρη απουσία κραδασμών από τα ελαστικά και το δρόμο, αλλά ο οδηγός θα εξακολουθεί να λαμβάνει πολύτιμη πληροφόρηση (feedback), όπως από την επιφάνεια του δρόμου. Η κατευθυντικότητα βελτιώνεται μέσω ανεξάρτητου ελέγχου της ροπής διεύθυνσης, ενώ τα χαρακτηριστικά διεύθυνσης μεταβάλλονται ανάλογα με το επιλεγμένο drive mode.
Το Toyota bZ4X γιόρτασε την Ευρωπαϊκή πρεμιέρα του στις 2 Δεκεμβρίου. Παραγγελίες από το σύστημα online κρατήσεων. Αναμένεται στην Ελλάδα το 2022.